Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

handbike in de trein?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jitske93

handbike in de trein?

Bericht door Jitske93 »

Hi,

Nu het straks hoop ik weer wat mooier weer wordt, lijkt het me heerlijk om er op uit te gaan.
De handbike is momenteel het meest handige vervoersmiddel dat ik heb.

Wel vroeg ik me af kan/mag je deze ook mee nemen in de trein?
Ik wist zelf namelijk niet goed hoe ik dat voor me moest zien.
Met een rolstoel of scootmobiel kan je best keren, maar hoe doe ik dat met een handbike?
Ik kan nog wel even staan, dus moet ik hem dan eerst afkoppelen oid?

Krijgen jullie de handbike daarnaast in de auto?
Hoewel mijn vader het nog niet heeft geprobeerd (ik heb geen eigen auto) dacht hij dat het niet zou lukken.

Ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen, want eerlijk gezegd zou een andere omgeving heerlijk zijn :)

Alvast bedankt

Jitske
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Goedemorgen Jitske,

Je hebt een aankoppelbare handbike begrijp ik uit je verhaal, ook daarmee kan en mag je met de trein mee.

Ik koppel zelf tijdens het reizen eigenlijk het liefste af, of zorg in elk geval dat de voorwieltjes van de rolstoel op de grond staan voor de stevigheid. Als er dan hard geremd wordt, sta ik toch gewoon stevig. Hoe gemakkelijk je kunt keren, hangt een beetje af van het balkon waar je door de assistentieverleners geplaatst wordt. Op de ene plek heb je meer plek dan op de andere.

Soms is het handiger om even de assistentieverleners te vragen je handbike los de trein uit de rijden, of even zo voor je te draaien dat je in de trein kun aankoppelen, maar dat kost meer tijd en geeft meer risico op vertraging.

Handbike en auto hang heel er af van de auto. In een station heb je wel kans dat het pas, in een Fiat Panda zal het niet gaan. In mijn zus d'r Mazda 2 zouden we ook mijn rolstoel en handbike niet kwijt kunnen, of we moeten wel heel handig en creatief zijn met puzzelen en dat zijn we niet :haha:. Zal ook liggen aan hoe compact je handbike en rolstoel kan maken en met hoeveel mensen je in de auto wilt stappen. Sowieso even zorgen dat je iets meeneemt voor de ketting, zodat als je de handbike op z'n zij moet leggen, je niet overal kettingsmeer op smeert.
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Hoi Anna,

Ik heb inderdaad een aankoppel handbike, bedankt voor je verhaal over het reizen met de trein.
Fijn dat het in ieder geval mogelijk is! Lijkt me nog even een hele onderneming, maar dat is denk ik vooral een kwestie van een keer uitproberen.

Het zal dan wel even puzzelen worden in de auto, maar daar wil ik me wel aan wagen. Zou toch moeten kunnen met de best grote auto. Jammer dat je de handbike niet iets in kan klappen, want die is wel heel groot. Maar agh mooie uitdaging.
Dankjewel!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp