Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

Bericht door Steenbokje76 »

Hi,
5 juli ben ik begonnen met Ozanimod/Zeposia. Afgelopen maandag moest ik bloedprikken omdat ik nu 1 maand bezig ben met Zeposia.
Mijn lymfocyten aantal is gedaald van 2,1 naar 0,9. Referentiewaarden zijn 1.0 - 4.0
Dus zit er net iets onder.
Hebben jullie ervaring dat de lymfocyten tijdens gebruik ms meds gewoon weer goed kunnen gaan stijgen? En dan met name degene die medicijnen namen/ nemen als fingolimod of siponimod.
Bij deze medicijnen worden de lymfocyten vastgehouden in de lymfeknopen, zodat ze niet in de bloedbaan kunnen komen richting het centrale zenuwstelsel om daar schade aan te richten.
Weet dat de een herhaalde waarde van 0.5 sowieso een kritiek punt is om evt. (tijdelijk) te moeten stoppen.
Wil heel graag met dit medicijn door want heb vooralsnog geen (noemenswaardige) bijwerkingen, een hele opluchting dus na 2 mislukte medicijnen (teveel bijwerkingen).
Maar wil liever ook niet nog lager zakken in lymfocyten aantal aangezien de kans op infecties dan ook weer toeneemt.
Hoor graag jullie ervaring! Thanks alvast :-)
Steenbokje76

Re: verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

Bericht door Steenbokje76 »

Weet inmiddels het antwoord al.
Mss ook handig voor anderen die ozanimod nemen/ gaan nemen.
De ms pleeg belde voor de uitslag.
De lymfocyten mogen dalen tot 0.2
Dus voorlopig zit ik goed 😁
leeuwtje-nl

Re: verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

Bericht door leeuwtje-nl »

Hier gebruik van Fingolimod, en inderdaad waarde van 0,2 als referentiepunt. Het is juist de bedoeling dat ze onder de 0,5 zakken.
Steenbokje76

Re: verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

Bericht door Steenbokje76 »

@ leeuwtje , dank voor je toevoeging.
Vandaar ook de grotere kans op infecties bij dit soort meds. Logisch ook!
Ik ben iig tot nu toe blij met ozanimod en hoop dat dat nog lang zo zal zijn.
Bram_MSinbeeld

Re: verlaagd lymfocyten aantal door gebruik ms medicatie

Bericht door Bram_MSinbeeld »

In het document "Risicominimalisatie-materiaal voor voorschrijvers en patiënten/verzorgers bij de behandeling met ozanimod" die MS verpleegkundige krijgen van de fabrikant staat dit vermeld over verlaagde lymfocyten:

LAGE LYMFOCYTEN WAARDES BIJ OZANIMOD ( ZEPOSIA)

Ozanimod is een medicijn dat wordt gebruikt voor de behandeling van volwassenen met MS met actieve ziekte. Ozanimod helpt te beschermen tegen aanvallen op de zenuwen door ervoor te zorgen dat lymfocyten, een type witte bloedcel, niet in de hersenen en het ruggenmerg kunnen komen, waar ze een ontsteking kunnen veroorzaken en de beschermende laag rond de zenuwen kunnen beschadigen.
Ozanimod vermindert het aantal lymfocyten in het perifere bloed. Bij alle patiënten moet het aantal perifere lymfocyten worden bepaald vóór aanvang van de behandeling (binnen 6 maanden of na stopzetting van eerdere therapie) en periodiek gecontroleerd worden tijdens de behandeling met Ozanimod.

Bij welke waarde word de behandeling onderbroken?

Onderbreek de behandeling als het aantal lymfocyten <0,2 x 109/ l is.

Hervatting van de behandeling kan worden overwogen als het niveau is gestegen naar > 0,5 x 109 / l.

Deze informatie heb ik gevonden via de Facebook-groep "Zeposia (Ozanimod) Nederland"
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp