Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Bram_MSinbeeld

LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

Bericht door Bram_MSinbeeld »

LDN, Low Dose Naltrexone, ofwel lage-dosis naltrexon. Ik kreeg hierover een vraag van iemand met MS en denk erover om hier een kort filmpje over te maken.

Het gebruik van LDN bij MS is niet nieuw. Lang geleden stond er op MSweb iets over.
Online is er ook best veel over te vinden. Veel informatie komt van patiënten zelf, maar er zijn ook een stel wetenschappelijke studies/publicaties. Het probleem is dat het middel naltrexon geen patent meer heeft en dat farmaceuten er dus geen geld mee kunnen verdienen. Daarom wordt er ook geen geld uitgegeven aan grote klinische studies.

Resultaat van een korte zoektocht van mijn kant:
  • LDN kan mogelijk vermoeidheid verminderen bij mensen met MS, anekdotisch kan het ook handicap verminderen, ook kan het mogelijk het aantal relapsen verminderen, hard bewijs ontbreekt omdat grote RCTs niet gedaan zijn
  • LDN is niet duur
  • LDN is niet gevaarlijk (er zijn best degelijke studies die dat laten zien)
  • LDN is GEEN vervanging van MS medicatie (DMT), ook heeft het geen nadelige interacties met DMTs, ze kunnen veilig naast elkaar gebruikt worden
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van LDN?
leeuwtje-nl

Re: LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

Bericht door leeuwtje-nl »

Er zijn meerdere topics over LDN, o.a. dit topic: viewtopic.php?f=21&t=593

Het is al ouder (2012-2019), maar er staan genoeg ervaringen in. Er is ook nog een deel 2, nog iets ouder. Ik zal jouw nieuwe topic laten staan, zodat het weer wat actueler wordt.
Bram_MSinbeeld

Re: LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Heel erg bedankt, ik had vluchtig een zoekopdracht gedaan naar "LDN" maar dat leidde tot niks (te veel hits). Zoeken op naltrexone geeft een boel. Dank.

Ik ben inderdaad benieuwd of er anno 2021 nog mensen zijn die het gebruiken, hoe het gaat en hoe ze er aan komen.

Dank
rianneke3

Re: LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

Bericht door rianneke3 »

Er is een goede ldn Facebook groep!!

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

irini

Re: LDN (lage-dosis naltrexon) bij MS

Bericht door irini »

Ja daar ben ik net lid van geworden maar je moet dan wel eerst een foto van het recept inscannen anders wordt je niet toegelaten! Ik ben net lid geworden omdat ik net ben begonnen!Ben net 3 dagen bezig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp