Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera slechter zicht

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Mies74

Tecfidera slechter zicht

Bericht door Mies74 »

Is er ook iemand bekend met het feit dat je met Tecfidera slechter zicht krijgt?
Ik ben net bij de opticien geweest en, na 5 maanden gebruik, is mijn zicht met -1 achteruit gegaan.
Of zou t door de MS komen?

Alvast bedankt
Sara

Re: Tecfidera slechter zicht

Bericht door Sara »

Hi Mies,

ik weet niet precies wat je bedoelt met 'met -1 achteruit'. Ik ga er maar even vanuit dat je een sterkere bril nodig hebt, en dan daarmee weer prima ziet. Voor zover ik google is er geen verband tussen Tecfidera en problemen met zien.

Met MS natuurlijk wél, maar dat zijn heel andere problemen dan ik veronderstel dat jij bedoelt: grijze vlek in beeld, dubbelzien, nystagmus.

Ik vermoed dus dat 't met allebei niks te maken heeft. Als '74 je geboortejaar is, zou dit je eerste kennismaking met ouderdomsslechtziendheid kunnen zijn, maar dat hangt een beetje af van wat je precies bedoelt.

Heb je met de opticien besproken wat de oorzaak kan zijn? Bij twijfel is het natuurlijk altijd contact opnemen met je dokter.
Klick

Re: Tecfidera slechter zicht

Bericht door Klick »

ik gebruik zelf ook tecfidera, al enkele jaren.
ik ben er niet mee bekend dat het zicht achteruit zou kunnen gaan door het gebruik ervan.

het is idd wel bekend dat er verschillende problemen kunnen zijn door de ms zelf, zo heb ik een keer een ozo gehad waar ik door restschade nog altijd na inspanning wazig zie.

bij twijfel vraag het je mspleeg of de brocasef begeleider (die je waarschijnlijk wel hebt).
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Tecfidera slechter zicht

Bericht door Toeter »

Oogproblemen door MS worden veroorzaakt door hersenschade of oogzenuwschade en dat is niet met een bril te corrigeren, dus MS kunnen we uitsluiten.

Als jouw ogen nu -1 zijn, is de bolling van je oog veranderd. Ik heb nog nooit gehoord dat dat een bijwerking is van Tecfidera.

Ik ben bang dat je gewoon pech hebt gehad dat die 2 gebeurtenissen tegelijkertijd plaatsvonden.
Mies74

Re: Tecfidera slechter zicht

Bericht door Mies74 »

Dank voor jullie antwoorden en reacties
Ik heb een afspraak gepland bij een oogarts omdat mijn zicht (achteraf gezien) best snel achteruit gegaan is in 2/3 maand tijd, om uit te sluiten dat er niks anders aan de hand is.
Groetjes 🙋‍♀️
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp