Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Andra

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Andra »

Dank voor het delen van de link van de UK MS Society, D-Cheryl!
Nette

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nette »

Ik heb zo mijn twijfels of ik me moet laten vaccineren.....mijn immuunsysteem is al van slag , daardoor heb ik MS gekregen.

Moet ik nu een vreemde stof laten inspuiten die op mijn immuunsysteem werkt????

En wat als die nu iets triggert waar ik niet op zit te wachten of dat ik naar een variant van MS ga die er voor zorgt dat ik snel kom te overlijden(ik noem maar wat).

De remedie moet niet erger zijn dan de kwaal....

Op zich heb ik niets tegen vaccineren, hoewel ik om bovenstaande redenen ook geen griepprik neem....

Veel vragen waar ik dus geen antwoord op heb....
Knillis

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Knillis »

Als je nog met zo veel vragen zit Nette kun je misschien eens in gesprek gaan met je huisarts, je neuroloog of de MS verpleegkundige?

Van het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben heb ik onlangs een brief gekregen waarin aangegeven wordt dat op dit moment nog niet heel duidelijk is of en welke enting geschikt is voor mij en dat ik tzt bericht krijg hierover.

Ik krijg elk jaar de griepprik zonder enige bijwerking en zolang ik deze prik krijg (24 jaar) heb ik geen griep meer gehad. Daar ben ik erg blij mee want als ik koorts krijg “werken” mijn benen niet meer en dat vind ik toch altijd best eng.

Als mijn neuroloog en mijn longarts groen licht geven voor het nemen van de enting zal ik de prik ook beslist gaan halen want als ik een serieuze vorm van corona zou krijgen vrees ik voor de gevolgen daarvan.

Ik hoop dat een van je artsen je meer duidelijkheid kan geven zodat je een weloverwogen besluit kunt nemen over wat voor jou het beste is.
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

Nette schreef: 31 dec 2020, 20:01 Ik heb zo mijn twijfels of ik me moet laten vaccineren.....mijn immuunsysteem is al van slag , daardoor heb ik MS gekregen.
Misschien is het verstandig om je in te lezen in de werking van het immuunsysteem en van vaccins; ik denk dat daardoor al veel van je zorgen verdwijnen.
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

Ik heb gisteren de volgende vragen naar de afdeling Research-neurologie, waar ik mijn Ocrevus krijg, gemaild:

Zover ik weet maak ik door Ocrevus geen antistoffen aan bij een vaccin met verzwakte of levende virusdeeltjes (zoals AstraZeneca), maar zou een mRNA-vaccin (zoals Pfizer) wel kunnen werken.

Nu lees ik het volgende bij de planning:
Mensen van 18-60 jaar met een medische indicatie

Wanneer: tussen eind februari en 1 september
Welk vaccin: Astrazeneca, CureVac, Janssen of Sanofi
Vaccinatielocatie: bij de huisartsenpraktijk (via de huisarts)


Hier worden dus verschillende typen vaccins bij genoemd.
Hoe weet ik of mijn huisarts een vaccin beschikbaar krijgt dat bij mij zou kunnen werken? Hoe voorkom ik dat de vaccins net in een periode beschikbaar zijn waarin een vaccin helemaal niet werkt (bijv. juni, als ik net weer Ocrevus heb gehad). En kan ik na het vaccineren ook laten testen of ik daadwerkelijk antistoffen heb (of kan aanmaken)?


Daarop kreeg ik net het volgende antwoord:
Beste Joris,

Er komen veel vragen van MS patiënten binnen. We zullen jouw vragen ook meenemen.

Er volgt snel meer definitieve informatie over het vaccineren bij MS en DMT.

Aanstaande donderdag is er een overleg met de RIVM werkgroep over vaccinatie bij medicatiegebruik.

Zodra hiervan een terugkoppeling binnen is, wordt dit besproken in de landelijk MS werkgroep. Hiervan zal dan een advies worden geformuleerd.

Nog even geduld.
tomorrow

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door tomorrow »

Beste Joris,

hartelijk dank voor het delen van bovenstaande.

Wel jammer dat ze hier rijkelijk laat mee zijn, op dit moment vraagt iedereen immers om voorrang.

De vraag is of een landelijke MS werkgroep tzt nog wel ergens terecht kan met hun advies.

Tot die tijd zijn wij vanaf februari, voor zover tussen 18 en 60 jaar oud, aangewezen op een AstraZeneca dat nog niet eens is goedgekeurd.
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Jrs77 schreef: 05 jan 2021, 09:33 Zover ik weet maak ik door Ocrevus geen antistoffen aan bij een vaccin met verzwakte of levende virusdeeltjes (zoals AstraZeneca), maar zou een mRNA-vaccin (zoals Pfizer) wel kunnen werken.
Dag Joris, waar baseer je op dat je geen antistoffen aanmaakt bij een levend virus?

De reden dat een levend verzwakt vaccin wordt afgeraden bij Ocrevus, is omdat de veiligheid niet is onderzocht. Simpel gezegd: het is dus niet duidelijk of je immuunsysteem bij het gebruik van Ocrevus dat verzwakte levend vaccin wel aankan, of dat je ziek wordt.

Een dood virus, en dat zit tegenwoordig in de meeste vaccinaties, kun je prima hebben. Als er naar 6 weken tijd zit tussen vaccin-infuus of infuus-vaccin. Dan maak je gewoon antistoffen aan. Als zijn het er wel minder, zo staat in de productinformatie over Ocrevus bij de EMA.

Ik vraag me trouwens ook af of het Astra Zeneca-vaccin wel levend verzwakt is? Ik dacht dat het een DNA-recombinant virus was, dus maar gedeeltelijk coronavirus.

We wachten maar bericht af van het Amphia...
Andra

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Andra »

Dank voor het delen van je vragen, Jrs.

Dit is wat ik las bij MS Centrum Amsterdam:
(https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... en-ms-.htm)


[…]
Zowel binnen de werkgroep COVID-19-vaccinatieadvies immuungecompromitteerde patiënten, opgericht op initiatief van het RIVM, als binnen de wetenschappelijke commissie van de MS International Federation (MSIF) wordt momenteel op basis van de beschikbare gegevens gewerkt aan een advies op maat voor mensen met MS met en zonder medicatie.

Tijdpad

De verwachting is dat uiterlijk medio januari 2021 in samenwerking met de MS-werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) een algemeen advies over de geschiktheid van de vaccins voor mensen met MS naar buiten wordt gebracht.
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

Nessa schreef: 05 jan 2021, 12:43 Dag Joris, waar baseer je op dat je geen antistoffen aanmaakt bij een levend virus?

De reden dat een levend verzwakt vaccin wordt afgeraden bij Ocrevus, is omdat de veiligheid niet is onderzocht.
Ocrelizumab is een monoklonaal antilichaam, waarmee de B-cellen worden uitgeschakeld. Daardoor maak je bij een vaccin met verzwakt levend virus geen antistoffen aan. De veiligheid is het probleem niet, behalve natuurlijk dat een beeld van schijnveiligheid kan ontstaan.

Het vaccin van AstraZeneca is inderdaad een Recombinant DNA vaccin (een 'vector-vaccin'), en bevat dus verzwakte levende virusdeeltjes (niet van Covid). Maar daar maak je met Ocrevus, door die verlaagde B-cel populatie, dus geen antistoffen op aan.

Meer uitleg over de verschillende typen vaccins:
https://www.rivm.nl/covid19vaccinatiepr ... informatie
noira

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door noira »

Hoi Nette,

Ik sta er precies hetzelfde in als jij.

Neem nooit de griepprik. Heb ook nooit griep.

Betreft MS nooit aan de remmers gegaan.

Pijnmedicatie MS ooit geprobeerd maar na een paar maanden mee gestopt vanwege bijwerkingen

Op zich heb ik ook niets tegen vaccineren, maar....schiet ik er wat mee op of lokt het een terugval uit? Ik ga al langzaam maar zeker achteruit. Zit al jaren in de SP fase

Kortom twijfels, succes met je beslissing.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp