Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
shandy49

Bericht door shandy49 »

Ik heb in mijn Kangoo de ramen moeten blinderen behalve van de rechterzijdeur.
Het tussenschot moest 30 cm hoog worden.
Verder moest er een foto bij met het hulpmiddel in de laadruimte bij de aanvraag.

piet

Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knillis;n476838]Ik vraag me af wat de functie van een tussenschot dan is? Waarom is dat een vereiste? De personen uitvoering van de Caddy is qua laadruimte (zonder de achterbank) net zo groot als de bedrijfs Caddy. Onze takel zit op precies dezelfde plek (is overgebouwd). Rolstoel staat op precies de zelfde plek. Groot voordeel van de personen uitvoering is dat er rondom ramen zijn zodat het rijden gewoon veel veiliger is. Je hebt een veel beter zicht dan in een bedrijfsauto met name bij het links of rechts afslaan.

De regels zijn inderdaad vrij duidelijk Jrs maar niet duidelijk is me waarom deze regels er zijn?

[/QUOTE]

Het is niet zo dat voor rolstoelen geschikte auto's een eigen belastingtarief hebben, maar er is aan rolstoelgebruikers de kans gegeven om als particulier een bestelwagen op naam en in dat tarief te krijgen. Dan moet het wel een bestelwagen, en geen personenauto zijn. Dat betekent dus geen achterbank, laadruim afgescheiden van de bestuurder en bijrijder (tussenschot) en voldoende laadruimte.

Ik ben blij dat ik het vooraf heb uitgezocht, en daarom heb ik ook niet voor een diesel gekozen. Daarvoor betaal je heel wat meer belasting dan voor een benzine (of hybride).
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik begrijp wat je schrijft Jrs, mijn man (als gepensioneerde belastingdienst medewerker) vertelt steeds precies het zelfde verhaal om me te overtuigen. Er is alleen een bedrijfsauto tarief en een gewoon wegenbelasting tarief en geen gehandicapten auro tarief zegt hij dan. Maar voor mij is de huidige (personen) auto met precies dezelfde aanpassingen als de vorige bedrijfsauto een stuk prettiger (veiliger) om in te rijden. Wel jammer dat het een stuk duurder moet zijn.

Ik begrijp echt niet dat je pas op grijs kenteken “mag” rijden als je de achter ramen (zoals Shandy schrijft) geblindeerd hebt terwijl je er dezelfde rolstoel in wilt vervoeren.
Herfst

Bericht door Herfst »

Misschien is het nog de moeite waard om het even na te vragen bij Bever auto aanpassingen of een ander wat groter bedrijf, zij verkopen veel rolstoelauto's ook tweedehands en weten echt alles over dit soort regelgeving. Zou toch mogelijk moeten zijn... Mijn vorige auto was een Opel Zafira, ook een personenauto aangepast voor mijn rolstoel, gewoon op bijzonder tarief, de aanschaf was echter voor 2005 dus dat zal het verschil zijn maar het is wel gek als dat nu niet meer mogelijk is. Succes!
Kirsie

Re: Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief

Bericht door Kirsie »

Momenteel heb ik een Mercedes Sprinter in bestelling staan, voor het grootste gedeelte gefinancierd door het UWV. We betalen "slechts" de eigen bijdrage van 5102 euro en de kosten van eigen wensen als cruise control, climate control, trekhaak en lakkleur.

Mijn Mercedes wordt aangepast waarbij het tussenschot worst weggehaald, waardoor ik in de "laadruimte" een transfer kan maken. Vanuit die noodzaak, maakt de belastingdienst een uitzondering op het weghalen van het schot.
Het enige waar ze bij mij moeilijk over doen, is mijn opvouwbare rolstoel. Deze heb ik al, aangezien ik daarvan al afhankelijk was, maar er niet meteen een auto besteld kon worden.

Want dat moest via het UWV, wilden we aanspraak kunnen maken op de vergoeding. Maar in onze huidige auto past geen vastframe rolstoel en a ders kon ik vanaf september jl. nergens meer mee naartoe met mijn gezin. Mijn bezwaarschrift moet nog beoordeeld worden. Mogelijk moet ik alsnog een vastframe rolstoel aan laten meten.

Het verschil voor het al dan niet in aanmerking komen voor het lagere tarief voor de belastingdienst zit 'm in de hogere kosten van een bestelauto (zwaarder, dus duurder), terwijl het geen keuze is om een bestelauto te rijden, maar een noodzaak vanwege het (te grote en zware) mee te vervoeren hulpmiddel. Een personen auto als een Citroën Berlingo (bijvoorbeeld) is niet duurder dan een gemiddeld model personenauto en dus vindt de Belastingdienst dat het dan niet nodig om tegemoet te komen in het wegenbelastingtarief.

Ze kijken daarin niet naar handicap, maar naar onoverkomelijke, noodzakelijk hogere kosten vanwege de handicap (aldus de Belastingdienst).
Balen blijft het wel, dat is zeker..
Ik wens je heel veel succes met je bezwaarschrift, ik hoop van harte dat je in je gelijk gesteld wordt!
Laatst gewijzigd door Kirsie op 09 mei 2020, 06:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Enkele witregels aangebracht zodat het bericht voor iedereen goed leesbaar is
Fratema

Re: Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief

Bericht door Fratema »

De belastingdienst heeft blijkbaar wat anders aan zijn hoofd want nog steeds geen reactie

Slappe hap

ps Deze quote: Er is alleen een bedrijfsauto tarief en een gewoon wegenbelasting tarief en geen gehandicapten auro tarief zegt hij dan. is het antwoord. Niet leuk, wel eerlijk.
Eva

Re: Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief

Bericht door Eva »

Wij hebben vorig jaar een nieuwe Kangoo bestelauto kunnen kopen.
Wel in allebei de schuifdeuren een raam laten maken, voor de veiligheid,ook in de achterdeuren zitten gewoon ramen. De oprijplaat overgezet van de Doblo.
BPM teruggekregen en laag mrb tarief, 18 euro per maand. Klaar was kees.
Maar dit is dus wel een bestelauto.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp