Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik ging weer naar de sportschool, doe ik nu niet meer. En ik heb geen auto, en met ov mag ik nu niet zomaar reizen. Vanwege het weer zijn verre fietstochten ook niet meer zo in trek, en dus is mijn bewegingsvrijheid aardig beperkt komende 4 weken.
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

MS-patiënten geen verhoogd risico op COVID-19
https://msweb.nl/actueel/dossiers/coron ... -covid-19/

Maar: koorts kan natuurlijk wel een schub veroorzaken, dus we willen nog steeds liever niet ziek worden omdat de gevolgen voor ons anders uit kunnen vallen lijkt me?
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Kleine nuance: koorts kan een pseudo-schub veroorzaken. Blijft natuurlijk vervelend en niet wenselijk, maar er is dan in elk geval geen ziekteactiviteit met nieuwe ontstekingen.
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Aangezien de WHO (die wij hier in Nederland volkomen lijken te negeren in de COVID-discussies) nu toch de FFP2 (of hoger) mondkapjes adviseert voor mensen met een chronische of langdurige ziekte, heb ik deze maar eens besteld.
Ik ga denk ik in ieder geval de hh hulp vragen om ze te dragen, vond ze geen probleem zei ze.


Wear a medical/surgical mask if you:
Are over 60,
Have underlying medical conditions
Are feeling unwell, and/or


en

For health workers, medical masks are essential personal protective equipment when engaging with patients with suspected, probable or confirmed COVID-19. Respirator masks (such as FFP2, FFP3, N95, N99) should be used in settings where procedures generating aerosols are performed and must be fitted to ensure the right size is worn.


Hebben jullie hier al naar gekeken, hebben jullie ze misschien zelfs al in huis?

https://www.who.int/emergencies/disease ... -use-masks
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Goede info, thanks! Inmiddels is ook bekend dat mensen met MS niet per definitie in de risicogroep vallen, en dat vitamine D een grote rol speelt. Dus zelf blijf ik de gewone regels hanteren: niet-medisch mondkapje op in winkels of bij iemand in de auto, afstand houden van anderen, en verder kom ik gewoon nergens.
Fratema

Re: Coronavirus

Bericht door Fratema »

Net als ik. Momenteel al 3 weken 100% thuiswerken, niet winkelen, zelfgekozen quarantaine. En na het opstaan eerst koffie en daarna thuisfitnessen: squatten en aan zo'n breed rood elastiek leuren. Goed voor de spieren en de conditie.

Ik laat me niet gek maken
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Je hebt stoffen kapjes, en inderdaad die weggooi kapjes waar jij een plaatje van hebt, deze ffp2 respirator kapjes (zit een soort ventilatieopening in) en dan het je de chirurgische kapjes.

De ffp2 (die ik dus nu heb) is officieel ook een medische volgens mij, maar zijn niet geschikt voor gebruik in de operatiekamer volgens mij.

Er zijn meer soorten dan alleen medisch en niet-medisch, in ieder geval volgens de Engelse sites.
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 31 okt 2020, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Leuke tip, dankjewel!
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

De UK begint waarschijnlijk deze week met de eerste vaccinaties.

De Engelse MS Society heeft hiervoor allerlei vragen over MS en de vaccins op een rij gezet: https://www.mssociety.org.uk/care-and-s ... 19-vaccine
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Welke vaccin is geschikt voor mensen met MS, en hoe gaan de vaccins samen met jouw MS medicijnen?
En moet je misschien tijdelijk je medicatie stopzetten, of een volgende behandeling uitstellen?

Deze neuroloog praat je even bij (in het Engels, zet eventueel ondertiteling aan)) over zijn huidige kennis.

https://youtu.be/6sl5GdCegfs
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 13 dec 2020, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp