Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gordelroosvaccinatie

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Roadrunner

Gordelroosvaccinatie

Bericht door Roadrunner »

Heeft iemand hier een gordelroosvaccinatie gehad?
Ik las dat dit aan 60+ ers gegeven kan worden, maar ook aan mensen met verzwakte afweer.

Tijdens de Tecfidera zelf gordelroos in het gezicht gekregen, en nu 2 jaar later nog steeds bezig met medicatie omdat het virus continue terugkomt in mijn oog. Ook de pijn en last zijn nog steeds na 2 jaar aanwezig.

Grote kans dat ik dit jaar weer met andere medicatie ga starten, maar dan totaal geen zin in weer verhoogde kans op gordelroos (ik heb het gevoel dat ik die jackpot dan weer win...). Als met een gordelroosvaccinatie deze kans tot zeer klein teruggebracht kan worden, zou erg mooi zijn.

Alleen, hoe makkelijk (en hoe) kun je deze krijgen? Las dat je zelf moet betalen en de kosten flink zijn. Maar dat is het mij waard, als ik weer een nieuwe ronde pijn etc. kan voorkomen.
Sara

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Sara »

Supervervelend, gordelroos in je gezicht! Gelukkig zelf niet gehad, maar in m'n familie een paar keer gezien. Het kan idd pijnlijk blijven, en bij m'n tante is het zicht in één oog niet meer helemaal hersteld :(.

Even opgezocht, en op de site van RIVM vind ik best wat over de mogelijkheid van vaccinatie tegen gordelroos, maar in Nederland is er blijkbaar géén vaccinatieprogramma voor gordelroos, ook niet bij 60plussers:

https://www.rivm.nl/gordelroos/gordelroosvaccinatie

Het meest effectieve vaccin in Nederland is shingris. Je hebt twee doses nodig. De kosten:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... _shingrix_

Misschien moet ik er zelf ook es over nadenken!
Roadrunner

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Roadrunner »

Shingrix lijkt inderdaad een optie voor ons. Wat ik lees is het ook nog behoorlijk pril, deze vaccinatie, ben benieuwd of artsen er al wat over weten. Ik zal eens navragen hoe en wat en of het kan, als ik weer eens naar een arts moet!
Tevy

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Tevy »

In Duitsland hebben mijn schoonouders hier een vaccinatie voor gehad. Idd, nog heel pril allemaal, maar zeker de moeite waard! Ik was het ook tegengekomen bij RIVM en had al bedacht dat ik die ook wel zou willen.

Gats @Sara, dat je tante er blijvend oogletsel aan heeft overgehouden!
lindad

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door lindad »

@Roadrunner

Ik heb in Duisland een gordelroosvaccinatie gehad.

Voordat ik met het medicijn Siponimod wou beginnen. Ik zou dus ook vragen of het mieschien kan voordat je met een nieuw medicatie begint.
Vraag het eens aan je neuroloog of aan de huisarts. Kan nooit kwaad!
Ik ben trouwens nog geen 60+, maar pas 52...
Succes! Een gordelroos lijkt me wel een buitengewoon onsympatisch iets!

De prik was trouwens niet erg. Het was alleen in de volgende dagen een beetje dik op de plek waar geprikt was. En er was een tweede nodig. Enkele weken later.
Roadrunner

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Roadrunner »

Dank, ik ga het zeker navragen, hopelijk kan het inderdaad. En zo te horen is Duitsland heel wat voortvarender bezig.

Maar eerst een andere vaccinatie, eerste afspraak voor de Corona-vaccinatie staat gepland!
Knillis

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Knillis »

Ik had tot ik hier las niet gehoord van eventuele vaccinatie tegen gordelroos. Heb het zelf een keer op de rug gehad al lang geleden maar gelukkig heeft dat alleen voor jeuk gezorgd (ook niet fijn, maar zenuwpijn is denk ik vele malen erger).

Mijn man heeft twee jaar geleden een chemo en immuuntherapie ondergaan ivm lymfeklierkanker en heeft daarbij een heel jaar lang virusremmers moeten slikken om te voorkomen dat hij gordelroos zou krijgen want dat was een van de mogelijke “bijwerkingen” van de therapie.

Het vaccineren tegen gordelroos is dan denk ik tot op heden in Nederland geen gangare therapie. Als leek zou ik zeggen liever een enting dan ruim een jaar virusremmers slikken.
lindad

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door lindad »

Het bestaat hier ook nog niet zo heel lang.
De gordelroosvaccinatie is vrij jong, maar dat het er nu is is zeker een geluk voor heel veel mensen!
groetjes, Linda
Roadrunner

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door Roadrunner »

Ik werd inderdaad helemaal blij toen ik erachter kwam dat deze vaccinatie bestaat :) Ik heb tegenwoordig ook medelijden met mensen die gordelroos hebben, wat een hel kan dat zijn zeg.

En inderdaad, een jaar lang virusremmers slikken kan ook echt niet goed voor je zijn. Als de gordelroos/herpes nog 1x terugkomt in mijn oog, moet ik waarschijnlijk chronisch ontstekingsremmers en virusremmers gaan gebruiken. Met alle regelmatige controles bij de oogarts erbij. Die Tecfidera was achteraf gezien niet zo’n goede optie voor mij.
leeuwtje-nl

Re: Gordelroosvaccinatie

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb 1x gordelroos gehad op mijn schouder, bijna zeker door gebruik van Gilenya. Inderdaad: de hel!! Ik heb toen bijna dagelijks geroepen dat ik dit echt NOOIT meer mee wil maken. Goed te weten dus dat er opties zijn!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp