#Geendorhout

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
D-Cheryl

#Geendorhout

Bericht door D-Cheryl »

Ik weet niet of iedereen bekend is met de term "dor hout", maar deze term wordt gebruikt om de mensen aan te duiden waar de maatschappij wel zonder kan en werd gebruikt ten tijde van de eerste golf, toen het "zwarte scenario" werd besproken waarbij de IC's overspoeld zouden worden met COVID-patienten en de artsen keuzes zouden moeten gaan maken wie ze wel en niet een bed zouden geven. "Dor hout" staat voor de ouderen, de zieken en de gehandicapten die volgens sommige mensen geen meerwaarde hebben in de Nederlandse maatschappij.

Vandaag start de actie #geendorhout, want deze kwetsbare mensen zijn jij en ik. Het is de buurvrouw die iedere dag vrijwilligerswerk doet in het buurthuis, de verpleegkundigen die zorgen voor je oma in het verpleeghuis, en de meester van groep zes op de basisschool van je kinderen.
De maatschappij kan helemaal niet zonder ons!

Sabine verwoord het in een interview via Zoom met het AD prachtig: zij vertelt waarom zij met MS al meer dan 200 dagen binnen zit, afgezien van een rondje dat zij wandelt op maandagochtend om 5 uur.
https://www.ad.nl/video/kanalen/nederla ... ep~p168682
'Cuz they can // call me crazy if I fail // All the chance that I need // Is one-in-a-million // And they can call me brilliant // If I succeed
D-Cheryl

Re: #Geendorhout

Bericht door D-Cheryl »

Vandaag is het Prinsjesdag, en de troonrede is bij de Grote Kerk in Den Haag, waar ook een gedeelte van de actiegroep aanwezig zal zijn.

Op busjes met videoschermen worden daar de verhalen van mensen zoals Sabine verteld, om zo de aandacht te vragen voor de mensen die nog steeds thuis zitten, maar waar steeds minder mogelijkheden voor zijn.
'Cuz they can // call me crazy if I fail // All the chance that I need // Is one-in-a-million // And they can call me brilliant // If I succeed
Marina

Bericht door Marina »

Heel goed, deze actie!

Hebben mensen alleen waarde/bestaansrecht/mogen zij blijven leven als er onvoldoende IC-bedden beschikbaar zijn als zij iets kunnen betekenen in of voor de maatschappij in de vorm van (vrijwilligers)werk?

Beschaving lees je af aan de manier waarop een samenleving met zijn 'zwakkeren' omgaat.

Die columniste, voormalig medewerkster bij De Telegraaf en mede-oprichter van POWned Marianne Zwagerman waardoor de hele dorhout-discussie (mede) op gang is gekomen heeft het, denk ik, niet echt begrepen. Zie o.a. citaat op haar Twitterpagina: "Maar goed, dat is ook de hele teneur van die #geendorhout beweging hè. Omdat zij een kutleven hebben moeten we allemaal een kutleven." (https://twitter.com/mariannezw/status/1 ... 4557599745).
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Er is een website voor mensen die hun verhaal ook willen delen, of eventueel een (kleine) donatie willen doen via gofundme: https://geendorhout.com/

(En een fijne website trouwens! geen felle kleuren of bewegende plaatjes. Gewoon informatieve platte tekst. Lekker prikkelarm.)
raimonnea

Bericht door raimonnea »

Die marianne zwagerman toch met haar uitspraak... Had online haar verweer interview gelezen over haar dorse uitspraak, maar ben niet gerustgesteld daardoor.

Zo jammer dat juist zij deze dorheid deed, wetende dat zij eerder een goede argument had tegen discriminatie laaggeschoolden. Dat we daarmee moeten ophouden als mensen. Praktisch en theoretisch opleiding en geen hoog en laag. Kreeg daar wel een positieve kriebel in me buikje van.
En natuurlijk ook weer een manier om haar boeken/verhalen te verkopen.
Ook een leuke feitje, zelf is ze ook chronisch ziek, dus onbegrijpelijk dat zij pro geld dan leven preekt.

Vegetariër🍏 Empathie dieren/natuur💑 Anti-Specism🐮 Autarkie🌞 Besef het Geweten💡
www.paardenkamp.nl www.pleegzorg.nl www.ikzoekbaas.nl www.proefdiervrij.nl
Marina

Bericht door Marina »

raimonnea schreef: 17 sep 2020, 15:31 En natuurlijk ook weer een manier om haar boeken/verhalen te verkopen.
Ook een leuke feitje, zelf is ze ook chronisch ziek, dus onbegrijpelijk dat zij pro geld dan leven preekt.
Ik vind het ook onbegrijpelijk, aangezien zij zelf ook een chronische ziekte heeft. Misschien dat zij daardoor niet erg wordt beperkt?.. En ik zou het me ook kunnen voorstellen dat het voor haar een manier is om zich in de kijker te spelen.
Wat ik dan ook verontrustender vind is dat er kennelijk (veel?) meer mensen zijn die er zo over denken als zij.
raimonnea

Bericht door raimonnea »

@Marina Het heeft alles met geld te maken en niks met het virus. Mensen zijn eerder bang zonder (minder) geld te leven dan het virus krijgen. In ieder geval dat groepje dan, hoe klein of groot. Kijk als de regering je een riante uitkering (helicoptergeld) zou geven omdat je door corona werkloos bent geworden dan zouden er minder klagers/demonstranten zijn. En als ze (regering) dat niet doen zoals nu dan krijg je angsten, propaganda, haat etc. Niemand wilt daadwerkelijk op straat komen in een 'welvarende' land. Het zegt genoeg hoe je land je opvangt bij instorting van het kaartenhuis.

Mevrouw van 'dorhout' heeft dus hier ook last van. Als je haar op google zoekt dan vind je haar ziekte en interviews. Zelfs toen ze chronisch ziek werd had haar man haar verlaten en heeft ze bepaalde vermogen moeten inleveren door ontslag.

Ik zie KLM als voorbeeld niet klagen, die krijgen goed geld van de regering en eisen dat ook. :bah:

Als we nu niet in een economische systeem hadden gezeten, maar in een mensvriendelijker 'systeem' dan was de lock-down zeker geen probleem voor die groep klagers. Alleen extraverts zouden de sociale contacten missen in die gesloten periodes. Voor introverts weer geen enkele probleem.
Vegetariër🍏 Empathie dieren/natuur💑 Anti-Specism🐮 Autarkie🌞 Besef het Geweten💡
www.paardenkamp.nl www.pleegzorg.nl www.ikzoekbaas.nl www.proefdiervrij.nl
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp