Lichttherapie

Alles omtrent alternatieve geneeswijzen
raimonnea

Bericht door raimonnea »

@suzan mag ook een toontje lager zingen, mag toch wel dingen afvragen zonder dat ik voor een gek word bestempeld. Jeetje mina wat een toon van suzan en zeiler.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=zeiler;1121974]Dat is ook zo, Mulder’s Girl; in de buurt van de evenaar heeft in feite vrijwel iedereen MS en de stelling dat MS-ers baat hebben bij extra vitamine D3/zonlicht berust geheel op suggestie en, zie hiervoor, daar krijg je juist MS van. Gelukkig ben jij er nog en jou kunnen ze niets wijs maken, he? Tjakka![/QUOTE]

Kennelijk heb je het bericht niet goed gelezen,want ik schrijf duidelijk: "ik denk".....ik verkondig dit niet als waarheid maar theoretiseer hier slechts over. Net zoals Raimonea een theorie aandraagt waarom het gestelde feit niet perse hoeft te kloppen. Niemand weet hoe de onderzoeksmethoden zijn geweest om tot deze conclusie te komen en dus de validiteit van de uitkomst.

Dat MS'ers baat hebben bij extra zonlicht/vit.D berust idd op suggestie (afhankelijk van wie het interpreteert), want er zijn nog (steeds) neurologen die niet veel hebben met deze bewering (oftewel de credibiliteit vd gedane onderzoeken). In hun ogen is het dus eerder een suggestie en geen voldongen feit.
raimonnea

Bericht door raimonnea »

@mulder's girl :hand::groots: En dat zonder af te kraken naar elkaar toe.
zeiler

Bericht door zeiler »

Leeuwtje-nl, wat zou jouw roeping zijn?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1121985] Niemand weet hoe de onderzoeksmethoden zijn geweest om tot deze conclusie te komen en dus de validiteit van de uitkomst.[/QUOTE]
Jawel hoor, dat zijn gewoon gepubliceerde, wetenschappelijke onderzoeken. Ik denk dat de meesten hier bedoelen dat het best naïef is om vanachter je toetsenbordje met een ondoordachte theorie wetenschappelijk onderzoek te weerleggen.

[url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?te ... is+equator[/url]
raimonnea

Bericht door raimonnea »

[B]Mogelijk verband met vitamine D[/B]
In een onderzoek onder Amerikaanse militairen werd bij blanken een verband gevonden tussen het vitamine D-gehalte in het bloed en de kans op MS. Bij militairen van Spaanse of Afrikaanse afkomst werd dit verband niet gevonden.

De sterke correlatie tussen breedtegraad en de incidentie van multiple sclerose wordt wel als volgt verklaard: bij de evenaar (waar een hoge zonkracht is en daardoor hoge endogene vitamine D-productie) komt de ziekte nauwelijks tot niet voor en naarmate men verder van de evenaar komt (en de zonkracht afneemt) neemt de incidentie toe. De hoogste incidentiecijfers worden gevonden in Noord-Europa en in Canada. Ook is er een correlatie tussen de incidentie van MS en het aantal uren zon per jaar in een gebied. De ziekte zelf vertoont schommelingen in intensiteit, met de hoogste ziekteactiviteit in de lente (wanneer de vitamine D-status het laagst is) en de laagste activiteit in de herfst (wanneer deze het hoogst is).

Ook lijkt er een verband te zijn met de vitamine D-inname: in de Scandinavische kuststreken, waar relatief veel vis en zeevoedsel wordt geconsumeerd komt de ziekte minder voor dan in de Scandinavische binnenlanden. Uit twee grote epidemiologische studies, waaronder de Nurses Health Study, blijkt een omgekeerd verband tussen vitamine D-suppletie en het voorkomen van MS. Dit alles suggereert dat er een verband kan zijn tussen vitamine D-status en multiple sclerose, al gelden dergelijke epidemiologische onderzoeken niet als sluitend bewijs. Verschillende onderzoeken zijn uitgevoerd om het verband tussen MS en vitamine D verder te onderzoeken. [B]De tot nu toe gedane studies naar vitamine D ter behandeling van MS zijn te klein opgezet of hebben te veel verstorende variabelen om er harde conclusies uit te trekken.[/B]

[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Multiple_ ... vitamine_D[/url]

Hier getest op militairen en niet op burgers.
Klick

Bericht door Klick »

Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Jrs77;1122019]Jawel hoor, dat zijn gewoon gepubliceerde, wetenschappelijke onderzoeken. Ik denk dat de meesten hier bedoelen dat het best naïef is om vanachter je toetsenbordje met een ondoordachte theorie wetenschappelijk onderzoek te weerleggen.

[url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?te ... is+equator[/url][/QUOTE]

Dat is het hem juist.....niemand leest goed, maar staan wel meteen klaar met grof commentaar. Ik vraag mij af waarom mensen meteen lomp en beledigend moeten reageren omdat iets niet volledig met hun visie strookt.
Dan mag je mij naief vinden achter mijn toetsenbordje...in mijn visie zijn anderen naief om dit 100% als zoete koek te slikken. Er niet verder bij na te denken omdat het wel zo moet zijn,want ja het is immers bevestigd door 'de wetenschap'.
Case in point: we zijn allemaal naief hier.

Ik beweer nergens dat het niet klopt wat er uit de onderzoeken is gekomen, ik geef alleen aan dat er meerdere factoren spelen die daarom om enige nuance vragen m.b.t. de uitkomst. Hierdoor kan ik mij voorstellen dat het niet zo zwart wit is als wat wordt beweerd in de studie.

Ook in die publicaties staat niet uitdrukkelijk of bv iedereen is getest en welk deel vd bevolking. Daarbij zijn er in het verleden wel uit meerdere "wetenschappelijke publicaties" gebleken, dat deze 'gesponsord' zijn geworden door een bedenkelijke bron.
We zijn uiteindelijk allemaal onze eigen n=1.

Los daarvan lijkt het of mensen vergeten dat niets zo veranderlijk is als 'wetenschap'....wat nu wordt beweerd, daar kan in principe volgende week alweer een verandering of herziening in optreden.
Bixi

Re: Lichttherapie

Bericht door Bixi »

Hoi, ik heb geleerd dat de zon veel meer straalt, voor ons onzichtbaar licht zoals IR en UV straling om iets te noemen, en een no bredere schaal van frequenties. Vandaar dat misschien het resultaat niet naar verwachting is. Die lampen kunnen niet alle frequenties en soorten straling namaken waarvan de mensen via de zon kunnen genieten. Maar misschien zit ik verkeerd en zullen jullie er baat aan hebben. Het is zeker de moeite waard om te proberen, en graag lees ik jullie ervaringen. Groetjes Bibi.
" It's not what we see: it's what we've been led to believe."
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp