Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n475265]
Dat is dan weer tegenstrijdig, want je schijnt juist alleen mensen te kunnen besmetten als je al symptomen hebt. [/QUOTE]

ik denk dat het echte probleem is dat men gewoon nog te weinig weet
de ene zwakt dan af, het is maar griep
de tweede beslist dan maar om alle sportevenementen in de lente op te schorten

een hoop fake nieuws ( ik kan het ook verkeerd voor hebben maar las ook al dingen dat een huisdier ook corona kan krijgen :))

[url]https://www.youtube.com/watch?v=mgc_K2x-GKA[/url]
vond ik 1 vd interessantste dingen

geen gezeik, geen paniek, gewoon wat men weet zonder politiek agenda
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hier een kritisch artikel over aanpak rivm en overheid. Er stast dat op 5 maart er al wetenschappelijke bewijs was dat ook mensen zonder symptomen toch besmettelijk kunnen zijn, maar dat het beleid daar nog steeds niet op aangepast is.

[url]https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf5b8c2/[/url]

Ook in het buitenland kritiek:
[url]https://www.irishtimes.com/news/world/e ... 7?mode=amp[/url]

Blog met grafieken voor wie dat interessant vindt:
[url]https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca[/url]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Nu persconferentie. Advies voor risicogroep: vermijd openbare ruimtes en het openbaar vervoer......
Saara35

Bericht door Saara35 »

In heel Nederland zijn extra maatregelen nodig om verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. De maatregelen die in Noord-Brabant zijn genomen, gelden nu voor heel Nederland. Dat adviseert het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu aan de Rijksoverheid.

Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu ziet steeds meer patiënten waarbij de bron van besmetting niet duidelijk is. Ook blijkt na de analyse van virussen van patienten, dat ze onderling vaak verschillen. Dit vormt een aanwijzing dat het virus zich in Nederland aan het verspreiden is. Om wijde verspreiding tegen te gaan, adviseert het RIVM nu maatregelen te nemen.

De maatregelen zijn erop gericht dat mensen minder contact met elkaar hebben en dat mensen met klachten thuis blijven. Als de verspreiding langzamer gaat, zijn er minder mensen tegelijkertijd ziek. De zorg voor patiënten kan hierdoor de komende tijd beter gewaarborgd blijven.


Wees voorzichtig iedereen:aai:
D-Cheryl

Huishoudelijke hulp en Corona

Bericht door D-Cheryl »

Hoi,

Ik zat even te denken: nu er een lockdown is ivm corona, hoe gaan jullie dat doen met de huishoudelijke hulp?

Mijn hh heeft zo'n rare zelfstandige constructie met de intermediair, waardoor ze geen ziektedagen betaald krijgt e.d., dus ik voel me wel een beetje schuldig, maar aan de andere kant: het is niet noodzakelijk.... (wel fijn, maar dat is anders).
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Die van mij is al weken ziek. Of het een gewone verkoudheid of corona? Geen idee. Zelfs de douchetante is bang,
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

MS Zorg Nederland heeft onderstaand bericht op de site en op facebook gezet:

[QUOTE][B]MS en corona: wat is verstandig?[/B]

13 maart 2020
[I]Het RIVM geeft in haar berichtgeving aan dat mensen met MS tot de risicogroep behoren voor het corona-virus. Voor risicogroepen geldt in de eerste plaats het voorkomen van besmet raken. Derhalve adviseert het RIVM het vermijden van drukke omgevingen of sociale evenementen, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Hieronder kan ook het bezoek aan het ziekenhuis vallen. Mensen die een afspraak in het ziekenhuis hebben kunnen bellen met de betreffende afdeling om te beoordelen of een bezoek aan het ziekenhuis echt noodzakelijk is. Zo niet, dan kan een afspraak wellicht verplaatst worden of omgezet worden in een telefonisch consult.[/I]

[I]Ten [/I][I]aanzien van het gebruik van MS remmende medicatie (immuunmodulatie) is op dit moment nog geen formeel advies vanuit overheid en/of medische beroepsverenigingen. Wel is er in andere landen, waaronder Groot-Brittannië, een advies gegeven. Dit advies komt erop neer dat gebruik van de meeste medicijnen het best gewoon gecontinueerd kan worden. Dit geldt voor interferon-beta (Avonex, Betaferon, Rebif, Plegridy), glatirameer-acetaat (Copaxone), teriflunomide (Aubagio), diemthylfumaraat (Tecfidera) en natalizumab (Tysabri). De verwachting is dat het gebruik van deze medicatie geen verhoogd risico geeft. Ook wordt geadviseerd om behandeling met fingolimod (Gilenya) gewoon te continueren.

Bij het gebruik van dit medicijn bestaat de kans voor een verhoogde vatbaarheid voor het corona-virus echter het stoppen ervan geeft een duidelijk risico op het actief worden van MS. Het Britse advies stelt dat overwogen moet worden om vervolgbehandelingen met ocrelizumab (Ocrevus), cladribine (Mavenclad) en alemtuzumab (Lemtrada) voorlopig uit te stellen. De behandelingen veroorzaken een tijdelijke verlaagde afweer. Men verwacht daarbij dat het uitstellen van deze vervolgbehandelingen niet direct leidt tot het actief worden van de MS.[/I][/QUOTE]
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Mijn huishoudelijke hulp komt vooralsnog wel gewoon met in acht neming van de hygiëneregels. Voor mij is het ook niet handig als ze niet komt. Heb allergieën en door hypermobiliteit & ms zijn er dingen die gewoon niet (alleen) lukken, dus op mijn hulp nou komt, of dat bv een goede vriend komt om even te helpen, dat maakt ook weinig verschil.

Mocht zijzelf, of ik klachten krijgen, dan wordt het een ander verhaal, want we willen elkaar niet besmetten natuurlijk.

Mijn ambulant begeleidster werkt zoveel mogelijk vanuit huis via beeldbellen en gaat alleen waar het echt niet anders kan op huisbezoek.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=D-Cheryl;n475386]Hoi,
Ik zat even te denken: nu er een lockdown is ivm corona, hoe gaan jullie dat doen met de huishoudelijke hulp?[/QUOTE]

die komt gewoon, deze ochtend geweest
gebruik je verstand en knuffel ze niet zou ik zeggen.

Ik heb meer schrik, als je het zo moet noemen, bij bv de kinesist/arts/Ziekenhuis. Jonge mensen/kinderen worden zelf niet snel ziek maar verspreiden het virus wel en daar is fysiek contact onvermijdelijk.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik vind de massahysterie in de supermarkt eigenlijk best zorgwekkend.... :huh:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp