Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
IMS-med

Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door IMS-med »

Ik ben op zoek naar mensen die van een rolstoel afhankelijk zijn, ervaring hebben met een handmatige rolstoel en nu handmatig óf een elektrische rolstoel gebruiken.

Het bedrijf waar ik werkzaam ben is bezig met de ontwikkeling van een rolstoel die zo veel mogelijk zelfstandigheid moet bieden en mee zou moeten kunnen groeien bij functie- of krachtsverlies van de gebruiker.

Graag zouden wij in de komende 3 weken een interview met u willen inplannen om ervaring en kennis te delen. Er valt nog een hoop te verbeteren aan rolstoelen!
Woont u in Noord Holland, vindt u het leuk en nuttig om hieraan meewerken? Wilt u dan reageren zodat we contact kunnen opnemen?
1207

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door 1207 »

IMS-med schreef: 22 jun 2021, 06:57 Ik ben op zoek naar mensen die van een rolstoel afhankelijk zijn, ervaring hebben met een handmatige rolstoel en nu handmatig óf een elektrische rolstoel gebruiken.
ik weet niet of je het warm water opnieuw moet uitvinden
bij stoelen op maat gaat het al zo belachelijk ver ...
vanaf de moment dat je dan consequent kiest om alles vast te lassen voor stijfheid/sterkte, tem bv de rug, is er nog weinig ruimte voor aanpassingen en meegroeimogelijkheden

Het enige dat ik kan verzinnen is dat rolstoelbouwers nog steeds geen/weinig stoelen hebben die echt geschikt en gedacht zijn voor elektrische handbikes die 20 à 25/u rijden.
een rolstoel die eigenlijk ook als brommer fungeert, ik merk hoe hard de mijne afziet en eigenlij ook niet gedacht is om 2 à 3000km per jaar te rijden.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door Toeter »

Ik weet dat dit totaal niet je vraag is, maar ik spreek niet zo vaak rolstoelontwikkelaars, dus ik grijp mijn kans.

Wat ik gemerkt heb is dat er geen handige oplossingen zijn voor mensen met loopproblemen met kleine kinderen.

MS'ers zijn vaak jonge mensen als ze de diagnose krijgen.

Je kunt kinderzitjes op een gewone scootmobiel laten monteren, maar dat is dan zo'n log monster, dat je een speciale bus nodig hebt om hem te vervoeren.

Ik zou graag alleen met mijn kinderen met de auto op pad, maar ik heb verminderde loopfunctie. Zowel ik als mijn kleine kinderen kunnen niet ver lopen, dus ik kan niet met ze naar de dierentuin ofzo, tenzij er mensen mee gaan.

Waar ik heel blij van zou worden: een opvouwbare scootmobiel (je hebt hele kleintjes tegenwoordig) waar je een buggy of opvouwbare fietskar (met 2 zitplaatsen) voorop kan bevestigen.

En dan ook nog voor een betaalbare prijs :D
Laatst gewijzigd door Toeter op 22 jun 2021, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
IMS-med

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door IMS-med »

Hallo Toeter, dank je wel voor je reactie. Het heeft er idd niets mee te maken, maar het is zeker iets om over na te denken. Ik ga het zeker voorleggen om te zien of er mogelijkheden zijn.
IMS-med

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door IMS-med »

Beste 1207, bedankt voor je reactie. Nou snelheid, afstanden, actieradius zijn zeker iets om mee te nemen tijdens de ontwikkeling. Ik ga het neerleggen bij de personen die bezig zijn met de ontwikkeling.
1207

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door 1207 »

IMS-med schreef: 22 jun 2021, 09:05 Beste 1207, bedankt voor je reactie. Nou snelheid, afstanden, actieradius zijn zeker iets om mee te nemen tijdens de ontwikkeling. Ik ga het neerleggen bij de personen die bezig zijn met de ontwikkeling.
ik spreek over de aankoppelsystemen zoals batec, triride, epilot, streetjet, roam,...

die dingen kun je aan je stoel koppelen maar vandaag is een doorsnee adl-rolstoel (quickie, kuschall,...) niet gemaakt om op 2 jaar tijd 5000km aan gemiddeld 20/u af te leggen.
IMS-med

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door IMS-med »

Goedemiddag 1207, interessant. Ik ga het morgen eens bij de techneuten neerleggen. Kom er nog bij je op terug. Fijne avond alvast!
Anna1975

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door Anna1975 »

Niet woonachtig in Noord-Holland én niet 100% rolstoelgebonden, maar wel in het 'bezit' (bruikleen via de WMO) van zowel een handbewogen rolstoel als een speedy e-light (max 17 km/u) als speedy B12 (handbewogen handbike zonder ondersteuning, als sportvoorziening op apart 'sport pgb').

Ik vind een van de grootste nadelen van verschillende merken aankoppel bikes dat elke bike z'n eigen aankoppelsysteem heeft. Je moet dus als je zowel een elektrische als handbewogen bike wilt, deze van hetzelfde merk hebben óf heel gemakkelijk kunnen wisselen van adapter op de rolstoel.

De adapter op mijn rolstoel is er wel af te halen en op zich is dat ook niet enorm moeilijk, maar de rolstoel moet wel ondersteboven en er moeten 4 moeren losgedraaid worden. In de praktijk doe ik dat dus niet zo vaak, waardoor de rolstoel voor het vervoer met de auto ook gelijk een stukje zwaarder is. Hoewel ik 'm nog steeds prima zelf in een kofferbak krijg, de adapter is dan ook wel weer handig om de rolstoel bij op te pakken en te manoeuvreren.

Mijn rolstoel is een 'buiten pakket' exemplaar, een TiLite ZRa, die zowel de snelheid als de afstanden wel aankan. Hoewel ik geen 5000km per jaar rij, eerder tussen de 1300 en 1500 per jaar. Nu met corona gaat het gemiddelde wel omlaag ;-).

Ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is een rolstoel te bouwen die 'continue' aangepast kan worden naar de behoeften van de gebruiken. In mijn ervaring is het meestal zo dat hoe meer je 'verbouwt' aan een rolstoel, hoe zwakker deze op een gegeven moment worden. En vooral ook hoe meer aanpassingsmogelijkheden er zijn, hoe meer er stuk kan gaan en gaat.

Helaas kijken gemeenten nog steeds vaak naar goedkoopst adequaat, dus het is ook nog eens de vraag in hoeverre een rolstoel vergoed wordt als je deze via de gemeente aanvraagt. Hier is wel eens een onderzoek onder WMO cliënten gedaan naar manieren om de WMO betaalbaar te houden. Daarop heb ik aangegeven dat er wat betreft hulpmiddelen misschien eens minder naar goedkoopst adequaat moet worden gekeken en meer naar wat iemand écht nodig heeft.

Goedkoopst adequaat waar vervolgens voor een klein vermogen aan versleuteld wordt om vervolgens tot de conclusie te komen dat er toch een ander, duurder type rolstoel met betere afstemming op de gebruiker nodig is, blijft tenslotte duurder dan in een keer een kwalitatief goede rolstoel aan te (laten) meten.

Vraag vooral ook eens bij bedrijven als medipoint, welzorg en meyra naar hun ervaringen. Ik heb vaker monteurs horen zeggen dat hoe meer er versteld kan worden aan een rolstoel, hoe meer de gebruiker er aan gesleuteld wil hebben, maar ook hoe meer en hoe vaker er dingen stuk gaan.

Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn TiLite; de rugleuning is gewoon neerklapbaar, de asbalk kan evt verzet worden, ik kan zelf zonder gedoe de rugleuning een gaatje hoger of lager zetten als dat nodig is. En sinds ik 'm heb (2010) zijn er alleen een keer nieuwe wielen opgezet (oké, en spaken vervangen) en de banden elk jaar vervangen. Heel veel meer onderhoud is er niet aan nodig.

Enige nadeel; nu de regels voor het taxivervoer zitten in de rolstoel gewijzigd zijn qua eisen aan de rolstoel, voldoet 'ie niet meer aan die eisen en zal 'ie puur om die reden dus een keer vervangen moeten worden en dan hoop ik wel weer eenzelfde merk en type rolstoel te krijgen. Ware het niet voor de veranderde taxiregels, dan had deze stoel wrs nog wel een jaar of 5 meegekund, tenzij ik echt ineens heel hard achteruit zou gaan.
IMS-med

Re: Wie wil meedenken/adviseren over ontwikkeling en verbetering rolstoel

Bericht door IMS-med »

Dank je wel Anna, top dat je dit soort problematiek inbrengt! Ik wil morgen alle reacties tot nu toe met de techneuten bespreken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp