Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

AngelNoa schreef: 21 jan 2021, 10:22 Gisteren een webinar gevolgd van neuroloog leo visser over de vaccinaties. Hij raad astrazeneca en Johnson [note van mij; is dat weer een ander vaccin of zou de schrijver Janssen bedoelen?] af bij ms patienten. Er is gebleken dat een schub kan optreden door vaccinatie hiervan. Ze willen dus eerst verder onderzoek doen. Pfizer en modena mogen wel
Janssen en 'Johnson&Johnson' is inderdaad dezelfde partij. AstraZeneca en Janssen zijn inderdaad Vector-virus vaccins, Pfizer en Moderna met mRNA; sluit dus goed aan bij mijn vraag aan het ziekenhuis. Verhalen van opgetreden schubs had ik nog niet eerder gehoord.

Laten we inderdaad maar het advies van de landelijke werkgroep afwachten.
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ik heb twee weken geleden een informatiefilmpje gemaakt over het verschil tussen de vaccins en hoe ze gemaakt worden:

Afbeelding

Misschien vinden jullie het interessant.
Anna1975

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Anna1975 »

Ik heb het webinar van Bettertoday gekeken van de week. Wat er werd verteld over met name het vaccin van Astra Zeneca is dat er tijdens de studie bij 3 mensen een ruggenmergontsteking is geconstateerd. Het onderzoek is bij het eerste geval ook tijdelijk stilgelegd, dat is ook in het nieuws geweest.

Echter; van de 3 gevallen zaten er 2 bij de testgroep en 1 in de placebo-groep. Bij alle drie de personen zijn de medische dossiers opgevraagd en nader bestudeerd. Hier bleek dat bij alle drie de mensen al eerder sprake was van klachten met een ontsteking in het ruggenmerg, maar dat bij deze mensen op het moment dat zij zijn onderzocht nog niet werd voldaan aan de criteria om een diagnose MS vast te stellen. Of dit in een later stadium alsnog is gebeurd, na toediening van het vaccin in geval van de mensen uit de testgroep, heb ik niet onthouden. Het is nogal wat info die er in een uur op je af komt.

Conclusie is echter dat de ruggenmergontstekingen NIET het gevolg zijn geweest van het vaccin van Astra Zeneca. Ik heb de twee sprekers ook nergens horen zeggen dat de vaccins van AZ en Janssen/Johnson een schub zouden uitlokken.

Elke vaccinatie, dus ook de griepprik, kan wel bijwerkingen hebben als verhoging of wat koorts, waardoor er een psuedoschub kan optreden.

Het webinar zal overigens ook nog terug te kijken zijn vanaf volgende week, dus wie het gezien heeft, maar net als ik niet alles heeft onthouden, of wie het alsnog wil zien, kan dat in de loop van volgende week terug kijken.

De vader van een goede vriendin van mij is neuroloog en verdiept zich in de verschillende vaccins, uiteraard op basis van de informatie die beschikbaar is. Dat is dus nog niet zo heel veel, want nog niet van alle ontwikkelaars zijn verslagen beschikbaar. Hij is minder te spreken over Pfizer. Pfizer schijnt er onder artsen om bekend te staan dat ze hun ontwikkelde middelen toch wel wat beter voorspiegelen dan ze zijn. Bv een werkzaamheid van een geneesmiddel van 90% omschrijven in hun onderzoeksverslagen, waarbij in de praktijk blijkt dat het misschien 70-80% is.

Tevens is Pfizer de enige fabrikant, voor zover ik weet en hij weet, die niet samenwerkt met een universiteit en die zelf de opzet en criteria van hun studies heeft bepaald, zo was het onderzoek niet 'dubbelblind', waardoor je je kan afvragen of dat vaccin echt zo geweldig is als Pfizer beweert.

In trouw heeft daar een heel artikel over gestaan, overigens wel van voordat de onderzoeksverslagen door de EMA op hun site zijn gepubliceerd.

Ik wil hiermee overigens niet beweren dat het vaccin van Pfizer niet werkt of onveilig is, alleen dat hun onderzoeksopzet misschien niet te beste is geweest en daarmee niet de meest betrouwbare en dat de uitkomsten wellicht wat rooskleuring zijn dan ze in de praktijk zullen blijken. Maar....dat zal de praktijk moeten leren, aangezien de toelating van deze vaccins allemaal een stuk sneller gaan, dan onder normalere omstandigheden.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

Bram_MSinbeeld schreef: 22 jan 2021, 12:54 Ik heb twee weken geleden een informatiefilmpje gemaakt over het verschil tussen de vaccins en hoe ze gemaakt worden:

Afbeelding

Misschien vinden jullie het interessant.
bedankt Bram! duidelijke uitleg!
Bram_MSinbeeld

Twijfel over adviezen COVID-19 vaccinatie

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Met een nieuw idee en nieuwe filmpjes hoop ik mensen meer duidelijkheid te geven over COVID-19 vaccinaties bij MS.

Afbeelding <-link

Het YouTube filmpje is hier ook direct te bekijken.

Ik ben benieuwd om te lezen wat jullie ervan vinden.
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

@Anna1975 dank je wel. Ik vind dit een duidelijk en overzichtelijke uitleg.
AngelNoa

Re: Twijfel over adviezen COVID-19 vaccinatie

Bericht door AngelNoa »

persoonlijk; bij mij komt iets beter door als het geschreven is dan wanneer het wordt verteld. Dus ik kan hier helaas niet veel mee. Hopelijk anderen wel
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Bram, om het forum niet te overspoelen met topics over Covid-19, heb ik je topic even samengevoegd met het lopende topic hierover.
Anna1975

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Anna1975 »

@AngelNoa , graag gedaan! Het is soms best lastig om de informatie allemaal te filteren en ik moet zeggen dat geschreven info bij mij ook beter blijft hangen. Je kunt het dan ook nog eens terug lezen als je het niet gelijk begrijpt of registeert.
Jrs77

Re: Twijfel over adviezen COVID-19 vaccinatie

Bericht door Jrs77 »

Bram_MSinbeeld schreef: 23 jan 2021, 05:00 Ik ben benieuwd om te lezen wat jullie ervan vinden.
Wat een goed en helder verhaal, bedankt! Het maakt het voor mij al een stuk beter te begrijpen. Ik ben erg benieuwd naar de volgende filmpjes.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp