Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

@Billy @1207 dan zijn er dus wel mogelijkheden.. ik dacht dat het nooit zou gaan passen..

ik kan nu nog prima lopen (2km achter elkaar 2x pdg) maar stilstaan lukt niet meer.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Qanuk00 »

@Qanuk00 hoe werkt dat met t wmo? kijken ze dan naar inkomen en welke aanpassingen nodig zijn?

ik wil om energie te besparen de garage verbouwen tot slaapkamer en alvast een aantal deuren verbreden. ik heb er niet bij stilgestaan dat de wmo daarbij kan helpen.
@Klick

Voor concrete informatie mbt jouw situatie zie:
in mijn specifieke geval had ik al een WMO consulente (ofwel generaliste vanuit gemeente), maar in geval van langdurige zorgverlening kan je een WMO-aanvraag indienen bij je gemeente. Dit kan ook via het revalidatietraject opgestart worden als dat nog niet zo is.
Je wordt dan uitgenodigd voor een (keukentafel-)gesprek voor wederzijdse kennismaking. Je hebt dan als het goed is een consulente/contactpersoon bij de gemeente voor heel je traject (iig in onze gemeente) voor al je WMO aanpassingen mbt MS.

Afgelopen juni is de generaliste langs geweest met een meetlat en kladblok, en ze is met ons door het hele huis gelopen om te kijken hoe en wat. Zij blikte enorm vooruit, om de ongelukken in huis voor te zijn. Ze heeft dus ook de maat opgenomen voor de deuren, maar die zijn in ons geval al op maat. Ook heeft ze nauwkeurig gekeken naar de deurrichting en wat blijkt, onze toiletdeur moet anders draaien.
"Je hoeft maar een keer door je been te zakken in de douche, ... hier gebeuren de eerste serieuze ongelukken", zei ze op basis van haar vorige werkervaring als ergotherapeute.

Een traplift was in mijn geval dan nog niet nodig, maar wel bijv een extra trapleuning, een inloopdouche ipv de huidige douchebak, drempels, slaapkamertips, etc etc. Maar je kunt het zo gek niet bedenken, bijv een airco, of andere zaken die jouw neuroloog/MS verpleegkundige adviseert om je leven draaglijker te maken in huis.

We hebben vervolgens aan de keukentafel alles op de rij gezet en ze heeft ons de keuze gelaten om zelf op zoek te gaan naar twee of drie offertes, met de opmerking dat de goedkoopste oplossing wel passend bij het huis zou moeten zijn om ons huis niet in waarde te laten dalen. Ik moet zeggen dat onze gemeente daar wel netjes in is ... dit kan natuurlijk goed per gemeente verschillen, dus check dit vooral van tevoren.

Natuurlijk hebben we het ook gehad over een aangepast huis, maar we hebben nog 2 inwonende kinderen en ons huis is van bouwjaar 2009, dus goed aanpasbaar mits noodzakelijk. En ja, ik heb ook zitten denken aan verbouw van de garage of een aanbouw. Dit houd ik nog steeds als optie - en dit kan ook door WMO gesubsidieerd worden indien echt noodzakelijk - als het goedkoper is dan een aangepast huis vinden ... waarom niet?!

Inmiddels hebben we bezoek gehad van een van de offertemakelaars van de gemeente. Die kwam gelijk met een tegelzetter kijken en ik had er een goed gevoel bij. Nou is het afwachten of nr2 nog komt en wanneer de verbouwing (vlgs de eerste makelaar konden ze rond oktober beginnen) plaats gaat vinden.

Nou las ik ook iemand die 2 jaar wachttijd heeft voor WMO aanvraag, wat ik echt verschrikkelijk naar vind om te horen. Dat er zulke verschillen zijn per gemeente (zelfs onze buurgemeente hoor ik geen goede dingen over) is echt schandalig. Wees er in elk geval op tijd bij, en laat je niet zomaar met iets opzadelen omdat het dan maar zo moet. Kijk echt wat jij nodig hebt en schakel desnoods de MS verpleegkundige in om je bij te staan in deze.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben!!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jrs77

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Jrs77 »

De benodigde breedte van de deur kan je ongeveer uitrekenen: zitbreedte + 10/15cm (voor de wielen) + 5/10cm voor je handen. Mijn zitbreedte (rolstoelkussen) is 40cm, daar komt zo'n 10cm bij voor mijn wielen en 5cm voor mijn handen; met een normale binnendeur heb ik dus meer dan voldoende ruimte.(de algemene richtlijnen houden rekening met elektrische rolstoelen)

Wat betreft de WMO: dat is echt enorm afhankelijk van de gemeente waar je woont, en of je een eigen huis hebt of huurt. Met een eigen huis wordt al heel snel moeilijk gedaan; ik heb bijvoorbeeld de gehele aanpassing van mijn badkamer zelf moeten betalen. Als je het voor de rechter zou brengen, zou je het winnen. Maar de gemeente weet ook dat je geen twee jaar kan wachten op een uitspraak, en weigert daarom gewoon. Een airco, verbouwing of aangepaste keuken kan je in een eigen huis in de meeste gemeentes ook wel vergeten.
1207

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 04 sep 2021, 19:44 @Billy @1207 dan zijn er dus wel mogelijkheden.. ik dacht dat het nooit zou gaan passen..
ik kan nu nog prima lopen (2km achter elkaar 2x pdg) maar stilstaan lukt niet meer.
78 kan maar is niet echt comfortabel als je er leeft. zijn we weer 's ochtends en halfslapend bij dat 1e toiletbezoek. Met amper 80cm zal je heel vaak tegen de deur knallen vrees ik :)
nou kun je, indien mogelijk, gewoon de hele deur eruit halen.
werk dat mooi af en je wint 5 à 10 cm breedte (kan niet voor elke ruimte).
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

ik heb echt geen idee hoe het hier zit met de wmo, het is een koophuis, ik verwacht er niks van kan het altijd meevallen.

de meeste deuren zijn makkelijk volledig te openen (tegen de muur waar hij in zit) alleen enkele toegangsdeuren zitten klem..
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

het wmo doet alleen iets als het al zover is? ja toch?
dus voorbereiden op gaat niet gebeuren toch?
Marina

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Marina »

Misschien is het goed om dit met een ergotherapeut te bespreken. Het varieert namelijk wat er als minimale deurbreedte wordt geadviseerd. Het hangt er ook vanaf of je (in de toekomst) een elektrische rolstoel nodig zou hebben enz.

Wat betreft je laatste vraag denk ik dat je dat het beste even kunt checken bij de afdeling WMO van je gemeente, Klick.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Qanuk00 »

het wmo doet alleen iets als het al zover is? ja toch?
dus voorbereiden op gaat niet gebeuren toch?
Ik denk dat dit enorm afhangt van in welke gemeente je woont en wat de voorkennis is van de generalist.
Misschien is het goed om dit met een ergotherapeut te bespreken
:goed:
In mijn geval heb ik echt wel geluk ... mijn WMO generaliste (gemeente) is ergotherapeute geweest en kent de ergotherapeute van mijn revalidatietraject, dus die hadden elkaar in mei al even gecontacteerd over mijn thuissituatie. Dus in mijn geval heeft de WMO generaliste mee het voorwerk gedaan.

Inmiddels heb ik bericht gekregen dat ze op een vd offertes in willen gaan. Om dit nader kort te sluiten zal mijn generaliste nog een keer met mijn ambulante ergotherapeut ons huis nog een keer door willen nemen, om niets te missen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

wat fijn! daar heb je echt mazzel mee!
Marina

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Marina »

Wat goed dat je zo een meewerkende WMO-generaliste/voormalig ergotherapeute hebt, Qanuk, dat scheelt :goed: !
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp