Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

instapbad of inloopdouche met zitje?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
cas

instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door cas »

Ik moet de badkamer toch laten aanpakken en vroeg me af wat het beste is. Nadeel van een instapbad met deurtje is natuurlijk die instap met mijn slechte benen. Maar er zijn vast ook voordelen! Iemand ideeen daarover?
Klick

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door Klick »

ik heb geen ervaring met instapbad, maar inloop douche met zitje vind ik ideaal.
ik heb (nog) geen rolstoel maar als je die op termijn nodig hebt lijkt me douche met zitje ook makkelijker.

vraag je ergo welk zitje bij je past (aan de muur of niet, met leuning of niet enz)

vraag trouwens als je toch je badkamer laat doen je ergo ook (als je dat wil) hoe je rekening kan houden met een evt rolstoel, draaicirkel enz
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door Toeter »

Ik zou voor een inloopdouche met zitje gaan.

Een zitje dat je weer kunt verwijderen.

Dan kun je mettertijd een doucherolstoel gebruiken. Dan blijf je het langst zelfstandig.

O en let op de vloertegels. Hele ruwe vloertegels nemen. Ik heb net een nieuwe badkamer en de verkeerde gekozen. Het zijn normale vloertegels, maar ik vind ze toch te glad.
Sara

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door Sara »

Een ergotherapeut vragen om mee te kijken is sowieso slim als je je badkamer of iets anders in je huis aanpakt.

Er worden 10 uur ergotherapie per jaar vergoed.

Je kunt inderdaad denken aan tegels, drempels, ruimte, steunen, een zitje, maar ook de keuze en plaatsing van de kranen bijvoorbeeld.
1207

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door 1207 »

of ineens de hele vloer gelijk trekken. Kun je, moest het ooit nodig zijn, ineens met een rolstoel onder de douche

nu uiteraard overkill maar met die snertziekte kan het ineens snel gaan en als je dan toch bezig bent, doe het ineens grondig
Jrs77

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door Jrs77 »

1207 schreef: 17 sep 2021, 14:21 of ineens de hele vloer gelijk trekken. Kun je, moest het ooit nodig zijn, ineens met een rolstoel onder de douche
Precies!
Ik heb eind vorig jaar iemand bij mij thuis laten komen, om te kijken wat ik aan zou moeten passen om zo lang mogelijk in mijn eigen huis te kunnen blijven wonen. Toen had ik nog een bad met badplank, waarop ik kon douchen.
Het advies was om het bad eruit te halen, en een ruime douche te maken met zitje en een vlakke vloer. "Als je ooit hulp nodig krijgt bij het douchen, moeten ze genoeg ruimte hebben".
Ik heb toen de badkamer ook een stuk ruimer laten maken; genoeg ruimte om met de rolstoel te kunnen draaien. Een paar maanden later had ik al hulp nodig in de douche; precies op tijd gedaan dus.

Met een instapbad kan je ook geen hulp krijgen, mocht dat ooit nodig worden. En een vlakke vloer, zonder drempels, om de badkamer met een rolstoel te kunnen gebruiken. Misschien kan je vooraf een ergotherapeut of iemand van de wijkverpleging uitnodigen om je plannen te bespreken?
cas

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door cas »

Bedankt voor de reacties.
De ergo had het altijd inderdaad alleen maar over een drempelvrije douche maar het idee van een tobbe om in te zitten weken sprak me ineens erg aan. Dat leek me wel lekker. Daar kom je wel moeilijk in maar dat leek me met grepen nog wel op te vangen. Armfunctie is nog aanwezig. Maar goed: das idd niet genoeg toekomstbestendig en hulp bij het wassen is daarmee idd uitgesloten. Dus een inloopdouche moet het worden! Zitje in een hoek lijkt me het beste ivm zijwaarts omvallen tijdens zitten. Klopt dat? Of moet dat ook langs 2 kanten benaderbaar zijn? nog tips hierover?
Jrs77

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door Jrs77 »

cas schreef: 19 sep 2021, 08:50 Zitje in een hoek lijkt me het beste ivm zijwaarts omvallen tijdens zitten. Klopt dat? Of moet dat ook langs 2 kanten benaderbaar zijn? nog tips hierover?
Ik heb mijn zitje niet direct in de hoek, maar op een afstand waarop ik mijn armen nog vrij kan bewegen (30-40cm ofzo). Maar ik zie ook geen bezwaar om hem dichter bij de muur te zetten, als je dat fijner/veiliger lijkt.

Ik kan aan een kant mijn rolstoel naast het stoeltje (met opklapbare armleuningen) zetten, dat is voor mij voldoende.
1207

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door 1207 »

cas schreef: 19 sep 2021, 08:50 Dus een inloopdouche moet het worden! Zitje in een hoek lijkt me het beste ivm zijwaarts omvallen tijdens zitten. Klopt dat? Of moet dat ook langs 2 kanten benaderbaar zijn? nog tips hierover?
Zorg dat zitje ver genoeg vd muur staat om je aan di kant nog te kunnen wassen (armruimte). heb de mijne iets te dicht gezet.
angst voor vallen kunnen je aanpakken door een zitje met armsteunen te nemen.
geneog plaats aan beide kanten? heeft als voordeel dat een verpleegster u comfortabel langs de 2 kanten kan wassen (werkruimte voor haar) maar dan meot je zien hoe je douche staat
kun je de stoel zo zetten dat je vanaf je goede kant de transfer kunt doen?
denk aan de hoogte vd stoel, of neem een hoogteverstelbare. nu kun je nog staan maar vanuit de rolstoel wordt die hoogte wel belangrijk
dirkvankampen

Re: instapbad of inloopdouche met zitje?

Bericht door dirkvankampen »

Ik ben op moment 65 jaar, en ik ben nu nog heel fit en kan alles nog. over 10 a 15 jaar weet ik niet of ik nog goed te been ben. ik zou zeker kiezen voor een douche met zitje. mocht het glad zijn in je bad of op de tegel vloer en je glijd uit kan je zomaar wat breken. nu je nog de aanpassingen kan maken dan zou ik dat zeker doen.

ik heb zelf al wat rond gevraagd waar ik gemakkelijk een zitje in de inloopdouche kan bestellen?
mij is er verteld dat mijn omgeving het beste geholpen is bij https://www.sanitairsupershop.nl/. je moet natuurlijk ook even bij andere sanitair winkels kijken en ook zeker vergelijken. misschien dat het zitje dat je wilt kopen wel ergens goedkoper is. voor mij was de goedkoopste optie de sanitair super shop
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp