Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

@leeuwtje-nl dank je, zoals ik elders las zal ik ook paracetamol van te voren nemen...al was het maar tegen de zenuwen ;-)

jij succes met wachten...vandaag in elk geval niks, hopelijk morgen!
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Ik gebruik helemaal niets. Heb lemtrada gekregen 6 jaar geleden en mijn mri blijft onveranderd. Zou zelf wel graag willen, maar nu dwaal ik af...

Ik leek totaal geen last te hebben, maar sinds vannacht had ik toch wel een stijve pijnlijke spier in mijn arm. Maar als dat alles is. Mocht er nog iets zijn, laat ik het weten.
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

In de bijlage het entings-advies van de Nederlandse neurologen van januari dit jaar, over wanneer je kunt enten met welk MS-medicijn.
Kwam dit zojuist toevallig nog weer tegen in mijn mail, misschien hebben jullie er ook wat aan.
Bijlagen
Advies COVID 19 vaccinaties bij MS 14 januari 2021.docx
(21.52 KiB) 31 keer gedownload
Zonnetje79

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Zonnetje79 »

@diekies
Volgens ms verpleeg zal het vaccin wel minder werken ( gebruik ook tecfidera en heb lage lymfocyten). Ze weten natuurlijk niet hoeveel minder Maar alle beetjes helpen denk ik dan maar
caat

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door caat »

Hoi allemaal,
ik heb net oproep voor vaccin tegen corona die ik moet halen bijn de GGD binnen.
Moet 2 keer komen, maar welk vaccin staat er niet bij.
ik hoor bij de griepprik groep. Heb MS en grbruik medicatie die imuunsysteen iets afremt. 41 jaar. W
Welk vaccin denken jullie dat het is?
Moet ik die dan ook nemen als ik wel gevaccineerd wil worden ?
Alvast bedankt!
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

In je afspraakbevestiging staat welk vaccin je zult krijgen. In principe is het voor ons Pfizer of Moderna, hangt af van de priklocatie.
1207

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door 1207 »

caat schreef: 13 mei 2021, 12:12 Welk vaccin denken jullie dat het is?
Moet ik die dan ook nemen als ik wel gevaccineerd wil worden ?
Alvast bedankt!
heb je al een datum voor een 2e prik?
12 is weken is zeneca
pfizer en moderna is een maand
johnson is maar 1 spuit

en ja,
de 2e prik is dezelfde, vaccins worden niet gemengd
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Toeter »

AngelNoa schreef: 13 mei 2021, 06:26 @leeuwtje-nl dank je, zoals ik elders las zal ik ook paracetamol van te voren nemen...al was het maar tegen de zenuwen ;-)
Pas ná de vaccinatie paracetamol nemen! Als je vooraf paracetamol neemt, maak je minder antistoffen tegen corona aan.

https://www.rivm.nl/nieuws/paracetamol- ... vaccinatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Toeter »

Diekies schreef: 13 mei 2021, 05:45 Breekt de tecfidera niet dat vaccin weer af?
Tecfidera heeft voor zover bekend geen aantoonbare invloed op de werkzaamheid van het vaccin.

Dat is wel zo bij andere medicijnen zoals: Mavenclad, Gilenya, Lemtrada, Ocrevus of Tysabri.

Quote: Evenzo blijft de immuunrespons op 3 verschillende vaccins (rappel tegen tetanos, tegen pneumokokken en tegen meningokokken) behouden bij patiënten onder behandeling met Tecfidera®. De vaccinrespons was vergelijkbaar met die van patiënten behandeld met interferon en zorgde voor een gepaste bescherming (Christian von Hehn et coll., Neurology, 2018). Het feit dat Tecfidera® het aantal lymfocyten in het bloed gemiddeld met 30% vermindert, deed dus geen afbreuk aan een goede respons op de vaccins

Bron:https://www.fondation-charcot.org/nl/ni ... n-covid-19

Beetje droge lap tekst, maar op zich wel interessante verwijzingen naar een onderzoek dat MS'ers gemiddeld genomen 20 tot 50% minder vatbaar zijn voor virale luchtweginfecties.

Ons immuunsysteem is zo actief dat het ons zenuwstelsel aanvalt en dus ook meer doet tegen virussen.
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Toeter schreef: 13 mei 2021, 15:03 Pas ná de vaccinatie paracetamol nemen! Als je vooraf paracetamol neemt, maak je minder antistoffen tegen corona aan.

https://www.rivm.nl/nieuws/paracetamol- ... vaccinatie

Nu hebben ze het wel alleen over kinderen en jong volwassenen, vaak ook niet meer onder ben ik bang 🤣

Dank je. 2e x maar niet meer doen dan... Maar er staat ook niet bij vanaf hoeveel uur daarna wel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp