Lichttherapie

Alles omtrent alternatieve geneeswijzen
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Die Philips lamp is volgens mij een 'daglicht'-lamp, wat inderdaad als lichttherapie wordt ingezet vnl bij mensen met (winter)depressie.

Echter als je van het effect van Vit.D wilt profiteren, dan is een UVB-lamp geschikter. Het lichaam maakt namelijk onder invloed van UVB licht Vit.D aan in de huid. UVA is hetgeen dat ervoor zorgt dat je huid verkleurt. De daglicht lampen zijn doorgaans niet krachtig genoeg voor vit.D aanmaak.

Ik heb wel eens gekeken voor een UVB lamp,maar deze zijn een stuk prijziger. Er zijn ook bepaalde UVB reptiel lampen, maar dan moet je er weer meerdere hebben om er het volle effect van te merken.....(tenzij je de tijd hebt om uren die lamp op je te schijnen.)
shandy49

Bericht door shandy49 »

Ik heb al jaren een daglichtlamp ( philips) .
Gebruik hem alleen voor het verlengen van het daglicht.

Als in de winter de buitenverlichting om 5 uur aan gaat, zak ik na een half uurtje helemaal in elkaar zonder die lamp.
En daar ik door slaapproblemen max 4 uur slaap wil ik niet dezelfde dag wakker worden dan ik onder het dekbed duik.

Ik zit altijd in de zon dus heb geen aanvulling van vit d nodig.

Piet
raimonnea

Bericht door raimonnea »

[QUOTE=zeiler;1035429]Feit 1: ms komt (vrijwel) niet voor rond de evenaar [/QUOTE]Maar het zijn ook meteen de landen die arm zijn en waar de meerderheid van mensen in armoede leven. Logisch dat men geen medische hulp inschakelt. Je hebt het geld niet voor. Of zijn er artsen geweest die mensen op grote schaal of allemaal gratis getest hebben op MS?

Zelfs hier in Nederland gaan mensen met een kleine portemonnee niet naar de huisarts, laat staan naar het ziekenhuis wegens hoge lasten en die verdomde eigen risico's. Zelfs ik heb paar afspraken laten varen wegens de kosten.
Suzan
Contacteer:

Bericht door Suzan »

De huisarts hoef je geen eigen bijdrage voor te betalen. Dus dat die mensen dan niet naar hun huisarts willen, is niet slim.

En wat je nu beweert over dat mensen rond de evenaar niet getest worden op ms omdat ze daar geen geld voor hebben... Kom op zeg.
Ik ga hier verder niet op in, maar je trekt feiten uit hun verband en context en kletst onzin. :ogen:
zeiler

Bericht door zeiler »

Raimonnea, je hebt toch wel in de gaten dat je met jouw eigen voorbeeld je eigen bewering ontkracht (ondanks het hoge eigen risico in Nederland komen er elk jaar mensen met MS bij)! Los daarvan; in de wereld zijn vele landen met een laag gemiddeld inkomen en waar toch MS voorkomt (denk aan midden-Amerika)!
raimonnea

Bericht door raimonnea »

Natuurlijk zijn er mensen die getest zijn bij de evenaar, maar kan me wel voorstellen mensen die arm zijn niet naar de artsen gaan, kijk maar naar de armoede, hun leefomgeving en voedseltekorten, mag dus ook gezegd worden. Daarom vraag ik me af of men 'gratis'/goedkoop getest werd op MS, als iemand hierover info heeft? Is fascinerend vind ik, hoe komt men eraan dat landen bij de evenaar geen of minimaal MS hebben, het is niet om te ontkennen of uit context te halen maar ben nieuwsgierig hoe de vork in elkaar steekt.

Italië ligt dichterbij de evenaar dan wij, maar ook daar stijgt de MS. Ik kom uit een familie met en zonder geld die weinig naar de artsen gaan voor verschillende soorten redenen. Hun aandoeningen zullen nooit verklaard worden door de medische wereld dus kun je dat ook niet in een register zetten en wereldwijd bevestigen. Kijk naar mij, jaren had ik MS zonder het te weten, pas de laatste jaren werd dit erger en ging ik naar de dokter ermee, stel nu dat ik overleden was, dan kon een arts me niet registeren als MS patient. Iemand schreef hier ook over op MS dat mensen in Afrika sneller doodgaan voordat een diagnose als MS of welke ziekte dan ook gegeven kan worden, daar vind ik ook wel wat in.

Deze schema gevonden op [url]https://mskidsweb.nl/dit-is-ms/ms-werel ... reloaded=1[/url] uit 2018/schatting:
[IMG]https://www.mupload.nl/img/tv94tz.nl.png[/IMG]
Ook hierin verschillen de afstand tot de evenaar, Canada (gratis zorgverzekering) en USA (dure zorgverzekering) vallen ook op desondanks hun inwoners aantal. Als iemand verder van de evenaar woont moet hij dan meer kans op MS krijgen?
Natuurlijk spelen er meerdere rollen bij het verkrijgen van MS, maar als er armoede heerst bij die landen rondom de evenaar, wetende met geen cent te makken, ga je ook niet snel naar een arts toe.

De media laat weten dat velen mensen in Nederland o.a. ouderen onwetend zijn met huisarts kosten en het eigen risico, laat staan medicatie, andere artsen/ziekenhuizen en liever dat niet meer bezoeken. Ze kunnen het niet meer opbrengen. Ikzelf moet ook vaak aan de rem trekken, dan maar niet. Risico verergering aandoening. Kun je dan voorstellen arme landen met grote aantal bewoners?
zeiler

Bericht door zeiler »

Raimonnea, vrij onsamenhangend verhaal van je. Geeft niet hoor, zolang het maar niet de bedoeling is dat we het serieus gaan nemen!
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik denk dat het ergens wel logisch is wat Raimonea zegt.
Om financiele redenen moet ik ook vaker het e.e.a. laten gaan qua medische zorg. (Het erge hier is,dat je daar dan ook meteen op wordt afgerekend.). Ik kan mij dus goed voorstellen dat (deels) het aantal mensen met MS lager ligt,ongeacht ligging, vanwege gebrek aan financiele middelen.

Om het verhaal nog wat gecompliceerder te maken.....veel van de landen het dichtst bij de evenaar zijn over het algemeen ook niet overladen met onze Westerse leefstijl en 'eetgewoonten' van bewerkte voeding.
Het feit dat het voedingspatroon van deze mensen vnl onbewerkt (traditioneel) is, zal denk ik ook een rol spelen tot het uitblijven van een trigger tot MS.
(geen geraffineerde plantaardige vetten, geen overmaat aan suikers, weinig blauw licht van electronische apparatuur,niet het gehaasde vluchtige leven vd Westerse maatschappij etc.)
Al deze factoren hebben ook invloed op de behoefte en opname van Vit.D.

Misschien is het dus niet zo dat wij hier structureel licht/vit.D tekort komen, maar dat onze maatschappij/leefstijl bijdraagt aan hogere vraag/verlies van Vit.D?
zeiler

Bericht door zeiler »

Dat is ook zo, Mulder’s Girl; in de buurt van de evenaar heeft in feite vrijwel iedereen MS en de stelling dat MS-ers baat hebben bij extra vitamine D3/zonlicht berust geheel op suggestie en, zie hiervoor, daar krijg je juist MS van. Gelukkig ben jij er nog en jou kunnen ze niets wijs maken, he? Tjakka!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Zeiler, je zou inmiddels moeten weten dat deze toon niet getolereerd wordt op het forum. Je weet wat de consequenties zijn als je zo doorgaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp