Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

kesimpta gewoon interferon β?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Klick »

is kesimpta gewoon een nieuwe interferon β die je minder vaak hoeft te injecteren?
hoe zit het met de werkzaamheid?
ik lees ook weer de bijwerkingen net zoals rebif dus griep enz..

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ofatumumab
Steenbokje76

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Nee kesimpta is qua werking echt vergelijkbaar met ocrevus.
Qua bijwerkingen heeft het juist een redelijk goed profiel. Dit is uit een 4 jarig onderzoek gebleken. Maar een paar procent van de groep moest stoppen vanwege bijwerkingen.

Kesimpta zit in 2e lijns medicatie.

Voor ocrevus zijn ze schijnbaar ook bezig met een injectie vorm.
Dit heeft alles te maken met gebruiksgemak. De werking is totaal anders dan inteferon. En dat mag ik ook hopen :)

Ik heb er een goed gevoel over.
Mss krijg ik wel weer prikplekken. Maar het is maar 1x per 4 weken. Dus dat weegt voor mij niet op tegen 2x per jaar ziekenhuis opname. Dat doe ik liever niet. Maarja ff afwachten. Zou in okt beschikbaar zijn
Klick

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 aha weer wat geleerd ;)
ik snapte het al niet zo, maar er zit dus wel degelijk vooruitgang in.

nu maar hopen dat het snel wordt goedgekeurd.
Steenbokje76

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Kesimpta is al goedgekeurd als 2e lijns middel en wordt ook al vergoed vanuit de basisverzekering gelukkig.
Alleen het ziekenhuis waar ik patient ben, moet zich nog intern voorbereiden middels het maken van een protocol voor dit nieuwe medicijn.
Maar ze verwachten in okt. hiermee klaar te zijn. :thumbup:
De zomervakantie zal hier ook een rol in spelen dat het ff op zich laat wachten.
Klick

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 owww joh t gaat sneller dan ik dacht👍
Sandwitch

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Sandwitch »

Hai,
Ik ben sinds begin juni gestart met Kesimpta.
Alleen na de eerste injectie hele hoge koorts gehad een paar uur na de injectie die ook een aantal uren aanhield. Verder nergens meer last van gehad. Ik vind het ideaal. Weet sinds april/mei dat ik ms heb en werk 40 uur (net nieuwe werkgever). Gelukkig kan ik nog blijven werken en hoop dit ook nog heel lang te mogen blijven doen.
Steenbokje76

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Steenbokje76 »

@Sandwitch
Fijn om te lezen dat het afgezien die ene hoge koorts na 1e injectie goed gaat met de kesimpta!

Uiteraard ben je nog maar kort bezig maar hoop voor je dat alles rustig blijft en je nog lang actief mag blijven in het werkveld. Ik mis werk nog steeds heel erg maar helaas lukt het mij niet meer.

Fijne dag!
Sandwitch

Re: kesimpta gewoon interferon β?

Bericht door Sandwitch »

Dank voor je berichtje @Steenbokje76
Omdat ik verder niets merk van de Kesimpta weet ik pas volgend jaar of ik stabiel ben gebleven, dan heb ik een MRI.
Ik probeer echt goed op te letten tegenwoordig. Vandaag een training moeten geven: 7 uur concentratie, 1,5 uur fysieke weerbaarheid en dus actief. Gister dus al om half 6 lekker in bed gaan liggen. En nu op weg om weer naar bed te gaan. Ik ben op, geen kracht en energie meer. Maar oh wat heb ik genoten vandaag van super enthousiastste cursisten die ook enorm blij en positief waren tijdens en na de training. Hiervoor meer rusttijd inlassen is mij meer dan waard. Dit moet niet iedere dag zijn of iedere weer want dan gaat het me opbreken. Gelukkig werk ik morgen thuis en als het niet gaat dan stop ik ‘gewoon’ eerder of ga tussen de middag een half uurtje slapen. ☺️
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp