Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

BAM-mam worden met MS

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik vind het jammer dat je de wat kritische reacties respectloos noemt.

Ja knikken is veel makkelijker dan iemand eerlijk en kritisch uit te leggen hoe hij/zij erover denkt. Dat heeft werkelijk niks met respectloos te maken. We nemen toch allemaal de tijd om op jou te reageren?

Anyway, ik vind het verhaal van Eve echt heel goed en vooral deze zin sprak me aan:

[QUOTE]Iemand anders heeft het hier over een 'recht'.. ik vind niet dat je een recht hebt om ouder te worden, ik vind dat je een plicht hebt als ouder te kunnen functioneren....en anders moet je er niet aan beginnen.
[/QUOTE]
dientje

Bericht door dientje »

daar zit ook wat in, maar wat...als je zoals in mijn geval niet wist dat ik ms had..en 5 maanden later heb ik ms.

m,n hele roze wolk was weg meteen.

maar ja,..het is er gekomen, kan het dan moeilijk terugduwen.

het is ook gewoon heel dubbel..een moeilijke keuze.
en dan gaat het gaat het zoals het gaat.

maar ik heb ook respect voor degene die er juist niet voor kiezen,
dat snap ik ook.
Knillis

Bericht door Knillis »

Zonder dat ik de discussie opnieuw wil doen oplaaien - en eigenlijk staat dit ook los van de vraag van Hannes - vind ik het wel erg ver gaan hoor te beweren dat

[I]"je de plicht hebt als ouder te kunnen functioneren, en anders moet je er niet aan beginnen"[/I]

Wanneer functioneer je dan niet als ouders en wie bepaalt dat?

Hoeveel volkomen "gezonde ouders" maken van de opvoeding van hun kinderen een vreselijke puinhoop. Ik zie om me heen meer dan genoeg voorbeelden van ouder(s) zonder ziekte die het er een heel stuk slechter afbrengen dan ik het er met twee kinderen in mijn eentje en mét de MS heb afgebracht.

Mijn kinderen hebben een fijne jeugd gehad ondanks veel tegenslagen die we hebben gehad en zijn twee waardevolle mensen geworden waar ik trots op kan zijn en natuurlijk hebben zij daar zelf ook hard aan gewerkt.

In het geval die stelling nageleefd zou moeten worden zouden slechts relatief weinig mensen kinderen mogen "hebben".

Daar komt nog bij dat geen mens van te voren weet wat kinderen hebben allemaal met zich meebrengt en wat het leven voor jou en je kinderen in petto heeft en hoe je daar mee om kunt/moet gaan.

Als iedereen alle "gevaren" van het leven vooraf in ogenschouw genomen zouden hebben denk ik dat de mensheid snel aan zijn eind is want dan durf niemand meer kinderen te krijgen.

Ook ouders mét een handicap kunnen prachtouders zijn die een fijn en liefdevol gezin vormen met hun kind(eren) en die later gelukkige volwassenen worden.Ook daarvan ken ik verschillende voorbeelden.
Hannes

Bericht door Hannes »

Helemaal mee eens Knillis!
Ik denk dat het vooral ook aan ligt hoe jij als moeder bent, sta je sterk in je schoenen? Hoe is je karakter? Wat vertel je je kinderen, op welke leeftijd en op welke manier?


En Ekster, volgens mij heb je mijn verhalen niet goed gelezen....
Ik sta zeker open voor kritiek, want zoals ik dus zei, geloof ik ook niet dat het alleen een roze wolk is. Maar als ik word neergezet als een één of andere idioot die MS heeft en nadenkt over kinderen dan vind ik dat behoorlijk respectloos.
Net als dat jij het er mee eens bent dat een kind recht heeft op ouders die normaal functioneren. Weet jij hoe ik functioneer? Of maak je hier een afspiegeling van jezelf?

Maar ja.... Jammer dat er mensen zijn die zo reageren... Misschien dat ze zelf graag kinderen gehad zouden willen hebben....
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

Hannes, ik kan begrijpen dat het je enorm raakt en dat het vanuit je emoties een beleving krijgt dat mensen je neer zetten als één of andere idioot.

Ik heb echter de teksten met een afstand gelezen, omdat het onderwerp me niet persoonlijk raakt. Ik lees geen respectloze reacties, maar juist reacties van mensen die zich in hebben gezet om te reageren en soms ook een heel persoonlijk verhaal neer hebben gezet.

Dat je neer wordt gezet als één of andere idioot, haal ik er nergens uit. Dat het niet altijd leuk is om te lezen, dat snap ik, want jij zit met je gevoel heel ergens anders. Toch vind ik het niet verkeerd om in een dergelijke moeilijke situatie, ook kanttekeningen te lezen van ervaringsdeskundigen.

Ik snap dat het jou enorm raakt, omdat dit een onderwerp voor je is wat heel gevoelig ligt. Ik hoop ook van harte voor je dat je er een weg in weet te vinden, die passend is voor je en goed voelt.

Om te zeggen dat het respectloos is, vind ik echter geen recht doen aan de mensen die zich heel kwetsbaar hebben opgesteld en het goed bedoeld hebben voor jou.

Natuurlijk, ik snap jouw kinderwens, maar ik snap ook de andere kant uit eigen ervaring.
Sara

Bericht door Sara »

@MissGarfield schrijft precies wat ik denk, op een heel nette manier :).
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Hannes;951617]Ik denk dat het vooral ook aan ligt hoe jij als moeder bent, sta je sterk in je schoenen? Hoe is je karakter? Wat vertel je je kinderen, op welke leeftijd en op welke manier?
[/QUOTE]

Maar hoe kan jij dat beoordelen Hannes, zolang je nog geen kinderen hébt?

Het punt is niet dat je MS hebt en een kinderwens. Er zijn behoorlijk wat vrouwen die na hun diagnose welbewust voor (meerdere) kinderen hebben gekozen. Ik lees vooral veel goedbedoelde reacties van mensen die door schade en schande hebben moeten ondervinden hoe zwaar (lichamelijk en geestelijk) het is om een een kindje te krijgen en daar een zeer lange periode verantwoordelijk voor te zijn. Dat geldt zelfs voor een gezonde moeder met een betrokken partner, zie ik in mijn omgeving. Het zou niet eerlijk zijn om die waarheid te verzwijgen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik moet ook zeggen dat ik me achter MissGarfield schaar. Zit al een dag of wat met dit topic in m'n maag en kon niet goed formuleren wat ik wilde zeggen...

Heb het zelfs aan m'n vriend laten lezen als klankbord om te vragen of het nu aan mij lag dat ik geen gebrek aan respect las maar juist dat mensen echt hun best hebben gedaan om eerlijk en oprecht te reageren.

Want ik vond dat ik er niet helemaal objectief in kon zijn omdat ik mezelf enorm kwetsbaar opgesteld had. Want ik praat niet snel over mijn niet zo fantastische jeugd, en zet het al helemaal niet op internet. :hmmm:

Ik vind het vooral heel jammer dat er nu zo defensief gereageerd wordt door Hannes. Want ik lees alleen maar oprechte reacties.
En natuurlijk is het niet leuk als die niet in je straatje passen. Maar ze zijn wel geschreven door moeders die eerlijk toe geven hoe moeilijk het is (geweest)...
En ik kan me voorstellen dat het behoorlijk pijnlijk voor die moeders is geweest om dat zo eerlijk neer te zetten.

Want tenslotte "hoor" je niet zo te denken als moeder. :cool:
En ik vind het ontzettend jammer dat die gevoelens van die moeders nu zo van tafel geveegd worden.
Dat hebben ze niet verdiend, ze worden tekort gedaan.

Maar zoals gezegd, ik kan over dit onderwerp niet objectief zijn. Het raakt me meer dan me lief is, juist omdat ik mezelf in deze ook heel kwetsbaar opgesteld heb.
Ik zal me dus ook uit dit topic terugtrekken, want ik merk dat er meer gevoelens bij mij los komen dan ik behoefte aan heb.
Roely

Bericht door Roely »

verwijderd !
Fia

Bericht door Fia »

Reactie verwijderd.....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp