Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en Autisme (ASS)

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en Autisme (ASS)

Bericht door Qanuk00 »

@Marina Ik heb twee jongens van resp bijna 17 en 19 jaar oud.

Grappig, de psycholoog attendeert me ook steeds weer het "niet empathisch kunnen zijn" van mijn partner, het is absoluut geen onwil. Dat verzacht wel wat, maar haalt idd het gemis van empathie niet weg.

Nou heb ik nog niet zo heel lang de diagnose MS, en wij vallen ook van het een in het ander de laatste jaren. Dat stuk mag ik niet negeren en zal ook zeker impact hebben op hoe mijn partner er nu in staat :ster: . We moeten echt nog in balans komen met dit nieuwe fenomeen en dat kost tijd. En vergeet deze bijzondere tijd niet, corona maakt het er allemaal ook niet prettig op.
Ik hoop alleen dat ik gauw wat stabieler wordt, zodat ik even adem kan happen om dit alles aan te blijven kunnen. Maar idd ... een knuffel, een arm, uiting van zorgen, dat mis ik nu wel heel erg....

Soms wou ik dat ik weer de benen en het fitte gevoel van 10 jaar terug had, en gewoon ff alleen backpack op reis kon, liefst de bergen in op zoek naar die serene rust. Dat was ooit een jaarlijkse planning ... nu mag ik hopen dat ik dat ooit nog kan :bang: :(
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: MS en Autisme (ASS)

Bericht door Marina »

Qanuk00 schreef: 30 sep 2021, 13:50 @Marina Ik heb twee jongens van resp bijna 17 en 19 jaar oud.
Late pubers dus. Wellicht dat je zoon die communicatiever is dan over afzienbare tijd een deel van de communicatie voor zijn rekening zou kunnen nemen(?) Of wellicht dat jouw hulpverlener daarbij nog een rol zou kunnen spelen(?)
Nou heb ik nog niet zo heel lang de diagnose MS, en wij vallen ook van het een in het ander de laatste jaren. Dat stuk mag ik niet negeren en zal ook zeker impact hebben op hoe mijn partner er nu in staat :ster: .
Dat lijkt mij zeker heel waarschijnlijk dat dat ook impact heeft op je partner. Wellicht alleen al vanwege het feit dat er veel (ingrijpende) veranderingen zijn de laatste jaren.
We moeten echt nog in balans komen met dit nieuwe fenomeen en dat kost tijd. En vergeet deze bijzondere tijd niet, corona maakt het er allemaal ook niet prettig op.
Ik hoop alleen dat ik gauw wat stabieler wordt, zodat ik even adem kan happen om dit alles aan te blijven kunnen. Maar idd ... een knuffel, een arm, uiting van zorgen, dat mis ik nu wel heel erg....
Dat zal zeker wat tijd kosten omdat er inderdaad meerdere zaken spelen zoals ook nog eens de corona.
En dat begrijp ik heel goed dat je juist nu uitingen van zorg en medeleven mist bij je naasten en ik hoop zeker voor je dat je snel wat stabieler mag worden :bidden: :knuffel: !!
Soms wou ik dat ik weer de benen en het fitte gevoel van 10 jaar terug had, en gewoon ff alleen backpack op reis kon, liefst de bergen in op zoek naar die serene rust. Dat was ooit een jaarlijkse planning ... nu mag ik hopen dat ik dat ooit nog kan :bang: :(
Heb zelf ook veel rust nodig die ik meestal vind in beweging in de rustige natuur, dus dat herken ik zeker! En ook ik ben bang dat dat op een gegeven moment niet meer zal lukken :(. Zal dus op zeker moment op zoek moeten gaan naar alternatieven, maar ik denk toch ook wel dat die er zijn, moet alleen nog even goed uitzoeken hoe of wat.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en Autisme (ASS)

Bericht door Qanuk00 »

@Marina
Pfft, tijd gaat snel, dus een wat trage reactie (MS gerelateerd :lol: )

Heb weer wat orde op zaken gesteld (juiste problemen op de juiste plek neergelegd) en ik krijg daardoor weer wat meer rust om van de leuke dingen te genieten.

:idea: Ik fotografeer en schilder graag, en dan t liefste macrofoto's. Ik merk dan dat dat kleine wereldje thuis best groot kan zijn ... En als mijn handen niet goed willen, dan pak ik een stuk speksteen en ga ik met een muziekje op schuren en polijsten tot ik tevreden ben met het resultaat.

:idea: Ook het bakken (eigen brood, gebak en koekjes) heb ik als nieuw alternatief uitgevonden. Alleen merk ik daarbij dat mijn lichaam gauw hapert. Sinds ik de trippelstoel heb gaat dat ook weer prettiger.

:idea: Legpuzzels (vooral de JvH-puzzels) met een lekker muziekje op doen t ook altijd erg goed bij mij. :idea:

En soms ook toelaten dat een dag op bed liggen er ook mag zijn - lekker een filmpje of een serie kijken, muziek luisteren of een Samurai-Sudoku proberen op te lossen (mits mijn brein dat op dat moment toelaat)
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: MS en Autisme (ASS)

Bericht door Marina »

Qanuk00 schreef: 20 okt 2021, 17:40 Pfft, tijd gaat snel, dus een wat trage reactie (MS gerelateerd :lol: )
En dan ook nog een lang bericht, dat de nodige tijd vraagt ;).
Geen probleem hoor.
Heb weer wat orde op zaken gesteld (juiste problemen op de juiste plek neergelegd) en ik krijg daardoor weer wat meer rust om van de leuke dingen te genieten.
Wat goed van je en prettig voor je :) :thumbup: !
Ik fotografeer en schilder graag, en dan t liefste macrofoto's.
Ik fotografeer ook graag, voornamelijk landschappen en soms macro (planten/bloemen, insecten). Dat is lastig geworden i.v.m. mijn slechte evenwicht (=onscherpte bij staan omdat goed stilstaan niet meer gaat :ogen:) en dus lagere standpunten moeten innemen (zittend) wat voor landschapsfoto's lang niet altijd 'werkt'. En ben er nog niet over uit hoe ik dat kan oplossen helaas..
En als mijn handen niet goed willen, dan pak ik een stuk speksteen en ga ik met een muziekje op schuren en polijsten tot ik tevreden ben met het resultaat.
Een creatieve oplossing :thumbup: !
:idea: Ook het bakken (eigen brood, gebak en koekjes) heb ik als nieuw alternatief uitgevonden. Alleen merk ik daarbij dat mijn lichaam gauw hapert. Sinds ik de trippelstoel heb gaat dat ook weer prettiger.

:idea: Legpuzzels (vooral de JvH-puzzels) met een lekker muziekje op doen t ook altijd erg goed bij mij. :idea:
Goede ideeen!

Ik zou weer eens het muziek thuis maken meer kunnen oppakken en het grafisch ontwerpen waar ik veel plezier uit kon halen vroeger. Tot nu toe lukt me dat alleen niet zo. Te weinig energie voor helaas en teveel aan mijn hoofd :ogen:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp