Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Klaartje

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klaartje »

Poeh, dit maakt het lastig. Ik was zo blij met de mogelijkheid voor krijgen van 3e vaccin. Maar krijg volgende week volgende gift Ocrelizumab... dit zet me wel aan het denken.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

@Klaartje,
kun je het niet aan je neuroloog voorleggen?
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Klaartje schreef: 21 sep 2021, 10:59 Poeh, dit maakt het lastig. Ik was zo blij met de mogelijkheid voor krijgen van 3e vaccin. Maar krijg volgende week volgende gift Ocrelizumab... dit zet me wel aan het denken.
Ik kan het me voorstellen dat het lastig is. Er is nog best veel onduidelijk. Je kunt het inderdaad zoals @Sara schrijft voorleggen aan je neuroloog.

Op dit moment (september 2021) zijn dit de kernpunten:
  • Door ocrelizumab zijn er geen volwassen B-cellen meer aanwezig. Die volwassen B-cellen hebben CD-20-eiwitten op hun celmembraan. Ocrelizumab is een antilichaam dat bindt aan dat CD-20-eiwit daarna worden die cellen vernietigd.
  • Als reactie op het vaccin zouden B-cellen zich gaan differentiëren in plasmacellen (die antilichamen maken) en geheugencellen (die onthouden hoe in dit geval het spike-eiwit van het coronavirus eruit zag).
  • Omdat dat niet gebeurt zijn er geen antilichamen aangemaakt tegen sars-cov2 en is er geen geheugen.
  • Geheugen tegen andere coronavirussen uit het verleden helpt blijkbaar ook bij de antilichaam-aanmaak tegen sars-cov2 als je daar mee geïnfecteerd zou raken. Dit mechanisme werkt ook niet goed zonder B-cellen.
  • Eerder werd gedacht dat de B-cellen wellicht niet nodig waren voor een afdoende afweer tegen COVID-19 (T-cellen zouden het wellicht alleen aan kunnen). Maar uit recente onderzoeken blijken die antilichamen wel belangrijk. (Prof G.: "Therefore contrary to original hypotheses that B-cell responses were not necessary for recovery from COVID-19, it is now clear that antibody responses to SARS-CoV-2 are important in protecting you against a poor COVID-19 outcome. This now explains why people on anti-CD20 therapies are more likely to have severe COVID-19 and I suspect more likely to succumb to the infection.")
Maar ja, wat nu?
  • B-cellen blijven na een dosis ocrelizumab erg lang heel erg laag. Hoe lang verschilt van persoon tot persoon, maar het is vrijwel zeker dat dit langer is dan de eerder gezegde 3 maanden. Het kan best 9 maanden of langer zijn. Het niveau van B-cellen in je bloed is te testen. (Prof G.: "Based on my interpretation of the literature you need to have at least 10 B-cells per millilitre of blood to mount an antibody response to the COVID-19 vaccines.").
Je zou na b.v. zes maanden na ocrevus bij patiënten maandelijks de hoeveelheid B-cellen kunnen testen in het bloed. Wanneer het er genoeg zijn geef je je booster-vaccinatie. Twee weken later zou je dan nog eens moeten bloedprikken om het aantal antilichamen tegen sars-cov2 te meten. Dat is lastig, kost tijd en is duur. Daarnaast is het natuurlijk zo dat je mogelijk ook een hoger risico loopt dat MS actief wordt in de periode wanneer er weer meer B-cellen aanwezig zijn in het bloed...

:gek: Het is een dilemma.

Ik denk dat de overweging gemaakt zou moeten worden op basis van je risico om ernstige COVID-19 te krijgen (b.v. wat is je leeftijd, overgewicht, roken, fitheid, hoeveel COVID-19 er in je omgeving voorkomt [wat is de kans dat je er aan bloodgesteld wordt], etc. <- de standaard risicofactoren van COVID-19) tegenover het risico dat je MS actief wordt (b.v. wat is je leeftijd, hoe actief was je MS voor Ocrevus, etc.). Een lastige afweging waarbij je neuroloog je hopelijk kan helpen.
Klaartje

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klaartje »

Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide informatie! Hier ga ik zeker mee aan de slag.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Super bedankt, @Bram_MSinbeeld , ik heb je bericht ook gebruikt voor een twitterdraadje over het onderwerp namens MSweb!
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Klaartje schreef: 22 sep 2021, 07:47 Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide informatie! Hier ga ik zeker mee aan de slag.
Sara schreef: 23 sep 2021, 07:33 Super bedankt, @Bram_MSinbeeld , ik heb je bericht ook gebruikt voor een twitterdraadje over het onderwerp namens MSweb!
Graag gedaan, hopelijk komt er binnenkort meer informatie beschikbaar en komen er duidelijke richtlijnen!
Veerke

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Veerke »

Hallo, heb me laten vaccineren ivm mijn job. Ik heb een serieuze opstoot gehad. Halfzijdig verlamd, kon niet meer goed praten, zag dubbel. Mijn huisdokter zei me onmiddellijk dat het door het vaccin kwam. Ben nu gelukkig hersteld. Zijn er nog mensen die een opstoot hebben gehad sinds hun vaccin. Mijn neuroloog zegt dat het niet kan, omdat het niet bewezen is?
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 23 sep 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Hoi Veerke,
ik kan me voorstellen dat je schrikt als je na de coronavaccinatie een opstoot krijgt, en zeker als je huisarts die twee aan elkaar linkt!

Het is inderdaad zo dat bij de introductie van het AstraZeneca enkele gevallen van ruggenmergontstekingen zijn gemeld, die leken op MS-aanvallen.

Voor zover ik weet is er achteraf vastgesteld dat dit zeer waarschijnlijk toeval was. Die ontstekingen komen zo nu en dan voor, en dat kan dus ook ná een vaccinatie voorkomen. Ik denk niet dat het met 100% zekerheid te bepalen is of jouw opstoot iets te maken heeft met het vaccin, maar dat je huisarts dat zo stellig beweert vind ik wél kwalijk.

In ieder geval gelukkig dat je hersteld bent!
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

In maart dit jaar hebben we een uitgebreid filmpje gemaakt over MS en het AstraZeneca vaccin. Daarin vertel ik wat @Sara kort zegt:
Sara schreef: 23 sep 2021, 22:44 Het is inderdaad zo dat bij de introductie van het AstraZeneca enkele gevallen van ruggenmergontstekingen zijn gemeld, die leken op MS-aanvallen.

Voor zover ik weet is er achteraf vastgesteld dat dit zeer waarschijnlijk toeval was. Die ontstekingen komen zo nu en dan voor, en dat kan dus ook ná een vaccinatie voorkomen. Ik denk niet dat het met 100% zekerheid te bepalen is of jouw opstoot iets te maken heeft met het vaccin, maar dat je huisarts dat zo stellig beweert vind ik wél kwalijk.
Afbeelding
Klik op het plaatje om het filmpje te kijken.

Het AstraZeneca vaccin is wereldwijd enorm veel gebruikt en wordt nog steeds veel gebruikt (het is een zeer belangrijk vaccin voor armere landen, omdat het betaalbaar is en niet bij -80C bewaard hoeft te worden). Ook in Engeland is een groot deel van de bevolking er mee ingeënt.
Onder de grote groep mensen die gevaccineerd zijn met AstraZeneca is gegarandeerd een enorme groep mensen met MS. Er is geen reden om te denken dat een COVID-19 vaccin een MS-terugval (opstoot) veroorzaakt.

Dat wil niet zeggen dat terugvallen niet zijn opgetreden na het vaccin. Dat kan natuurlijk ook per kans gebeuren, ik heb het er in dit gesprek over:

Afbeelding
Klik op het plaatje om het filmpje te starten bij het juiste tijdstip (11:45).

Booster vaccinaties geven ze in Nederland niet met het AstraZeneca vaccin, maar met een mRNA vaccin (Pfizer). Ik weet niet hoe dat in België is.
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Interessant voor mensen die met Ocrevus (ocrelizumab) worden behandeld:

Humoral and T-Cell Response to SARS-CoV-2 Vaccination in Patients With Multiple Sclerosis Treated With Ocrelizumab (September 23, 2021)
Livnat Brill, PhD; Ariel Rechtman, BSc; Omri Zveik, BMedSc; et al.
Conclusion and Relevance In this study, patients with MS who were treated with ocrelizumab generated comparable SARS-CoV-2–specific T-cell responses with healthy controls and had lower antibody response following vaccination. Given the potential role of T cells in protection from severe disease, this is reassuring and will help physicians develop consensus guidelines regarding MS treatment in the era of the COVID-19 pandemic.
Hoewel mensen die behandeld waren met Ocrevus geen goede antilichaam-respons hadden, lijkt de opgebouwde T-cel-afweer intakt. Dit zou wellicht kunnen betekenen dat deze patiënten toch afdoende beschermd zijn tegen een ernstig verloop van COVID-19.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp