Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

luchtdruk dagboekje

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Klick

luchtdruk dagboekje

Bericht door Klick »

ik wil ff bijhouden of luchtdruk iets te maken heeft met hoe ik me voel.
ik doe het hier om het met jullie te delen ;)

vandaag merk ik vooruitgang (ik wist niet dat dat nog kon), minder moe, veel gedaan (voor mijn doen) en geen brainfog, cognitief goed. Het is echt opvallend!

luchtdruk is nu 1034
zonnig heet weer, droog
33 graden vanmiddag
gevoel 10
Laatst gewijzigd door Klick op 08 aug 2020, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door AngelNoa »

ik ben wel benieuwd...maar denk dat het vooral luchtvochtigheid is. Vandaag met opstaan vind ik het al gruwelijker dan de afgelopen dagen. Die waren nog 'te doen'. Luchtdruk heb ik nooit zo opgelet. Hou je naast de luchtdruk dan ook de luchtvochtigheid bij?
Jrs77

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Jrs77 »

AngelNoa schreef: 08 aug 2020, 06:42 ik ben wel benieuwd...maar denk dat het vooral luchtvochtigheid is.
Bij mij is inderdaad, naast de temperatuur, ook de luchtvochtigheid het grootste probleem.
Zeker de combinatie van die twee. Deze dagen is de temperatuur wel extreem, maar de luchtvochtigheid valt gelukkig mee.
Klick

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Klick »

druk 1035
vocht 20% (zet ik die er ook bij ;) )
temp 30 (en nog aan het stijgen)
gevoel 10

:feest: :feest: mijn benen willen weer wat stil staan, het is echt opvallend! doet me bij vlagen terug denken aan vroeger :yes:
Laatst gewijzigd door Klick op 08 aug 2020, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Marina »

Ben benieuwd of de praktijk je theorie inderdaad 'ondersteunt' Klick :) .

Het blijft in ieder geval opvallend hoezeer die luchtdruk/-vochtigheid (en de warmte op zich?) kennelijk invloed heeft op je MS-klachten! Zou bijna zeggen: emigreer naar een warm land ;) !

Ik vraag me af hoe het precies werkt en waarom het ene deel van ons wel extra last heeft van klachten bij warm weer en een ander deel juist een omgekeerd effect ervaart?

Zelf merk ik overigens weinig verschil, ik bedoel: ik ben naar verhouding niet moeier bijv. dan voor m'n diagnose. Wel heb ik sinds de extreme warmte veel last van dik en stijf aanvoelende voeten, maar dit zou ook kunnen worden veroorzaakt door meer stress de laatste tijd :weetniet: (?)
Jrs77

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Jrs77 »

Marina schreef: 08 aug 2020, 10:21 Ik vraag me af hoe het precies werkt en waarom het ene deel van ons wel extra last heeft van klachten bij warm weer en een ander deel juist een omgekeerd effect ervaart?
Bij mij worden bij hitte (en hoge luchtvochtigheid) veel klachten erger; spierkracht neemt enorm af, vermoeidheid neemt toe en cognitieve problemen worden erger. Maar van spasmen heb ik weer wat minder last (ik kan niet meer lopen, maar ik kan me voorstellen dat iemand die wel loopt en door het weer minder spasmen heeft dit als vooruitgang ziet).

De theorie die ik ken is dat de zenuwgeleiding bij hitte afneemt, vooral op de delen die al schade hebben.
Klick

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Klick »

ik heb geen idee hoe het komt, het blijft idd een soort tweedeling lijkt wel.

waardoor ik moeilijk kan staan ben ik nog niet achter. komt het door balans? is het iets wat je eigenlijk spasme noemt? stoppen mijn spieren ermee?
ik ben er nog niet uit :weetniet:

emigreren heb ik wel aan gedacht, maar ik denk dat ik dat niet durf..
Klick

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Klick »

ik ga een grafiekje maken ervan

de vragen die ik wil beantwoorden ermee zijn:

dipt mijn waardering van het gevoel mee met met luchtdruk daling, luchtvochtigheidsstijging of temperatuur daling?

is het misschien een combinatie?

iemand nog meer vragen?
Job

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Job »

Vanmiddag begon plotseling mijn rechter onderarm en hand te tintelen en heel gemeen te prikken en binnen enkele minuten deed de hele rechterkant van mijn lijf en gezicht mee.
Mijn rechterbeen functioneerde nauwelijks meer en ik was intens moe. Zo heftig heb ik eerder nog nooit gereageerd op deze hitte.
Na een koele douche werden de klachten echt minder dus een schup zal het niet wezen, maar het beangstigt me wel, zeker omdat deze hitte nog aanhoudt.
Klick

Re: luchtdruk dagboekje

Bericht door Klick »

dat is schrikken zeg :o bah
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp