Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Mij is uitgelegd dat dat komt omdat je lichaam het viruseiwit (de spikes) dan al herkent. En de immuunreactie dus sneller op gang komt.

Nog ingewikkelder: ik heb corona gehad, geen antistoffen gemaakt maar ben wel goed beroerd geweest van de eerste prik. Dus naast antistoffen speelt ook de T-cel immuniteit een rol.

Voor de artsen weten hoe dit immunologisch allemaal zit, zijn we wel 2 jaar verder, zegt mijn neuroloog.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

dat is vreemd 😳
@Nessa gebruik je een remmer?
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Ja, sommigen van ons gebruiken natuurlijk medicijnen die immuunreacties onderdrukken, dus ik denk dat de boerenwijsheid helaas dan weer te kort door de bocht is om te concluderen dat het andersom betekent dat het virus je niet hard had kunnen treffen...
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 18 jun 2021, 14:35 dat is vreemd 😳
@Nessa gebruik je een remmer?
Jazeker, Ocrevus. Dus dat er 6 maanden na de corona geen antistoffen werden gevonden, was niet gek.

Maar zoals je ziet, gaat immuniteit om meer dan alleen antistoffen via de B-cellen. Ik zou me met alle remmers die via de T-cellen werken dus ook niet te rijk rekenen na je vaccinatie... Er is gewoon nog te weinig bekend over dit virus.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

@Nessa hoe weet je dat je geen antistoffen hebt gemaakt?
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

Jawel, 2e prik zit er in :thumbup:

ik had op mijn gezondheidsverklaring een briefje geplakt dat ik erge warmte-intolerantie heb door MS. Moest sowieso weer via de arts en die vroeg wat ze voor me kon doen. Mijn zusje (die reed en duwde de rolstoel) en ik zeiden bijna tegelijkertijd; zorgen dat we hier zo gauw mogelijk weer uit het pand zijn :haha:

daar werd zowaar serieus op ingehaakt...ze ging kijken wat ze kon doen...en prompt mocht ik meteen door en vóór 3 wachtende mijn vaccin krijgen :ja:
Ben echt (vorige keer al) heel tevreden over deze locatie. Ze houden je goed in de gaten, zijn zeer vriendelijk en denken met je mee. In mij geval wel dan...de dag ervoor was het blijkbaar 34 graden daar binnen...

klachten; de gebruikelijke arm (maar veel minder dan vorige keer, werd ook heel anders geprikt en niks gevoeld). Hoofd- en nekpijn (maar het is ook energie-slopend geweest + het weer). Doodmoe en met vlagen misselijk. Ook dat kan door de warmte in huis komen. Nu hopen dat er niet net als vorige keer toch nog wat op komt zetten...
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 18 jun 2021, 21:17 @Nessa hoe weet je dat je geen antistoffen hebt gemaakt?
Via bloedonderzoek. Omdat ik maar last bleef houden van benauwdheid ben ik uitgebreid doorgelicht in het ziekenhuis. En daar hoort standaard een antistoffenbepaling bij.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

ok, ik zal het eens met mn huisarts overleggen. ik zou het wel graag willen weten, niet dat ik dan onvoorzichtig ga doen.. maar dan weet ik dat ik beschermd ben als er iemand in mijn bubbel komt.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

mijn 2e prik is gezet en gebak is besteld :haha: :haha:
nu maar ff duimen dat het iets gaat doen
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 19 jun 2021, 08:01 ok, ik zal het eens met mn huisarts overleggen. ik zou het wel graag willen weten, niet dat ik dan onvoorzichtig ga doen.. maar dan weet ik dat ik beschermd ben als er iemand in mijn bubbel komt.
Heel eerlijk: de huisarts zal dit niet weten. Mijn neuroloog zegt dat het wel 2 jaar kan duren voor duidelijk is wat een minimale waarde is voor immuniteit, wat de immuniteit is die onder de diverse remmers wordt opgebouwd en of een derde vaccinatie zinvol is. En het is aan de immunologen om dit verder te onderzoeken.

Wat wel duidelijk is: de vaccins geven zowel immuniteit via de T-cellen als via antistoffen (gemaakt door B-cellen). https://www.gov.uk/government/news/new- ... accination

Daarom vraag ik me serieus af of mensen die immuunremmers werkend via vermindering van de T-cellen/lymfocyten gebruiken wél fatsoenlijk beschermd zijn na 2 prikken. En dat gaat om best wat medicijnen: Aubagio, Tecfidera, Tysabri, Gilenya...

Geen idee of hier ook al onderzoek naar is gedaan. Iemand hierover al iets gehoord van de neuro/ ms-vpk?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp