Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rijbewijs verlengen

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
debkla

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door debkla »

Hoi allemaal

Ik heb er toch nog wat over te zeuren, het CBR!
Dus ik ben gekeurd door een door het CBR aangewezen arts (neuroloog ). kostte 182 euro, en de beste man, zei ik zie u over jaar weer terug.
Ik vertelde dat ik in de afgelopen 20 jaar al 3 keer een rij test heb afgelegd en de afgelopen 9 jaar elke keer voor 3 jaar mijn rijbewijs heb gekregen.
Hij zei me, als het nou toch 3 jaar word vraag dan eens na waarom.

Dat heb ik gedaan en dit is het antwoord:
"Zoals ik al aangaf is in uw situatie een termijn van 3 jaar het maximale dat we kunnen afgeven. Dit heeft te maken met wat uw arts heeft opgeschreven over de geringe restklachten waar nog steeds sprake van is. Wettelijk gezien is het dan niet mogelijk om een langere termijn af te geven.
Wanneer u dit zou willen of wanneer u de code van uw rijbewijs af zou willen hebben, zou er dan weer ook weer opnieuw een Rij test moeten plaatsvinden."

Grr ik word zo moedeloos van dit soort organen, het ene waarbij je eigenlijk moet doen alsof er niets aan de hand is, en het andere orgaan waar je vooral niet goed moet zijn. :moe: :moe:
Daar word ik zo moe van, en dat is niet door ms, maar door al deze obstakels op de weg waar ik en jullie waarschijnlijk ook al lang mee te maken hebben.

Die rest verschijnselen heb ik nl al 20 jaar. en ik vraag e serieus af of dit nou echt wettelijk is vast gesteld, maar zoals zo vaak trek ik aan het kortste eind, want no way ga ik weer voor het CBR een rij test afleggen.
Het voelt echt alsof je afhankelijk bent van wie er achter je formulier zit.

Afijn, ik moest het even van me afschrijven, succes wederom allen die weer het papiertje moeten verlengen.
debkla
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Toeter »

Maar hoe werkt dat dan? De code van je rijbewijs afhalen?

Dan doe je een andere rijtest, zodat je code wordt omgezet naar 5 jaar?
Iris J.

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Iris J. »

jee zeg als je het rijbewijs maar voor 1 jaar krijgt dan moet je onderhand na een half jaar al weer beginnen met dat hele circus.
kost je ook handen vol geld zo, echt niet leuk meer.

Ik heb maar 1 keer een rijtest hoeven te doen en hebben ze de kracht in de benen getest. en kreeg daarna het rijbewijs voor 10 jaar
ik snap ook niet hoe dat kwam of dat er een fout is gemaakt, geen flauw idee.

Daarna weer naar een neuroloog gemoeten en toen zei hij ik zal erop zetten voor 10 jaar maar de ervaring is dat het CBR met MS altijd max 5 jaar afgeeft.

Ik zei maar ik heb voor 10 jaar gehad laatste keer, toen zei hij dan heb je geluk gehad, maar wij hebben daar verder geen invloed op.

Heb het toen dus voor 5 jaar gekregen, en ik ga volgende maand weer opnieuw de molen in om het te verlengen.

Zie er als een berg tegenop en ben erg benieuwd hoe t nu allemaal zal gaan! :bang:
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Qanuk00 »

Na lang wikken en wegen toch vandaag maar een digitale aanvraag voor gezondheidsverklaring ingevuld. Maar jeetje, wat een gedoe zeg wat jullie allemaal beschrijven....

Ik merk dat het autorijden me steeds moeilijker afgaat, de prikkelverwerking gaat lastiger. Met mijn 33 jaar rijervaring (in bergen, sneeuw, mist, regen etc) weet ik zelf dondersgoed wanneer ik wel of niet verantwoord rijd. Maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan (al dan niet door mijn schuld) en een verzekering weet mij te vinden. Kosten gaan komend jaar alleen maar stijgen, dus here's the limit...

Maar weer zo'n domper.... mijn MS begint nu toch wel door te dringen in alle dagelijkse dingen ... :(
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jrs77

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Jrs77 »

debkla schreef: 26 okt 2021, 07:27
Dat heb ik gedaan en dit is het antwoord:
"Zoals ik al aangaf is in uw situatie een termijn van 3 jaar het maximale dat we kunnen afgeven. Dit heeft te maken met wat uw arts heeft opgeschreven over de geringe restklachten waar nog steeds sprake van is. Wettelijk gezien is het dan niet mogelijk om een langere termijn af te geven.
Wanneer u dit zou willen of wanneer u de code van uw rijbewijs af zou willen hebben, zou er dan weer ook weer opnieuw een Rij test moeten plaatsvinden."
Het hangt ervan af of je wel of geen beperkingen hebt die het rijden kunnen beïnvloeden.
Als je die hebt, is het max. 3 jaar. Heb je die niet, dan is het max. 5 jaar.

Wat voor code's heb je op rijbewijs? 15 (beperking tot automaat)? Misschien ook 100?

Volgens de wet (Bijlage Regeling eisen geschiktheid 2000)
7.4.1. Multiple sclerose

a. groep 1: Tijdens een exacerbatie (Schub) zijn personen met multiple sclerose ongeschikt voor rijbewijzen van groep 1.

Personen die tussen de exacerbaties geen met de geschiktheid tot het besturen van motorrijtuigen interfererende lichamelijke of geestelijke functiestoornis hebben, kunnen geschikt worden geacht voor rijbewijzen van groep 1 voor een termijn van maximaal vijf jaar.

Bij een vermoeden van een dergelijke functiestoornis is voor de beoordeling van de geschiktheid een rijtest vereist met een deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid van het CBR. Het CBR heeft voor de rijtest een uitvoerig protocol. Bij een positieve rijtest bestaat er geschiktheid voor een termijn van maximaal drie jaar.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/ ... 01#Bijlage
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Qanuk00 »

Het hangt ervan af of je wel of geen beperkingen hebt die het rijden kunnen beïnvloeden.
Als je die hebt, is het max. 3 jaar. Heb je die niet, dan is het max. 5 jaar.
Moet je dan ook elke keer weer gekeurd worden en een rijtest ondergaan?

Ik heb vandaag bericht gehad van CBR en mag naar 3 onafhankelijke keuringsartsen
1. voor mijn MS naar neuroloog
2. voor mijn diabetes (ontstaan door prednisolonkuur) naar huisarts
3. voor mijn ASS naar psychiater

Als ik de kosten bereken kom ik dus op 40 euro voor die gezondheidsverklaring, 3x een keuring (a 92 euro per stuk) en mogelijk ook nog een rijtest erachteraan.

Kom ik toch ongeveer op 350 euro uit voor een verklaring van 3 of 5 jaar... :shock:
Heb het CBR een vraag gesteld of dit toch niet allemaal in 1 consult geregeld kan worden, ik word gewoon ziek van al die onvergoede zorgkosten dit jaar. De zorgpremie is al zo hoog ...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jrs77

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Jrs77 »

Qanuk00 schreef: 01 nov 2021, 21:59 Moet je dan ook elke keer weer gekeurd worden en een rijtest ondergaan?
Helaas wel. de neuroloog alleen al was bij mij 167,-. De huisarts zal een paar tientjes zijn.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Qanuk00 »

Wat een lachertje zeg ... als ik alles dus op een rij zet ben ik minimaal 500-600 Euro kwijt voor een gezondheidsverklaring, en dat elke 3 of 5 jaar??? :brul: :brul: :brul:

Heb inmiddels contact gehad met CBR en dan krijg je idd doodleuk alles terug op je bordje, ik mag t nog zelf uitzoeken ook ... Ondertussen zitten snuffelen op social media (BNN VARA/BOOS) en overleg gehad met mijn psycholoog (die viel ook van zn stoel) - conclusie: een nogo

Dus een hele boze brief (in net-NL's) geschreven naar de klantenservice en een klacht voor de CBR-klachtencommissie erachteraan. :twisted: :twisted:

Nou maar afwachten..., en vooral even proberen los te laten
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Klick »

het is niet te geloven.. wat een verhaal.. :knuffel:

als je klacht niet helpt zou ik de publiciteit zoeken of het op twitter gooien..
ze hebben blijkbaar met beleid en regeltjes maken niet nagedacht dat iemand ook meerdere dingen kan hebben..
(als dat ook niet helpt dan lucht t iig op)
Marina

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Marina »

Pffff... ongelofelijk :huh: !!

Lijkt er inderdaad op dat men zich niet heeft gerealiseerd dat voor een aantal mensen de kosten op deze manier navenant kunnen oplopen en het onbetaalbaar wordt.. :roll:

Goed dat je die 'nette-boze' brief hebt geschreven :thumbup: !
Je bent vast zeker niet de enige met dit probleem.. dus misschien is het inderdaad de moeite om bij "geen gehoor" bij het CBR de publiciteit te zoeken.

Hopelijk kom je een beetje tot rust nu je je grieven in de brief hebt kunnen uiten :knuffel:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp