Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rijbewijs verlengen

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Tientje;985695]De kosten vind ik onredelijk hoog voor het feit dat ik mijn verantwoordelijkheid neem (ze worden ook niet vergoed door de verzekering), maar moet ik het daarom maar niet doen???

Je mag het best weten hoor:
- 25 euro eigen verklaring CBR
- 20 euro onderzoek huisarts
- 100 euro onderzoek neuroloog (vond het redelijk bizar dat ik 2 artsen moest bezoeken, ga volgende keer dus direct door naar de neuroloog)
- rijtest gratis
- en dan nog de kosten die de gemeente rekent voor het rijbewijs[/QUOTE]

Ben ik toch blij dat ik het gewoon verlengd heb zonder al deze toestanden en kosten.

En dan lees ik dit: [B]Ik ben in ieder geval overal tegen gedekt en dat geeft een goed gevoel![/B]

Daar zou ik veel op kunnen en willen zeggen maar ik doe het niet, iedereen mag van deze opmerking denken wat men wil, Ik wordt er niet vrolijk van in ieder geval.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Tientje;985695]
- 25 euro eigen verklaring CBR
- 20 euro onderzoek huisarts
- 100 euro onderzoek neuroloog (vond het redelijk bizar dat ik 2 artsen moest bezoeken, ga volgende keer dus direct door naar de neuroloog)
[/QUOTE]

De huisarts kun je de volgende keer ook overslaan als er geen wezenlijke verandering zij. In je medische toestand.

Ik heb het toevallig even nagevraagd bij het CBR. Je kunt dan op de eigen verklaring op de plaats waar de huisarts je medische reden voor het invullen van je eigen verklaring moet zetten schrijven dat je dossier al bekend is bij het CBR en dat er geen veranderingen zijn.

Dat scheelt weer een klein beetje in tijd en geld. Ook kun je de eigen verklaring online kopen bij het CBR, thuis uitprinten, invullen en opsturen. Ook dat scheelt weer een ritje naar het gemeentehuis ;)
Tientje

Bericht door Tientje »

Bedankt Knillis!

Dannifan: Wat is er mis mee dan? Bij het CBR staat duidelijk aangegeven dat je een eigen verklaring in moet vullen als je MS hebt. Dit heb ik netjes gedaan en ik ben blij dat het nu goed geregeld is.

Als jij aanstoot neemt aan die zin, is het wel zo netjes om uit te leggen waarom. Misschien vat je hem op een verkeerde manier op? Geen idee.. Hij was in ieder geval niet kwaad bedoeld..
Robbie

Bericht door Robbie »

Ach Tientje, laat hem:D

Dekking is overigens niet eens een punt, tot 50000 euro is er sowieso geen probleem...

Ik blij fhet vreemd vinden dat een dergelijke test niet verplicht is, ik begrijp dat er mensen zijn die (nog) geen last hebben, maar ik heb ook mensen gesproken die dat zelf vonden.....maarre:cool:

En mensen die last hebben met kracht en dan maar stoppen met rijden....ook jammer.. Er is veel mogelijk.

De kosten..tsja tiest. De eerste keer bij de neuro kostte 250 Euro voor een kwartiertje.....gelukkig is daar nu een maximum van....100Euro?? (dacht ik)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik begrijp Tientje wel als ze zegt dat ze het niet kwaad bedoelt, daar ga ik ook niet vanuit namelijk.

Je zegt alleen dat je overal tegen gedekt ben en dat dit een goed gevoel geeft.
Oftewel; ik kan rijden en doen en laten wat ik wil, als er een aanrijding komt zit ik goed want ik MAG rijden omdat ik gekeurd ben.

Ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid, als ik denk dat ik niet kan rijden doe ik dat ook niet!, of ik MS heb of niet maakt niet uit. Er zijn mensen genoeg die onder invloed van enige stof zijn die toch gaan rijden, die hebben geen MS en zijn ook gedekt.

Let erop dat het je geen schijnveiligheid geeft.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Sowieso nogal verwijtend topic geworden. Degene die niet voor de rijtest gaan nemen hun verantwoordelijkheid niet (en zijn dus een gevaar op de weg?). Lekker kort door de bocht.

Ook zouden ze niet verzekerd zijn, terwijl er nog niemand geweest is hier, met daadwerkelijk verstand van juridische zaken, die daar zijn licht op heeft laten schijnen.

Laten we het erop houden dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik voel me gesteund door mijn revalidatiearts en neuroloog dat zij vinden dat ik geen rijtest hoef te doen.

Ook hebben beiden nog nooit een ms-patiënt met verzekeringsproblemen gezien en geven ze aan dat waar men hier bang voor is (dat ze in je medische dossier gaan zoeken) illegaal is. Dat is genoeg geruststelling voor mij.

Ik voelde me behoorlijk naar bij het idee dat ik dat extra geld moet betalen en ee test moet doen, alleen omdat ik een diagnose heb.

In die eigen verklaring staat ook dat je een rijtest moet doen met een depressie. Heb ik ook nog nooit van gehoord dat iemand dat heeft gedaan.

Of dat ze niets vergoedt kregen omdat ze depressief waren ten tijde van het ongeluk. En depressies komen een stuk vaker voor dan ms. Ik las laatst dat 1 miljoen mensen in NL anti-depressiva slikken.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Mijn idee dus, ik heb ook GEEN rijtest gedaan, heb mijn rijbewijs gewoon verlengd voor 10 jaar en voel me daar helemaal goed bij.

Ik zie de kosten, meestal voor 3 jaar je rijbewijs, daarna weer kosten en ga zo maar door.

Ik rij vrij en blij rond met mijn MS en ik heb nog nooit één keer het idee gehad als ik ga rijden dat er problemen zouden kunnen komen bij een aanrijding.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik las van een bijeenkomst van MS verpleegkundigen en neurologen in 2010.
Per 24 augustus 2010 is de wettelijke regeling voor het rijbewijs bij MS aangepast.

Sindsdien krijgen wij maar ook de MS verpleegkundige én de neurologen veel vragen hoe het nou precies zit: moet je nou wel of niet gekeurd worden voor je rijbewijs als je MS hebt?

Om hier antwoord op te krijgen, hadden wij drs. R.A. Bredewoud, [B]hoofd medische zaken bij het CBR[/B], uitgenodigd. Hij heeft deze avond een boeiende lezing gegeven en antwoord gegeven op velerlei vragen.

In ieder geval geldt voor MS patiënten:

[B]- tijdens een schub is men ongeschikt om auto te rijden.[/B]

Problemen?

[B]Dhr. Bredewoud geeft aan dat er nog altijd niet een wettelijke plicht is om te melden aan het CBR dat je MS hebt. [/B]Wel is het je eigen verantwoordelijkheid als je zelf het idee hebt niet meer veilig te rijden zodat je samen met het CBR kan kijken naar eventuele een aanpassing in de auto zodat men veilig kan blijven rijden.

- Alle mensen met MS zijn anders maar toch geldt dezelfde regel: [B]niet een noodstop kunnen maken betekent geen rijgeschiktheid.[/B]

Voor de mensen die het hele artikel willen lezen:
[url]http://www.msvereniging.nl/zuid-holland ... js-18-mei/[/url]

Nog een leuke als uitsmijter in dit artikel:
Al met al waren er ruim 25 bezoekers en was het een heel geslaagde, interessante en gezellige avond waarna lang na afloop nog heerlijk nagepraat en [B]geborreld[/B] werd.
Sander Almere

Bericht door Sander Almere »

[QUOTE=Dannifan;985727]Ik rij vrij en blij rond met mijn MS en ik heb nog nooit één keer het idee gehad als ik ga rijden dat er problemen zouden kunnen komen bij een aanrijding.[/QUOTE]

Als mensen door hun MS onzeker zijn geworden of hun rijvaardigheid slechter is geworden moet je vooral niet rijden. Een eigen verklaring zegt niets, morgen kun je alweer zakken.

En ook ik merk met rijden totaal niets van mijn MS en vind het [B]moeten[/B] afleggen van een rijvaardigheidstest dan ook onzin voor iemand als ik.
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Ok ik heb me nog een keer laten verleiden tot een reactie.

Speciaal voor de blaffertjes in dit topic ;).

Een eigen verklaring zegt helemaal niets over je rijvaardigheid. Da's alleen een papiertje wat je haalt waarin jij/je arts duidelijkheid verschaft over je gezondheidstoestand. Het heeft geen enkele status.

Maar met die verklaring gaat het CBR bekijken (evt met behulp van arts of een rijtest) of je een verklaring van rijgeschiktheid kan krijgen die nodig is om een geldig rijbewijs te krijgen of te behouden. Dat zijn dus twee dingen.

De enige instantie die dat mag bepalen in ons land is het CBR.

Als je met je gezonde verstand kan bedenken dat je op een van de vragen van de eigen verklaring "JA" zou moeten antwoorden, is het verstandig dat het CBR bevestigt dat je rijgeschikt bent om het rijbewijs te hebben. En dat doen ze al gauw. De regeling is niet in het leven geroepen om mensen in de weg te zitten, maar het tegenovergestelde. (dat het duur omslachtig hoogst irritant en tijdrovend is "JA" helemaal mee eens)

Maar voorwaarden van iedere verzekeringsmaatschappij is dat je in het bezit bent van een geldig rijbewijs. Dat ben je niet als je weet dat je op een van de vragen "ja" had moeten antwoorden en het niet hebt doorgegeven aan het CBR. Dat ben je wel als je het wel gedaan hebt en vervolgens een verklaring van rijgeschiktheid hebt gekregen waarmee je je rijbewijs kunt aanvragen of verlengen.

Je moet het bewijs van rijgeschiktheid dan ook naast je rijbewijs bij je hebben.

Het zegt dus NIETS over hoe goed je kan rijden en of je al dan niet in de auto moet stappen en of het schijnzekerheid is. Da's een heel andere discussie. Ook met een geldig rijbewijs moet je je dat iedere keer zelf afvragen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp