Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Dat vaccineren een schub zou kunnen uitlokken is achterhaald. Zie bv https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... arlijk.htm

Kans op koorts, ja. Kans op opspelen oude symptomen, weet ik niet. Normaal is er bij koorts een onderliggende infectie en dat lijkt me niet helemaal vergelijkbaar met een vaccinatie. En als er wel klachten opspelen dan is dat een pseudoschub.
Dango

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Dango »

Nessa schreef:Dat vaccineren een schub zou kunnen uitlokken is achterhaald. Zie bv https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... arlijk.htm

Kans op koorts, ja. Kans op opspelen oude symptomen, weet ik niet. Normaal is er bij koorts een onderliggende infectie en dat lijkt me niet helemaal vergelijkbaar met een vaccinatie. En als er wel klachten opspelen dan is dat een pseudoschub.
En laat ik nou na een hepatitus-B vaccinatie blijkt nu mijn eerste schub hebben gehad in 2008 Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Fabel

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Fabel »

Van het hepatitis-b vaccin is bekend dat het MS kan veroorzaken of “activeren”
Tenminste, Daar is in Frankrijk een rechtszaak over geweest waarin een aantal verpleegkundigen MS kreeg direct na een hepatitis-b vaccinatie. Die zijn toen een rechtszaak begonnen en hebben die gewonnen.

Is ook een reden waarom wij onze kinderen specifiek niet met het hep-b vaccin hebben laten inenten. Wou alle “kansverhogende” factoren op MS krijgen graag vermijden.

Ik krijg komende vrijdag mijn eerste corona vaccinatie. Pfizer of Moderna, dat is nog een verrassing. Maar ga hem zeker halen.

De kans dat je corona krijgen kunt voorkomen is zo goed als uitgesloten, tenzij jij en je familie de komende jaren in complete lockdown gaan. Had ik zelf niet zo’n zin in.. dus liever een vaccinatie. Op hoop zeggen zeg maar 🙃
MSweb

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door MSweb »

Vrij recent heeft Biogen (ja, dat is wel een farmaceut) een nieuwe folder uitgegeven over MS en vaccinaties (niet specifiek over de COVID vaccinaties).

https://www.toekomstmetms.nl/CmsData/Do ... 021-NL.pdf

Ik vind het een overzichtelijke folder waarin inderdaad ook een aantal vaccinaties worden afgeraden wanneer je DMT's gebruikt.

Een aantal vrijwilligers van MSweb was gevraagd om mee te lezen en feedback te geven over tekst en lay-out.

Ik vroeg me bij het lezen van de folder trouwens wel af of neurologen (of MS verpleegkundigen) er aan denken en met jou overleg(d)en om bepaalde reisvaccinaties die je bij verre reizen nodig hebt, te overwegen (bij voorbaat) te nemen voordat je eventueel aan DMT's zou beginnen?
Omdat je ze op een later moment eigenlijk beter niet kan nemen, in combinatie met afweeronderdrukkende MS medicatie.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank je!! Folder meteen even opgeslagen voor in de toekomst, als we weer mogen reizen....
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

MSweb schreef: 10 mei 2021, 13:09 Ik vroeg me bij het lezen van de folder trouwens wel af of neurologen (of MS verpleegkundigen) er aan denken en met jou overleg(d)en om bepaalde reisvaccinaties die je bij verre reizen nodig hebt, te overwegen (bij voorbaat) te nemen voordat je eventueel aan DMT's zou beginnen?
Omdat je ze op een later moment eigenlijk beter niet kan nemen, in combinatie met afweeronderdrukkende MS medicatie.
In mijn MS-centrum niet. Ik heb op eigen initiatief contact gezocht met de GGD hierover. Dat heeft er ook toe geleid dat ik de start van Ocrevus heb uitgesteld, zodat ik de nodige vaccinaties nog kon halen.

Overigens had ik geen reisvaccins meer nodig, zo bleek tijdens het consult. Gele koorts en BMR had ik al gehad en waren nog geldig. En HepB etc mag je gewoon hebben. Maar ik ben op advies van de GGD wel ingeënt tegen Pneumokokken, MenACWY en Hib. Dit ivm de specifieke risico's van Ocrevus.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

leeuwtje-nl schreef: 11 mei 2021, 06:30
Deze week allemaal de uitnodiging.
mooi...ik zit al dagen af te wachten of de postbode komt...en die loopt dan voorbij ;-) :D
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb de app van PostNL, waarin je kunt zien of je die dag post krijgt. Ik weet het dus in elk geval al vroeg op de dag! :haha:
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

haha die heb ik ook en ben dr al helemaal aan gewend dat ik weet dat er post komt. na 00u krijg je te zien of er post onderweg is (ja daarna ook natuurlijk)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp