Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Astra zeneca

Bericht door Toeter »

Wat ontzettend vervelend dat je zo'n zware shub hebt gehad!

Er is een langlopend coronavaccin topic waar mensen hun ervaringen delen met het coronavaccin. Misschien kun je daar lezen.

Er waren in mijn herinnering niet veel mensen met langdurige klachten na het vaccin.

Ik had zelf een dagje een sleepbeen. Pseudoshub dus.

Wat zegt de neuroloog ervan? Hoe lang na het vaccin kreeg je de opstoot?
Knillis

Re: Astra zeneca

Bericht door Knillis »

Heel vervelend Veerke dat je een schub kreeg. Hopelijk herstel je snel weer. Ook ik heb 2 x een Astra zeneca gehad maar heb daar gelukkig helemaal geen klachten van gehad. Ik wens je veel sterkte.
Veerke

Re: Astra zeneca

Bericht door Veerke »

Ik had op dinsdag vaccin en op zondag begonnen de klachten. Neuroloog beweert dat het niet bewezen is dat het van het vaccin komt. Waarschijnlijk was er al iets aan het broeden en misschien heeft vaccin het toch wat heviger gemaakt.
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Afbeelding
Derde prik bij Gilenya, heeft dat zin? (Klik op het plaatje)
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

Dank je @Bram_MSinbeeld voor je informatieve artikel!
In het artikel lijkt je toch wat positiever te zijn (dan in je berichten hier), meen ik althans er uit op te maken, over het nut van een derde vaccinatie bij mensen die MS-medicatie gebruiken die de afweer onderdrukken (via de T-cellen).

Ik heb een vraag die ik stelde aan mijn fysiotherapeute (die regelmatig overleg heeft met het MS-team waaraan ook mijn neurologe deelneemt die werkzaam is bij het MS-centrum (V)UMC A'dam).

De vraag is: als je ruim voor het starten met (boven genoemde) MS-medicatie de twee vaccins al hebt gekregen en dus voldoende antistoffen hebt kunnen opbouwen, kan het starten met die medicatie nadien er dan wellicht voor zorgen dat de antistoffen alsnog niet (goed) meer werken?
Fysiotherapeute zei dat ze nu volop aan het onderzoeken zijn (d.m.v. bloedonderzoek) wat de invloed is op de afweer i.v.m. vaccinatie, maar had geen antwoord op mijn vraag. Zij zei dat dat wellicht ook onderwerp van onderzoek zou moeten zijn.
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 28 sep 2021, 09:53 In het artikel lijkt je toch wat positiever te zijn (dan in je berichten hier)…
Volgens mij heb ik het eerder vooral gehad over Ocrevus (ocrelizumab). Daar is iets meer over bekend, deels omdat het ook bij andere ziekte beelden gebruikt wordt (rituximab is een zelfde soort middel) en deels omdat het duidelijk is wat het doet CD-20 positieve B-cellen vernietigen.
Gilenya (fingolimod) werkt anders en zowel op de B- als T-cellen. Maar waar Ocrevus COVID-19 ernstiger kan laten verlopen, lijkt dat bij Gilenya niet of nauwelijks zo te zijn.
Marina schreef: 28 sep 2021, 09:53 De vraag is: als je ruim voor het starten met (boven genoemde) MS-medicatie de twee vaccins al hebt gekregen en dus voldoende antistoffen hebt kunnen opbouwen, kan het starten met die medicatie nadien er dan wellicht voor zorgen dat de antistoffen alsnog niet (goed) meer werken?
Fysiotherapeute zei dat ze nu volop aan het onderzoeken zijn (d.m.v. bloedonderzoek) wat de invloed is op de afweer i.v.m. vaccinatie, maar had geen antwoord op mijn vraag. Zij zei dat dat wellicht ook onderwerp van onderzoek zou moeten zijn.
Antistoffen zijn in de bloedbaan rondzwevende eiwitten. Het zijn geen ‘levende’ cellen. Wanneer ze zijn aangemaakt dan wassen ze langzaam uit, maar medicatie heeft daar geen effect op. Het idee is dat wanneer je een paar weken voor het begin met Ocrevus of Gilenya volledig bent gevaccineerd de respons prima is.
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

Bram_MSinbeeld schreef: 28 sep 2021, 13:41 Volgens mij heb ik het eerder vooral gehad over Ocrevus (ocrelizumab)...
Ja inderdaad, ik heb het verkeerd begrepen :oops: .
Antistoffen zijn in de bloedbaan rondzwevende eiwitten. Het zijn geen ‘levende’ cellen. Wanneer ze zijn aangemaakt dan wassen ze langzaam uit, maar medicatie heeft daar geen effect op.
Goed om te weten!
Dank je wel voor je reactie.
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Ik ga komende week mijn derde vaccinatie halen.

Het komt qua timing allemaal goed uit: mijn laatste infuus Ocrevus was in juni en de griepprik krijg is over 3 weken.

Hopelijk niet net als de vorige keren 4 dagen ziek van het vaccin.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

3e vaccin toch maar laten zetten, na een brief van het ziekenhuis. Nu 3x Pfizer gehad!
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Hier ook voor de derde keer Pfizer gehad. Bijwerkingen vielen super mee: alleen de dag na de vaccinatie last van spierpijn, hoofdpijn en vermoeidheid.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp