Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

rollator

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
AngelNoa

rollator

Bericht door AngelNoa »

Hoi

Even een vraag aan rollator-gebruikers...
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een rollator.

Ik woon gelijkvloers met zowel een voor- als achtertuin.
Het is altijd verschillend via welke kant ik naar buiten en weer naar binnen ga.
Als ik via de voorkant binnen kom, kan ik de rollator in de gang laten staan.
Langs achter niet; dan staat hij in mijn keuken.
Maar al zou hij voor in de gang staan; als ik er achter uit wil, moet ik toch ook weer met dat ding mijn woonkamer door.

Nooit bij stilgestaan hoe smerig die wielen nu al worden (slalommen om slakken bv)...en dat neem je dan mee je huis in :bah:

Maar als de dagen dalijk korter en nog natter worden, ga ik echt niet meer de wieltjes staan poetsen voordat ik hem mee naar binnen neem.

Hoe doen jullie dit?
Iemand handige foefjes misschien? ;-)

En gaat dat ding niet roesten als je er mee in de regen of sneeuw loopt?
Kan dat laatste uberhaupt wel?

Ja geen idee hoor :haha:
Marina

Re: rollator

Bericht door Marina »

Ik maak nog geen gebruik van een rollator, maar heb wel gelezen dat een lange schoonloopmat zou kunnen helpen.
leeuwtje-nl

Re: rollator

Bericht door leeuwtje-nl »

Jeetje, AngelNoa, ineens aan een rollator! Dat lijkt me best een grote stap die je hebt moeten nemen. Ik heb geen ervaring hiermee, maar hoop dat het je de steun geeft die je nodig hebt!
AngelNoa

Re: rollator

Bericht door AngelNoa »

@Marina ja zoiets of een stuk vloerbedekking, meer kan ik ook (nog) niet verzinnen. Punt blijft dat de viezigheid dan alsnog in je huis komt (heb kat met allergie, vandaar dat ik extra voorzichtig ben).


@leeuwtje-nl het komt vooral door de vlagen van duizeligheid waarvan we niet weten hoe het komt; evenwichtsonderzoek gehad, niks mis mee. Bloeddruk in orde. Geen flauw idee... Maar omdat mijn vader aan de rollator moest dit jaar, ben ik er ook over na gaan denken. Ook omdat ik door Corona al een jaar niks bij de fysio kon doen. Én ik verwachtte hittegolf na hittegolf waarbij ik ook niet op mijn benen kan staan zonder pijn.

Rollator gekocht (geen erg in gehad hier een topic te starten!) en had nu al liever een andere gehad :ogen: maar; bevalt prima! Ik voel me veel zekerder (terwijl ik echt geen loopproblemen had). Ik maak grotere stappen en kan langer doorlopen. Het is een samenloop van omstandigheden; het weer, de corona enzenz. Met name na de verbouwing in de wijk + corona deed ik steeds minder en dat merk je heel erg. Uiteraard hoop ik dat ik hem nog eens aan de kant kan gooien ;-) . Maar tot op heden voel ik me vrijer en activer dan ik in 2 jaar geweest ben...
leeuwtje-nl

Re: rollator

Bericht door leeuwtje-nl »

Heftig hoor!! Maar wel heel fijn dat je er zoveel aan hebt, het vergroot toch je wereld weer. Ik hoop dat mensen met bruikbare tips komen!
Andra

Re: rollator

Bericht door Andra »

Hoi AngelNoa,

Dat klinkt als een goede stap, die rollator :goed:

Een gouden tip heb ik niet, maar ik wil je wel vertellen wat mijn ervaringen zijn.
Met sneeuw heb ik de mijne nooit gebruikt :P , in de regen natuurlijk wel. Ik laat hem gewoon opdrogen. Daar is de rollator niet van gaan roesten. Misschien verschilt dit per rollator (ik heb een opvouwbare van Excel), maar ik vermoed dat de meeste daar wel tegen kunnen.

Als de wielen erg vies zijn bij thuiskomst, loop ik een rondje op het gras, vlakbij de deur. Dat helpt best goed. Als ze nat zijn, draai ik een rondje onder het afdakje of op de wat grotere deurmat. Als je duizelig bent zijn rondjes misschien niet zo handig :hmmm: - even heen en weer helpt vast ook. Binnen staat de rollator ook op een mat.

Misschien heb je hier wat aan. Je vindt vast jouw manier.
Geniet van je hervonden vrijheid en activiteit!
Andra
Marina

Re: rollator

Bericht door Marina »

Misschien is naast het schoonlopen door gras een borstelmat voor buiten nog een idee?
Het is lastig als er absoluut geen viezigheid van buiten naar binnen mag komen. Dan ben je toch aangewezen op bijv. een afdakje buiten als je niet nat wilt worden en een buitenlamp als je niet in het donker wilt staan schoonmaken denk ik.
Misschien voor binnen dan een (oude) handdoek in de keuken die je in de was kunt doen zodra je de rollator daarop hebt schoongemaakt?
AngelNoa

Re: rollator

Bericht door AngelNoa »

@leeuwtje-nl tnx!

@Andra en @Marina een wat grotere/bredere/langere mat zou ik kunnen proberen ja. Dat met het gras wat jullie zeggen snap ik niet; gras plak toch ook aan de banden? Bovendien heb ik toevallig wel gras achter mijn achtertuin, maar als ik daar met mijn rollator doorheen ga, moet ik alsnog door mijn tuin naar de keuken, dus ik zie hier de oplossing niet in :confused:

bedankt voor het meedenken in elk geval!

Oh en voor diegene met een rollator; vinden jullie de term "lichtgewicht" ook zooo niet kloppend? Ik heb een Gemino 30, opvouwbaar, maar til me aan die ruim 7 kilo een breuk elke keer de auto in en uit...
leeuwtje-nl

Re: rollator

Bericht door leeuwtje-nl »

Als het gras niet gemaaid is, zou het toch niet moeten plakken? Maar als je alsnog de tuin door moet, misschien niet handig. Heb je niet een tuinslang buiten hangen waarmee je de wieltjes even snel af kunt spuiten? Dan kan hij daarna binnen op een mat drogen....

Ik verdiep me ook al een tijdje in rollators, al heb ik hem nu nog niet nodig. Lichtgewicht valt onder de 8 kilo, de allerlichtste is 4,8 kilo. Ik zou hem zelf achterop de fiets willen vervoeren, dus wil een dubbel inklapbare. Maar zulke gewichten zijn inderdaad geen grapje om mee te sjouwen.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: rollator

Bericht door Qanuk00 »

Het is een samenloop van omstandigheden; het weer, de corona enzenz. Met name na de verbouwing in de wijk + corona deed ik steeds minder en dat merk je heel erg. Uiteraard hoop ik dat ik hem nog eens aan de kant kan gooien ;-) . Maar tot op heden voel ik me vrijer en activer dan ik in 2 jaar geweest ben...
Hoihoi, ik zag je berichtje en hoop je hiermee een hart onder de riem te steken....dit was bij mij ook het geval vorig jaar!! Ik heb een jaar een leenrollator (zwaar, log, maar wel goed om uit te proberen) gehad en merkte dat ik door de rechte houding minder gespannen liep. Tijdens mijn revalidatietraject dit allemaal goed doorgesproken en diverse rollators getest, wat mij het fijnste lag. Zo kwam ik op de Gemino 60 uit, lichtgewicht, gemakkelijk opvouwbaar en wendbaar op bospaadjes etc.

Ik heb hem aangeschaft omdat ik na een aantal passen minder kracht in mijn benen heb, ga zwalken en als ik een praatje maak met iemand, dan gaat mijn lichaam over in standje elektriciteitsfabriek. Ik kan maximaal een blokje om (zegge 500m), dan is bij mij de koek op.
Ook houd ik op deze manier meer energie over voor andere dingen overdag. Zelf ben ik geen voorstander van een stok, omdat ik bang ben dat ik dan een verkeerde houding ga aannemen en op het moment dat ik weer zonder kan een verkeerde loophouding (met overbelasting en dus weer pijntjes als gevolg) overhoud.

Ik kan helaas nog altijd niet zonder rollator, maar ben blij dat ik mijn wandelbeweging voort kan zetten en met mijn hond kan wandelen. Een praatje maken met buren is dan ook geen probleem, ik kan dan fijn even zitten wat prettiger praat. Ook binnen het ziekenhuis gebruik ik het nu, wat fijn is als ik moet wachten bij de ingang als het druk is bij het corona-checkpunt. Hij is gemakkelijk op te vouwen en licht op te tillen.
Hoe doen jullie dit? Iemand handige foefjes misschien? ;-)
Voordeel van de Gemino 60 vind ik de bandjes, de grote voorbanden zorgen voor meer ondersteuning en zijn vlot schoon. Heb je al over een stuk kunstgrasmat nagedacht voordat je van buiten naar binnen gaat? Wij hebben bij de deuren Watergate matten liggen, absorbeert vocht en vuil (ook voor de vuile hondepoten erg handig). Sneeuw heb ik ook nog geen ervaring mee met deze rollator, maar de rubberbandjes en met sneeuwlaarzen ga ik het komende winter zekers proberen.

Nadeel vond ik vooral de kosten - er wordt niets van vergoed. Maar ja, een jaar huren kostte me net zoveel als een eigen goede rollator aanschaffen voor het leven. Ff slikken dit jaar qua kosten, maar dan kan ik ermee door.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp