Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfcatheterisatie

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
noira

Zelfcatheterisatie

Bericht door noira »

Mijn blaas doet wat hij wilt. Vandaag heeft de uroloog voorgesteld zelfcatheterisatie!

Aan de ene kant lijkt het mij fijn mijn blaas goed te kunnen legen. Geen/minder aandrang te hebben , mogelijk minder blaasontsteking? Nachten beter doorslapen ipv 4 keer je bed uit moeten voor toiletgang.

Vraagje: is zelfcatheterisatie makkelijk aan te leren? Is het pijnlijk?

Dank alvast voor de reaktie!
Jrs77

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Jrs77 »

Het is goed en snel aan te leren, en niet pijnlijk.
De eerste keren vond ik het een nogal vervelende handeling. Na een weekje gaat het heel natuurlijk, op de automatische piloot.

(Je maakt je blaas volledig leeg. Als je na het katheteriseren nog altijd in de nacht aandrang hebt, zou je je uroloog of huisarts eens kunnen vragen of je Vesicare kan proberen. Daarmee haal je wat spanning van de blaas af, en heb je minder snel aandrang. Ik neem het ook voor de nacht.)
1207

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door 1207 »

op je naam afgaande zul je een vrouw zijn, daar dus geen ervaring mee

als man is het makkelijk, je kunt het gaatje echt NIET missen :)
Almond

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Almond »

Catheteriseren is heel makkelijk. Je moet het plasgaatje even leren vinden, als vrouw zijnde, en dat gaat wel eens mis, maar dan pak je gewoon een schone. Niet opnieuw gebruiken, want dan heb je zo weer een blaasontsteking.

Helaas komen blaasontstekingen nog steeds voor. Schoon werken, helpt en veel drinken.

Het heeft bij mij niet veel geholpen tegen s' nachts plassen, maar de eerste vier uur hoef ik in ieder geval niet en kan ik even doorslapen. Vesicare heb ik een tijdje gebruikt, maar ook dat zette geen zoden aan de dijk.
1207

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door 1207 »

Almond schreef: 09 jul 2021, 13:04 Helaas komen blaasontstekingen nog steeds voor. Schoon werken, helpt en veel drinken.
wat je wel meot beseffen is dat je met katheters elke keer zelf bacteriën in je blaas inbrengt.
normaal gezien kunnen die zich niet nestelen omdat die bij de volgende plasbeurt, een uur of 4 later, terug uitgeplast worden

elke keer een labo mijn urine onderzoekt vinden ze bacteriën maar zolang ik er geen last van heb is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Qanuk00 »

@noira
Vandaag heeft de uroloog voorgesteld zelfcatheterisatie!
Nou, vandaag ik dus ook hetzelfde bericht :ziek: Volgende week een afspraak bij de incontinentieverpleegkundige en dan gaan met die banaan. Hoe is jouw ervaring tot dusver?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Qanuk00 »

Afgelopen week bij de incontinentieverpleegkundige geweest voor wat educatie rondom zelfkatheterisatie.

25 jaar geleden hadden we nog 1 of 2 soorten katheters hiervoor, ik stond dus even te kijken toen ze een paar sjieke buisjes op tafel legde, waarvan ik heel even dacht dat het pennen waren. Roze, blauw, groen, grijs ... penvorm of juist mooi gerond. Ze doen tegenwoordig wel veel moeite om onaangename zaken op te vrolijken ...

De handeling op zich vind ik geen probleem, ben wel technisch/praktisch ingesteld, maar de mededeling dat ik dit mijn leven lang zal moeten blijven doen omdat er blijvende schade is door de MS, kwam die avond toch even flink binnen...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Fratema

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Fratema »

Ik heb het zelf enkele jaren gedaan, het went heel snel en was nooit een probleem. Maar ik kreeg tussendoor wel steeds vaker incontinentieklachten. 3, 4 x er dag alle kleding verschonen vreet energie en mijn lieve vrouw werd gek van al die vuile was. Ik ben 4 jaar geleden gestopt met dit beleid en vanaf dat moment draag ik 24/7 grote slips van Tena, zeg maar volwassenenluiers. Dat vond ik vredelijk maar zelfs daar ben ik aan gewend.
noira

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door noira »

Inmiddels 3 maanden verder en zelf catheteriseren is vooralsnog geen succes.

Paar maanden geleden het een keer of 6 geprobeerd maar ( in mijn geval) een gedoe!

Moet er wel bij vermelden dat ik MS in mijn rechter hand heb.
( slecht richting gevoel)

Ben wel van plan het wederom op te pakken want mijn blaas is daar bij gebaat ( volgens de incontinentie verpleegkundige)

Oefening baart kunst ( hoop ik )

( ben moed aan het verzamelen😟 )
1207

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door 1207 »

ik ben niet incontinent maar enorme gevoelsstoornissen.

deze week een dag dat ik letterlijk continu aandrang had
andere momenten gewoon geen aandrang, dan moet ik echt op de klok letten en alle 4 à 5u sonderen.

pure horror met momenten
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp