Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Baclofen: Lioresal of Mylan

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door leeuwtje-nl »

Vandaag haalde ik nieuwe Baclofen (Lioresal) op uit de apotheekkluis, en nu heb ik ineens Baclofen van Mylan gekregen. Iemand ervaring met een switch tussen deze 2? De Lioresal neem ik ook altijd zonder eten in. Was niet het advies, maar werkt bij mij prima. Geen idee of dat ook bij Mylan kan?

Ik baal hiervan, toen ik andere vitamine D kreeg, moest ik het zelf komen ophalen zodat ze het konden uitleggen. Maar dit is dus gewoon in de kluis gestopt zonder verder contact. Maandag maar even bellen, gelukkig heb ik nog wel wat Lioresal in huis.
1207

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door 1207 »

Ja

ik neem mylan thuis maar in mijn kliniek krijg ik lioresal. 1 of ander contract tussen ziekenhuis en bedrijf.

voor mij volstrekt geen probleem en weinig verschil
Bets

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door Bets »

Bij mij werkte het niet goed.
Neem in de nacht lioresal in en was een keer vervangen door bacloven.
Hartstikke ziek was ik er van.

Maar is toch bij iedereen anders.
Ik reageer toch raar op veranderingen van medicijnen :moe:

Groetjes bets
Jrs77

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door Jrs77 »

Ik heb altijd baclofen van Lioresal. Toen dit even niet leverbaar was, kreeg ik in de apotheek een ander merk. Ik voelde me meteen na het innemen als ik vreemde drugs had gebruikt; ik durfde ook niet meer te rijden. Ik heb mijn apotheek meteen Lioresal bij een andere apotheek laten lenen.

Als je het al hebt gebruikt, zou je dus al moeten weten of het bij jou hetzelfde effect heeft.
leeuwtje-nl

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor de reacties. Ik heb de apotheek gebeld, en het is natuurlijk een verzekeringskwestie. Ik moet de Mylan maar gewoon proberen, volgens haar zou ik er in principe geen last van moeten krijgen... :ogen:
tomorrow

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door tomorrow »

Lioresal is een merknaam,
Mylan, Teva, Sandoz, etcetera, maken een zogenaamd generiek preparaat. Een exact kopie van de werkzame stof.
In Nederland hebben we een preferentie beleid, dat wil zeggen dat je het goedkoopste medicijn krijgt in een serie van exact dezelfde middelen.
Er is hooguit verschil in uiterlijk, smaak, verpakking tussen Lioresal en Mylan, er is geen verschil wat betreft de werking.
https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... rkmedicijn.

Er kan natuurlijk wel sprake zijn van een omgekeerd placebo effect, dat wordt ook wel het nocebo effect genoemd.
Zo te zien hebben een aantal mensen die hier eerder reageerden daar last van gehad. Vervelend, want hoewel er geen verschil is tussen merk en generiek, ervaren ze dat dan toch anders.

Hoe dan ook leeuwtje-nl, het kan allemaal geen kwaad. Zelf krijg ik het generieke merk Teva, en ik neem het altijd zonder eten in, nooit last van gehad.
Marina

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door Marina »

Het heeft wel dezelfde werkzame stoffen heb ik inderdaad ook begrepen.

Het enige wat (buiten een nocebo-effect en voor zover nu bekend) soms wel kan gebeuren is dat je allergisch bent voor een hulpstof in het medicijn van het andere merk. Het is daarom wel aan te raden bij een "merken switch" om te bekijken welke hulpstoffen er in de verschillende merken zitten.
leeuwtje-nl

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank weer! Ik weet dat de werkzame stof hetzelfde is, en dat het gaat om kostenbesparing. Ik weet ook dat ik heftig kan reageren op medicatie. Als ik dus zonder uitleg van de apotheek ineens een ander merk krijg, ben ik daar een beetje huiverig voor. Ik heb nu nog wat Lioresal in huis, die zal ik eerst opmaken. En dan kijken hoe de overstap gaat
1207

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door 1207 »

tomorrow schreef: 26 apr 2021, 18:28 Er is hooguit verschil in uiterlijk, smaak, verpakking tussen Lioresal en Mylan, er is geen verschil wat betreft de werking.
dat bewijst wel dat er een andere samenstelling is en een andere samenstelling betekent nu eenmaal dat je, wel heel uitzonderlijk, anders zou kunnen reageren.

de gehele samenstelling is nu eenmaal niet 100% hetzelfde
nu geef ik wel toe dat bij 90% vd mensen die daar last van hebben het waarschijnlijk vooral psychologisch is. ik hou ook niet van teveel verandering om eerlijk te zijn.
AngelNoa

Re: Baclofen: Lioresal of Mylan

Bericht door AngelNoa »

dat kan heel goed hoor; werkende stof hetzelfde, maar alles er om heen is anders waardoor je er anders op kunt reageren. Mijn vader had het met schildkliermedicijn, ik heb het met de Pil. Ik hou er ook niet van om ineens mijn "eigen" merk/soort niet meer te krijgen ivm snel bijwerkingen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp