Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Hij is groot dat wel... Ben er ook niet tevreden over. Zal eens snel een andere maken!
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Qanuk00 »

Catoooo schreef: 15 mei 2021, 18:39 Hoidiehoi,

Nou ik heb net online de afspraken gemaakt voor de vaccinaties..

Maar nu zijn beide vaccinaties op de dag na mijn tysabri infuus..

De tysabri gebruikers die inm. gevaccineerd zijn, ..hoe lang zat er bij jullie tussen?

Missch komt er dan naar voren of je er zo ook extra last van hebt ofzo of niet natuurlijk, en kan ik m e.t nog een weekje verzetten naar een week later hihi

Alvast dank voor de reacties 😉

(En ik weet, elk lijf reageerd anders hoor)
Hoi Catoooo,

Ik ben een Tysabri gebruiker en heb begin maart mijn eerste griepvaccinatie via de huisarts gehad. Bij mij kwam het toevallig goed uit, halverwege de 4 -wekelijkse behandeling. Ik ben overigens ingeënt met AstraZeneca, alleen wat stijve arm en 's avonds wat blosjes van gehad. Mijn neuroloog adviseerde de eerste beste oproep op te pakken, omdat de reactie van corona met MS heftiger is dan een vaccinatie. Het percentage coronabesmetting ligt vele malen hoger dan serieuze heftige bijwerkingen van een vaccincatie. Bij problemen kan ik hem altijd direct bellen.
Ik heb denk ik vooral veel meer last van mijn MS dan van andere zaken en ik kijk dan ook enorm uit naar mijn tweede vaccinatie op 26 mei. Ik maak me er niet zo druk om, ik probeer nu vooral van leuke fijne dingen te genieten!!!

Ik hoop je wat gerustgesteld te hebben, heb vertrouwen in je neuroloog!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Dat krijg je op de locatie te horen. Ik kreeg vanmiddag Pfizer. :goed:
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Als je in 1961 of later geboren bent, krijg je idd Pfizer of Moderna.

Heb je voorkeur voor één van beide?
Laatst gewijzigd door Sara op 17 mei 2021, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Dank je wel @Qanuk00

dit stelt indd wel wat gerust. 🤗

En indd staat er bij mij ook phizer of moderna.
Volgens mijn neuroloog mag je aangeven welke je wilt..

Mijn gevoel ging uit naar moderna, maar waarom kan ik niet onderbouwen.. hihi
Is puur een gevoel.. 🤭

Maar misch moet ik me daar ook niet te veel aan vast klampen hoor..

Ik heb vanmiddag mijn ms verpleegkundige nog ff gemaild of zij t nog wil overleggen met de neuro of hoe zij er tegen aan kijkt over de dag erna gelijk vaccineren..

Hier krijg ik vast van de week wel reactie op.

Ik zal dat hier dan ook nog wel ff delen wat ze heeft gezegd. Ik zal vast niet de enigste zijn uiteindelijk met deze vraag missch.
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Heel begrijpelijk @raimonnea En je goed recht 😃

Ik wilde in eerste instantie ook langer afwachten.. maar nu ik de uitnodiging heb.. 🤭
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

D-Cheryl schreef: 11 mei 2021, 20:40 @Marina : die vraag kreeg ik hier ook, maar er staat onder 'en op de griepprik-lijst staan', en dat heeft mijn huisarts al aan mij bevestigd, dus ik heb gewoon ja geklikt en kwam verder moeiteloos het menu door.
Bedankt nog voor je tip @D-Cheryl !

Door een telefoontje aan mijn nieuwe huisarts kwam ik erachter dat ik daar nog niet op de lijst van mensen die een griepprik krijgen sta.. Ze gaan het nu uitzoeken en hopelijk komt de uitnodiging dan op tijd nog :bidden: .
Hopelijk komt jouw uitnodiging ook snel binnen Leeuwtje!
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Ja snap je volledig hoor.. zo sta ik er deels ook nog steeds wel in..

Hier de reactie van de ms verpleegkundige..

Goede vraag betreft de vaccinaties, we krijgen (heel begrijpelijk) vaker vragen hierover, dus ik heb een standaard mail opgesteld.

Komt ie:



Het advies is dat alle mensen met MS zich laten vaccineren tegen COVID.

We hebben geen keuze welk vaccin, er zijn op dit moment ook geen duidelijk aanwijzingen dat een van de vaccins slechter zou zijn dan een andere bij mensen met MS.



Mensen met MS kunnen niet via de neuroloog gevaccineerd worden, dit gaat via de huisarts en de overheid bepaald de volgorde www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/profess ... icogroepen . Mensen met MS hebben in principe geen voorrang.



Verder staat goede informatie op de site van het Amsterdam UMC:

https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... -en-ms.htm

Deze site wordt ook vrijwel meteen up-to-date gemaakt zodra er nieuwere informatie beschikbaar is.



In de bijlage nog het advies van de landelijke MS werkgroep van de Neurologie vakgroep Nederland. Hier staat ook nog een tabel met het advies per medicijn.



Korte samenvatting medicatie:

Bij methylprednisolon is het advies om 3-5 dagen te wachten na de kuur.

Bij ocrelizumab is het advies vaccineren zodra mogelijk, bij voorkeur minimaal 4 weken voor of 3 maanden na laatste gift.

Bij alle andere mensen met ms die wij behandelen is het advies zich ‘gewoon’ te laten vaccineren. Er zijn nog andere MS medicijnen waar bijzondere regels voor zijn, echter die schrijven wij in het OZG niet voor.



Mocht je verder vragen hebben die hiermee niet beantwoord zijn, stel ze gerust!

Met vriendelijke groet,

Missch dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft 🙂🙃
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Catoooo schreef: 17 mei 2021, 16:41 Bij ocrelizumab is het advies vaccineren zodra mogelijk, bij voorkeur minimaal 4 weken voor of 3 maanden na laatste gift.
Vanaf vandaag is het advies bij Ocrevus om niet te vaccineren minimaal 4 weken voor of minimaal 4 weken na een gift.
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Oke @Nessa

Kijk, das toch veranderd..
Daarom vind ik t ook best eng omdat er nog zo weinig ervaring mee is. :?

Ik had ookgehoopt dat er hier nog wat reacties zouden komen van tysabri ervaringen die mij en anderen wat gerust konden stellen :ja:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp