Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ervaringen gevraagd met Ondersteuning bij WMO-aanvragen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Ervaringen gevraagd met Ondersteuning bij WMO-aanvragen

Bericht door Marina »

Wie heeft er ervaring met ondersteuning bij het aanvragen van hulpmiddelen via de WMO?

Ik heb een casemanager van een adviesbureau van een revalidatieinstelling en heb na een aantal keren contact helaas geen goed gevoel over/bij haar.

Ik had vragen (via e-mail) aan haar over de aanvraag van huishoudelijke hulp via de WMO. Kreeg daar geen enkele reactie op totdat ik nog een mail stuurde. In haar mailtje stond dat ze de aanvraag aanneemt en dat er overal wachtlijsten zijn, dat ze me bij een bepaalde thuiszorginstelling kon aanmelden via een formulier en dat ze dat kon doen met mijn toestemming.

Ik zocht wat info op over desbetreffende thuiszorginstelling op internet. Het bleek een instelling te zijn die uitsluitend met studenten werkt. Ik zou me ook nergens anders mogen aanmelden voor andere thuiszorghulp, aldus mijn casemanager.

Nu heb ik er best een groot probleem mee dat er vreemden over de vloer moeten komen (i.v.m. mijn sociaal-psychische problematiek) en zou me wat meer op m'n gemak voelen bij een oudere hulpverlener, zeker als het gaat om persoonlijke verzorging. Ik zei dat ook tegen m'n casemanager. Waarop ze zei dat ik blij mag zijn als ik hulp krijg.

Ik ontving ook al direct een e-mail van de instelling. Bleek dus dat ze me al aangemeld had! Zonder m'n toestemming dus.
Ik werd hier nogal door overvallen en probeerde nog aan haar uit te leggen dat ik het heel moeilijk vind om hierover direct te moeten beslissen i.v.m. m'n psychische problemen. Daarop zei ze letterlijk dat ze geen verstand heeft "van psychosomatisch.. eh dinges" en direct daarna " dus ik moet uw aanmelding afzeggen?!".

Prima op zich dat ze er haast achter zette, in tweede instantie weliswaar, maar het ging op een manier waar ik me helemaal niet goed bij voel (zonder mijn toestemming etc.)


Graag zou ik ervaringen van anderen hier horen met casemanagers en/of andere professionele ondersteuners.
Ik overweeg om me bij Clientenbelang aan te melden. Heeft iemand hier misschien ervaringen mee?
Laatst gewijzigd door Marina op 24 mar 2021, 11:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Ervaringen gevraagd m.b.t. ondersteuning bij WMO-aanvragen

Bericht door Klick »

ik heb geen ervaring met wmo aanvragen, maar ben wel PRIMA geholpen door stichting MEE met uwv en juridisch gedoe.

ze kunnen met je mee, ze kunnen het documentatie voor je uitvoeren/invullen en alles wat er tussen zit (wat jij wil). op alle gebieden en dus volgens mij ook wmo.

het kost je niks.

https://www.mee.nl/
Antoinette

Re: Ervaringen gevraagd m.b.t. ondersteuning bij WMO-aanvragen

Bericht door Antoinette »

Marina

Ik herken je verhaal zo goed. Ik hak al meer dan 20 jaar met het WMO bijltje en ik moet bekennen dat de communicatie de afgelopen jaren hoe langer hoe slechter werd. Zó slecht dat ik er bloednerveus van werd.

Alle leenartikelen van het WMO zoals rolstoel, traplift en scootmobiel waren op een gegeven moment versleten. Nieuwe kreeg ik niet meer. Vraag me niet waarom.

Ik heb alles zelf moeten aanschaffen. En dat was een flinke bres in ons spaargeld.

Ook over thuiszorg deden ze moeilijk.

Nu heb ik niets meer te maken met het WMO. De rust is weergekeerd.
Marina

Re: Ervaringen gevraagd m.b.t. ondersteuning bij WMO-aanvragen

Bericht door Marina »

Bedankt, Klick en Antoinette, voor je advies en delen van je ervaring!

Ik heb zelf nog maar kort te maken met de WMO, maar als ik jouw ervaringen lees, Antoinette, dan vrees ik voor de toekomst :nerveus: .

Ik had eigenlijk gedacht dat een casemanager van een Adviesbureau van een Revalidatiecentrum zou ondersteunen bij de (aan)vragen en dat deed mijn vorige casemanager zeker, maar van de mevrouw die ik nu heb word ik bloednerveus.
Ik vraag me daarom af of ik met m'n vorige casemanager dan misschien geluk heb gehad of dat ik nu pech heb met m'n huidige en of er goede alternatieven zijn voor ondersteuning bij WMO-perikelen.

Ik zal MEE eens bellen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp