Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rijbewijs verlengen

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=san70;1115277]Ik loop tegen hetzelfde aan. Ik acht de kans klein dat ik door de keuring kom. Rechterhand beperkt, zicht beperkt; ik zie diepte niet goed en ook cognitieve beperkingen. En dan veel geld uit gaan geven aan keuring en eigen verklaring als de kans zo klein is?[/QUOTE]
Het klinkt een beetje alsof je het zelf niet meer verantwoord vindt om te rijden; klopt dat?
san70

Bericht door san70 »

Misschien niet inderdaad. Maar ik heb wel altijd gedacht, dat áls ik om wat voor reden dan ook weer wilde gaan rijden, ik sowieso eerst weer een rijles zou nemen, een soort opfriscursus zeg maar ;-).
Maar goed, ik moet vóór 1 april verlengen, dus ik kan nog even nadenken.

San
Klaartje

Bericht door Klaartje »

Heel herkenbaar! Ik zit in het zelfde schuitje. In 2019 verloopt mijn rijbewijs ook.

Ik weet eigenlijk dat het niet verantwoord is voor mij om te rijden. Meerijden is eigenlijk al te belastend. Zicht komt vertraagd door dus op tijd reageren zal er niet in zitten. Ook cognitief gaat er van alles mis.

Maar toch, ik blijf altijd de hoop houden dat het weer beter zal gaan. Hoewel ik al meer dan 2 jaar niet gereden heb. Daarvoor ook maar weinig trouwens. En als ik ging rijden dan alleen bekende routes, zodat onbekende wegen mij niet extra zouden vermoeien.

Is bij mij nog steeds een stukje ontkenning, toch nog geen volledige acceptatie van mezelf.

Succes met je keuze!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=san70;1115290]ik moet vóór 1 april verlengen, dus ik kan nog even nadenken.[/QUOTE]
Bedenk wel dat, als je besluit een Eigen Verklaring in te vullen, je dat minimaal 4 maanden vooraf moet doen; als hij 1 april verloopt, ben je nu al laat.

Een rijles als 'test' klinkt als een goede check!
(Over 2 weken kan ik weer een rijtest gaan doen bij het CBR; ze houden zichzelf en ons wel bezig)
dientje

Bericht door dientje »

bij mij is het niet verantwoord meer.
ik zit nu in een elektrische rolstoel.
me armen zijn ook minder, ik ben een gevaar op de weg !
Fratema

Het is ook heel moeilijk, verdrietig om de feiten te onderkennen

Bericht door Fratema »

Het is ook heel moeilijk, verdrietig om de feiten te onderkennen

Hier ook menig traan toen ik de auto uitzetten met de woorden: "Dit is dus echt niet meer verantwoord."

2½ jaar geleden. Ik mis het soms nog.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=Jrs77;1115296]Bedenk wel dat, als je besluit een Eigen Verklaring in te vullen, je dat minimaal 4 maanden vooraf moet doen; als hij 1 april verloopt, ben je nu al laat.

Een rijles als 'test' klinkt als een goede check!
(Over 2 weken kan ik weer een rijtest gaan doen bij het CBR; ze houden zichzelf en ons wel bezig)[/QUOTE]
Als je meteen weer in de auto wil stappen heb je gelijk. Maar niet als het om rijvaardigheid gaat.

Je rijbewijs verloopt en je mag dan niet rijden, maar je behoudt altijd je rijvaardigheid en mag dus altijd op een later moment besluiten alsnog te verlangen. Zo heb ik het in 2013 ook gedaan.

Mijn rijbewijs verliep in 2012, maar ik zat middenin een schub en heb ik een halfjaar gewacht met verlengen. Tussentijds maakte ik gebruik van de Regiotaxi en het OV. Inderdaad een rijlesje gevolgd, waar ik met glans doorheen kwam, en daarna de EV ingevuld, zonder problemen.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=D-Cheryl;1115305]
Je rijbewijs verloopt en je mag dan niet rijden, maar je behoudt altijd je rijvaardigheid en mag dus altijd op een later moment besluiten alsnog te verlangen. [/QUOTE]
Dat klopt alleen als je vooraf nog geen EV had ingevuld. Na het invullen wordt je (als je invult dat je een neurologische aandoening hebt) voor max. 5 jaar rijgeschikt verklaard. Daarna moet je dus opnieuw een aanvraag doen; je kan je rijbewijs dan niet meer zomaar verlengen.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, dat klopt. Maar je hoeft niet opnieuw examen te doen en mag dus ook gewoon een half jaar later je rijbewijs verlengen met een EV volgens mij.
Suzan

Bericht door Suzan »

Wat ik begrepen heb (maar het is al lang geleden dat ik een rijbewijs had), moet je toch echt wel gekeurd worden dan hoor.
Door een onafhankelijke huisarts, door een onafhankelijke neuroloog en dan ook nog de rijtest...

Maar het kan inmiddels veranderd zijn natuurlijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp