Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

vraagje.. omdat mijn benen steeds moeilijker gaan doen..
alle binnendeuren zijn 78 breed, is dit onmogelijk met een rolstoel?
1207

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 03 sep 2021, 14:00 vraagje.. omdat mijn benen steeds moeilijker gaan doen..
alle binnendeuren zijn 78 breed, is dit onmogelijk met een rolstoel?
hangt van jou af
de rolstoel moet vooral aan jou aangepast zijn
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

en daar kom je pas achter op het moment dat die wordt aangemeten?
ik heb er geen verstand van..
leeuwtje-nl

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door leeuwtje-nl »

Na een beetje zoeken zie ik vooral dat de minimale breedte voor binnendeuren 80 cm moet zijn. Maar dat geldt dan vaak voor openbare ruimtes. Dus met een beetje geluk kan 78 cm ook? Ik lees ook dat de doorgang in het ov vaak 70 cm is. Het zal dus inderdaad afhangen van het type rolstoel wat bij jou past, maar ik zou zeggen dat je met een gemiddelde rolstoel wel door een doorgang van 78 cm zou moeten passen?? Ik heb echter geen ervaring en dus ook geen idee!
Billy

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Billy »

Dat ligt aan hoe breed je bent en je wielen.

Ik ben erg dik, rolstoel breedte 52cm. Door de efix zijn mijn wielen ook nog iets breder. Omdat ik niet mijn handen er langs heb, maar een joystick, past het net.

Maar dat is helaas niet overal. Eigenlijk zou mijn rolstoel nog breder moeten, maar dan pas ik nergens meer binnen! En ik vind strakker zitten ook fijner. Ik zit er dus niet constant in, dus geen angst voor drukplekken.
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

@Billy ik ben niet heel dik, mollig en wel lang. heb jij ook binnendeuren van 78cm?

@leeuwtje-nl die maten zag ik ook, ik had visioenen van hele verbouwingen tot ik die ov-maat las. zou het dan toch kunnen? vandaar mn vraag. ik weet dat de deur maten in de loop vd tijd zijn verbreedt maar wat echt noodzakelijk is tov wel makkelijk.. geen idee..
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Qanuk00 »

[quotevraagje.. omdat mijn benen steeds moeilijker gaan doen..
alle binnendeuren zijn 78 breed, is dit onmogelijk met een rolstoel?][/quote]

Is het een idee om hier zsm contact over op gaan nemen met de WMO generalist - die kan nl samen met jou en de ergotherapeut kijken wat jij nodig hebt aan rolstoel (welke maat) en welke aanpassingen dan vanuit de WMO moeten komen om de rolstoel passend in huis te maken. Ook bijv traplift, inloopdouche etc.

Twee maanden geleden was mijn gemeente generalist hier voor aanpassingen (rekening houdende met rollator - toegankelijkheid). Ik loop nu nog met rollator, maar zij keek al verder vooruit, 'wat als'.... en wat is daarvoor nodig? Wij hebben idd deuren van "nieuwe (2009)" standaardisering, 90cm. Ook kan de WMO kijken naar draairichting van de deuren en evt aanpassen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
1207

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 03 sep 2021, 19:35 en daar kom je pas achter op het moment dat die wordt aangemeten?
ik heb er geen verstand van..
het begint bij jou en wat je nodig hebt om aangenaam en pijnloos te zitten.
de rest moet je daar dan aan aanpassen of oplossingen zoeken. inboeten op uw eigen comfort omdat uw badkamerdeur maar 80 cm is? bijzonder slecht plan op lange termijn.

alles samen is mijn rolstoel 75cm breed. Wielen staan wel op 3 of 4 graden naar buiten. door 78cm kan ik dus door als ik ergens op bezoek ben.
's morgens met mijn slaapkop door 80cm rollen om in de badkamer te geraken? da is al een pak minder comfortabel (ik heb nu deuren van 1m breed en da is aangenaam)
Billy

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Billy »

@Klick 80cm
Klick

Re: rolstoel en binnen deuren 78cm.. kan dat?

Bericht door Klick »

@Qanuk00 hoe werkt dat met t wmo? kijken ze dan naar inkomen en welke aanpassingen nodig zijn?

ik wil om energie te besparen de garage verbouwen tot slaapkamer en alvast een aantal deuren verbreden. ik heb er niet bij stilgestaan dat de wmo daarbij kan helpen.
Laatst gewijzigd door Klick op 04 sep 2021, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp