Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Ingewikkeld, maar wel mooie informatie. Dank voor het delen!
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Ja, hij praat ook vrij snel, maar ik vond het met de ondertiteling wel te volgen.
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik vond het ook zo snel, hahaha!! Maar inderdaad: met ondertiteling goed te doen.
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

@D-Cheryl dank je! Ik was helemaal vergeten dat ik als Tec gebruiker liever geen levend vaccin mag.. thanks
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Ik had me helemaal niet gerealiseerd dat er 5 verschillende vaccins aankomen en dat er daarvan 2 inderdaad een 'levend' vaccin zijn. Ik weet niet of Nederland zich op dezelfde vaccins heeft ingeschreven, maar het is inderdaad wel goed om in de gaten te houden.
Jrs77

Re: Coronavirus

Bericht door Jrs77 »

D-Cheryl schreef: 13 dec 2020, 09:08 Ik weet niet of Nederland zich op dezelfde vaccins heeft ingeschreven, maar het is inderdaad wel goed om in de gaten te houden.
Het Sputnik V vaccin is het Russische vaccin; die heeft Nederland zover ik weet niet besteld. Dat van AstraZeneca is wel besteld; zeker belangrijk om daar goed op te letten!
Het vaccin van Pfizer, dat als eerste wordt toegediend, kan dus wel. Maar omdat 'wij' niet in de eerste groep zullen zitten, moeten we maar hopen dat we er voor in aanmerking komen.
Knillis

Re: Coronavirus

Bericht door Knillis »

Het lijkt mij nog een heel uitzoekwerk (en wie gaat dat doen?) wie welk vaccin het beste, wanneer kan krijgen.

Iemand met MS behoort voor zover ik begrepen heb niet tot de groep die als eerste in aanmerking komt. Intussen heb ik naast de MS ook een longaandoening en omdat dit zich onlangs pas gemanifesteerd heeft en ik nog steeds een soort prednison slik (gelukkig wel in de afbouwende fase) mocht ik de griepprik dit jaar (nog) niet hebben.

In feite behoor ik nu dus wel tot een risicogroep maar ik zou niet weten of ik op korte termijn wel een corona vaccin (en welke dan) zou mogen hebben.

Zou de huisarts dan de aangewezen arts zijn om binnen de eigen praktijk de risico patiënten in kaart te brengen en dan bepalen wie, wanneer, welk vaccin het beste zou kunnen krijgen?

Moeilijke materie hoor.
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

In de UK zijn het momenteel de ziekenhuizen die hierover beslissen, in ieder geval wat betreft chronisch zieken en mensen met onderliggende ziektebeelden. Dat is inderdaad de tweede of derde groep.

En spreek er tegen die tijd gerust met je eigen neuroloog over natuurlijk!
Want bv een gift ocrevus is iets dat je misschien uit zou moeten stellen als je het vaccin krijgt, tenzij jouw MS zo actief is dat het tot rust brengen prioriteit heeft. Even samen de voor- en nadelen afwegen kan goed zijn.

In Nederland zijn we nu nog niet zo ver hè, ik verwacht niet dat de "kwetsbaren" al voor maart geënt gaan worden. Eerst ouderen, verpleegtehuizen, medisch personeel, etc.

Maar daarom is het juist ook wel interessant om te zien hoe andere landen dit nu aanpakken.
Tevy

Re: Coronavirus

Bericht door Tevy »

@D-Cheryl Dank voor de link naar het YouTube-filmpje waar in vlot tempo uitleg wordt gegeven (ondertiteling is idd niet overbodig) over de vaccins en wel/niet bij welke MS-medicatie! :goed:
MSweb

Re: Coronavirus

Bericht door MSweb »

We hebben op MSweb zojuist dit bericht geplaatst:
https://msweb.nl/actueel/dossiers/coron ... -op-komst/

Nu nog geen info per merk/per vaccin maar we zijn in nauw contact met de MS-werkgroep van de Nederlands vereniging voor neurologie (NVN) en zodra er meer specifieke info is, plaatsen we deze op MSweb.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp