Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Marja

Bericht door Marja »

[QUOTE=raimonnea;n476165][USER="18198"]Marja[/USER] bcg vaccinatie, is dat die vaccin die we als kinderen op school kregen?

Bcg vaccinatie kreeg je in mijn beroep wanneer je met tbc patienten werkte. Deze vaccinatie was verplicht.

Klick

Bericht door Klick »

[USER="13085"]Sara[/USER] dank je ;)
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Klick;n476163]
Dus ons interferon kan een medicijn zijn?.[/QUOTE]


Ik heb dat inderdaad al eerder ergens gelezen maar het zal vast nog wel even duren voor er een medicijn is laat staan vaccinatie.

Interferon werkt bij mij trouwens niet meer na 10 jaar gebruik maak ik antistoffen aan.
Klick

Bericht door Klick »

ik ging door interferon (rebif) me steeds beroerder voelen, maar als dat tijdelijk zou zijn en zou helpen tegen corona dat zou ik zo terug dat spul gaan spuiten.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=Klick;n476163]ik snap de cijfertjes niet helemaal geloof ik. staat er:
er waren in Italie 145 ms-ers die (bewezen) corona hebben gekregen en daarvan zijn er 5 overleden waarvan 4 mannen en 1 vrouw. Allemaal progressief. 1 gebruikte Tec (wordt dat gebruikt bij sp?) en 1 gebruikte [I]rituximab.[/I]
[/QUOTE]
Zoals Sara zegt, maar dan nog iets genuanceerder:
* Je kunt verdacht zijn van COVID-19: je hebt de symptomen en die kloppen bij het beeld, maar je bent niet getest
* Je hebt COVID-19: dit komt dan uit de test.

Van de mensen die verdacht waren, of bij wie de test positief was, zijn er 143 ook bekend met MS. Daarvan zijn er 5 overleden: 4 man, 1 vrouw. Allemaal in de SP of PP fase.

Omdat ze nog niet weten welke omstandigheden allemaal invloed hebben (ze hebben wel vermoedens), inventariseren ze deze data. Hopelijk wordt er een patroon in gevonden, waardoor de zaken voorspelbaarder worden en er gericht actie kan worden ondernomen.

[QUOTE=Klick;n476163]Dus ons interferon kan een medicijn zijn? Dus geen vaccin maar een medicijn voor als je corona hebt? ik dacht een combinatie met een HIV medicijn...[/QUOTE]
Geen medicijn, maar misschien een vaccin. Zoals de griepprik je hopelijk beschermt tegen de griep. Maar er worden meerdere medicijnen getest.

Het zou heel fijn zijn als het vaccin al bestaat en niet helemaal opnieuw ontwikkeld hoeft te worden: dat scheelt zeker een jaar aan testen (medicijnen doorlopen 4 verschillende fases volgens mij voordat ze op de markt gebracht mogen worden.) Zoals bij de interferon weten we al wat de bijwerkingen zijn en weten de artsen al waar ze op moeten letten, omdat wij het al 20 jaar gebruiken.

Het is niet òf òf, maar èn èn. Tot 2015 was er onderzoek naar het ontwikkelen van een medicijn tegen corona (het virus dat COVID-19 veroorzaakt). Helaas is de financiering daarvoor ingetrokken, maar dat is dus nu volgens mij weer versneld opgestart.

En dit soort testen en ideeën lopen nu in allerlei verschillende landen over de wereld, want we hebben ondertussen op 4 continenten last van de COVID-19.
Klick

Bericht door Klick »

een vaccin? echt?
waarop baseer je dat?

ik lees:
[QUOTE][B]Klinisch onderzoek[/B]


Er lopen inmiddels enkele grote onderzoeken naar medicijnen voor de behandeling van een corona-infectie bij patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen met een ernstige corona-infectie. Daarnaast worden op dit moment [URL="https://www.who.int/blueprint/priority- ... 6.PDF?ua=1"]twee potentiële vaccins[/URL] getest op gezonde vrijwilligers.

De volgende medicijnen worden nu in klinische studies onderzocht:
[LIST]
[*]remdesivir (geen vergunning, eerder onderzocht voor ebola);
[*]lopinavir / ritonavir (momenteel goedgekeurd als geneesmiddel tegen hiv);
[*]chloroquine en hydroxychloroquine (momenteel goedgekeurd als behandelingen tegen malaria en bepaalde auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis);
[*]interferonen en in het bijzonder interferon bèta (momenteel goedgekeurd voor de behandeling van ziekten zoals multiple sclerose);
[*]antilichamen die ontstekingsreacties van het lichaam kunnen blokkeren.
[*]
[/LIST] [/QUOTE]
zou dat kunnen betekenen dat iemand die het gebruikt heeft in het verleden mogelijk beschermd is?
je maakt me nieuwsgierig :D
Nessa

Bericht door Nessa »

Interferon kan nooit een vaccin zijn. Een vaccin zorgt er voor dat je antistoffen gaat aanmaken tegen een bepaalde ziekteverwekker. Over het algemeen gebeurt dat door specifieke virusdeeltjes in te spuiten. Daarna ga je antistoffen aanmaken (B-cellen). Interferon bevat niet die specifieke virusdeeltjes, maar is een lichaamseigen stof.

In het overzicht zie je ook dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vaccins en medicijnen. Het lijkt me niet dat interferon dat in het verleden is gebruikt, nu nog bescherming kan geven. Het wordt immers afgebroken.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Klopt, ik heb de tekst verkeerd gelezen, wat Nessa hier zegt is correct.

Dhr. van Dissel is nu aan het woord op NPO1 over precies dit onderwerp, erg interessant.
Klick

Bericht door Klick »

[USER="21224"]Nessa[/USER] duidelijk verwoord, dit was precies mijn gedachtegang ik kon het alleen niet zo duidelijk verwoorden.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Iklees in een bericht op dit onderzoek van het Radboud dat er een arts schrijft Gert-Jan de Groot dat men dan voorzichtig moet zijn met het voorschrijven van ACE-remmers tegen hoge bloeddruk want die remmen de afbraak van bradykinine in de longen!
Vandaar dat ACE remmers een droge hoest als bijwerking kunnen hebben.

Ace remmers worden ook bij hoge bloeddruk voorgeschreven.

En laat ik die nu ook gebruiken!! phoe. :???:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp