Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Advies/raad/hulp gevraagd

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Job

Re: Advies/raad/hulp gevraagd

Bericht door Job »

Zelf heb ik de diagnose MS sinds 2011. In het begin heb ik daar mee gedeald door het te ontkennen en mijn leven gewoon voort te zetten zoals ik dat gewend was.

Een zeer moeizaam verlopend revalidatie traject waarin ik compleet ontspoorde was aanleiding om verdere diagnostiek te ondergaan en daar kwam uit dat ik een autismespectrumstoornis heb. Langzamerhand vielen de puzzelstukjes op zijn plek.

Nu lukt het me beter om met beide diagnoses om te gaan. Hoewel ik 100% ben afgekeurd werk ik nog steeds 50% omdat ik baat heb bij het plezier en de structuur die het werk me geeft.

Ik wil hiermee niet zeggen dat voor je broer hetzelfde geldt, maar ook ik kreeg het etiketje: "depressie" opgeplakt, terwijl in feite het wegvallen van mijn vertrouwde structuur maakte dat ik niet meer wist hoe ik mijn leven vorm moest geven. Dit zorgde voor veel woede, onbegrip en onmacht, zowel bij mijn omgeving als bij mij.
Na een vaardigheidstraining en therapie, gericht op mijn autisme heb ik mijn MS beter leren accepteren.
1207

Re: Advies/raad/hulp gevraagd

Bericht door 1207 »

Uiteindelijk doet iedereen het op zijn manier en moet je zelf een weg vinden.

Ik heb aanvaard dat ik een kapot lichaam heb en er dus min of meer het beste moet van maken. Ik maak er dan op zich ook geen punt meer van als er weer eens iets uitvalt. Eventjes vloeken en dan een oplossing zoeken. Gelukkig wel een goed netwerk om me heen en dat is ontzettend belangrijk

Ook al garantie geëist bij mijn 2 makers maar dan krijg je als antwoord dat die 2j, volgens Europees recht, al een hele tijd geleden zijn afgelopen :)
Marcel

Re: Advies/raad/hulp gevraagde

Bericht door Marcel »

Dag Danielleq
Het lijkt wel of je niet jouw broer beschrijft maar mij. Het enige verschil is dat ik niet zo'n lieve, verstandige zus heb, en hij wel!-
Mede daarom mijn advies; consuleer niet zijn huisarts zonder dat hij dat weet. Ik zou razend worden (en hij wellicht ook).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp