Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wandelstok?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Wandelstok?

Bericht door Nessa »

Door de MS is mijn pyramidebaan aangetast, met problemen in de aansturing van mijn linkerbeen tot gevolg.

Mijn overbelastingsklachten zijn jarenlang daarop afgeschoven. Daardoor is gemist dat ik eigenlijk (ook) steunzolen nodig had ivm ernstige holvoeten.

Tegen de tijd dat dat wél duidelijk was, had ik op 4 plekken ontzettend pijnlijke peesontstekingen. Inmiddels zijn er 2 genezen en de andere 2 herstellen heel langzaam.

Ik word steeds mobieler, maar de linkerbil blijft af en toe problemen geven. Tot nu toe fungeert mijn man dan als steun. Maar met een wandelstok kan ik zelfstandiger uit de voeten, denk ik.

Ik heb alleen geen idee wat voor soort stok handig is. Opvouwbaar, hout, aluminium? Wat voor soort handvat? En hoe bepaal je de juiste hoogte? Ik hoor graag ervaringen!
1207

Re: Wandelstok?

Bericht door 1207 »

toen ik met een wandelstok begon kon ik nog fietsen
ik had maw uitsluitend opvouwbare (maximaal 3 maar kom), in het begin ook niet altijd nodig

het hangt van jezelf af wat je voorkeur is en wanneer je dat ding nodig hebt.
hoogte? https://wandelstokexpert.nl/hoogte-wandelstok/

en wat vind je mooi?
bv
https://fashionablecanes.com
Marina

Re: Wandelstok?

Bericht door Marina »

Als je de stok veel moet vervoeren ergens naartoe dan is een opvouwbare het meest praktische.
Able2 heeft die bijv. voor een goede prijs (met anatomische handgreep).

Persoonlijk vind ik de stokken met een anatomische handgreep het prettigst omdat je daar het meeste steun aan hebt, het het beste 'in de hand ligt, de druk over je hand verdeelt en het niet pijnlijk en/of te belastend voor je hand en pols gaat worden na langere tijd lopen.

(Krukken geven overigens wat meer steun nog mocht je dat prettig vinden maar daarvan zijn weinig opvouwbare te vinden. Ik gebruik zelf tegenwoordig een zgn. reumakruk, deze hebben een anatomisch handvat dat ook enigszins buigzaam is, bij de 'soft' (rubberen) versie, waardoor het schokdempend werkt.)

Aluminium is lichter dus makkelijker dan hout als je je stok vaak vervoert en toch stevig genoeg. Aluminium stokken zijn vaak ook verstelbaar, handig om de voor jou juiste hoogte in te kunnen stellen.

Deze onafhankelijke keuzehulp voor wandelstokken vond ik ook handig en bevat veel nuttige info:
https://www.scouters.nl/hulpmiddel-keuz ... andelstok/
Marina

Re: Wandelstok?

Bericht door Marina »

Nog als aanvulling: vaak wordt geadviseerd om als je last hebt van je rechterbeen een linkshandige stok te kopen en vice versa (je leunt dan op je stok tegelijkertijd met het steunen op je "slechte" been).
In jouw geval zou een rechtshandige wandelstok daarom het handigst zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp