Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 16 sep 2021, 11:02 ik had moeten schrijven dat het nog niet duidelijk is in hoeverre een 3e prik een specifieke groep mensen met een ernstige afweerstoornis en mensen die door specifieke afweer-onderdrukkende medicatie een verlaagde afweer hebben beschermt en dat daar binnenkort onderzoek naar wordt gedaan. (Zie ook bovenstaande link, geplaatst door Sara.)
Duidelijk, ja waarom zou je denken dat mensen die door gebruik van hun MS-medicatie niet goed beschermd zijn na twee prikken met een vaccin, dat na een 3e prik met precies hetzelfde vaccin wel beschermd zouden zijn.... :weetniet:
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

Het lijkt niet logisch nee (maar ik heb daar niet veel verstand van).
Heb je zelf ideeen over wat een betere aanpak zou kunnen zijn?
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

goeie vraag!

als je pfizer hebt gehad (wat denk ik de meesten hier hebben) wat zou dan een goeie booster zijn?
Ruby+

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Ruby+ »

Belg hier. Ik ontving deze week een uitnodiging voor een derde vaccin. Aangezien ik Tecfidera neem die volgens de neuroloog immuunmodulerend is in plaats van immuunonderdrukkend, was ik enigszins verbaasd. Ik werd eerder ook niet gezien als risicogroep, maar nu dus wel een uitnodiging.

Ik heb de huisarts gebeld en hij raadde toch aan om het derde vaccin (zal weer Pfizer worden) te nemen. Mijn laatste bloeduitslag toonde dat onder meer het aantal lymfocyten weer verder gedaald was. Nog wel boven de veilige ondergrens, maar niettemin raadde de huisarts aan om het derde vaccin te nemen. Dus momenteel heb ik de afspraak bevestigd.
Zonnetje79

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Zonnetje79 »

@ ruby ik neem aan dat je dan in België woont?

Mijn neuroloog zegt dat ik, met mijn tec, niet voor de 3de prik word uitgenodigd ( terwijl mijn lymfocyten rond de 0.68 liggen)
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 17 sep 2021, 12:34 Het lijkt niet logisch nee (maar ik heb daar niet veel verstand van).
Heb je zelf ideeen over wat een betere aanpak zou kunnen zijn?
Er is op dit moment nog geen goed antwoord op. In deze blog-post wordt gedacht dat timing bij Ocrevus mogelijk veel belangrijker is dan voorheen werd gedacht.
Klick schreef: 17 sep 2021, 12:48 als je pfizer hebt gehad (wat denk ik de meesten hier hebben) wat zou dan een goeie booster zijn?
Het type COVID-19 vaccin maakt niet zo veel uit, het probleem is de afwezigheid van B-cellen (dat wordt veroorzaakt door Ocrevus, het is een CD20-antilichaam en het CD20-eiwit zit op de volwassen B-cellen, daardoor worden die cellen vernietigd). Doordat die B-cellen er niet zijn kunnen er geen plasmacellen gemaakt worden als reactie op zo'n vaccin.

Afbeelding
Bij een infectie differentiëren B-cellen zich naar plasmacellen die antilichamen maken tegen het specifieke antigen (het COVID-19 spike eiwit) en ze differentiëren zich naar geheugencellen. Waarschijnlijk spelen die antilichamen ook een rol om de T-cellen (een ander deel van de afweer die niet beïnvloed worden door Ocrevus) te activeren.

Een mogelijke manier om wel een goede respons te krijgen bij een vaccinatie is te wachten tot er weer genoeg B-cellen zijn en dan te vaccineren. Maar wat het wachten met Ocrevus doet met je MS is dan weer de vraag...

Over de middelen Gilenya (fingolimod), Zeposia (ozanimod) en Mayzent (siponimod) (werken allemaal via 'S1P') is nog weinig bekend. Wel is bekend dat mensen die het gebruiken vaak (niet altijd) geen goede antilichaamrespons hebben na vaccinatie. Wat dat voor impact heeft op COVID-19 is nog niet goed uitgezocht.
Omdat het middel rituximab dat hetzelfde werkt (anti-CD20) als Ocrevus (ocrelizumab), gebruikt wordt bij meerdere ziektes (kanker, reuma, etc.) is er meer informatie over hoe die anti-CD20 therapieën invloed hebben op COVID-19 en de vaccinatie daartegen.
Hoog tijd dus voor de fabrikant Novartis om dit te verduidelijken!
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Bram_MSinbeeld schreef: 19 sep 2021, 00:22
Een mogelijke manier om wel een goede respons te krijgen bij een vaccinatie is te wachten tot er weer genoeg B-cellen zijn en dan te vaccineren. Maar wat het wachten met Ocrevus doet met je MS is dan weer de vraag...
Ik heb dit met mijn neuroloog besproken, uitstellen van het volgende infuus ivm vaccinatie. Probleem is dat het erg persoonsafhankelijk is wanneer het niveau B-cellen weer goed is. Duurt sowieso minimaal 6 maanden (interval tussen de infusen) maar kan zelfs wel oplopen richting de 3 jaar!

En dat dan voor mensen met een actieve MS... Dan betekent uitstel van je infuus een behoorlijk risico op een nieuwe terugval.

Ik heb voor mezelf het risico op een schub dus zwaarder laten wegen dan het risico om corona te krijgen en daar zwaar ziek van te worden. Zeker omdat ik geen verdere risicofactoren heb: ik ben niet te zwaar, niet rolstoelafhankelijk en best fit.

Bram, begrijp ik nu goed uit het plaatje dat de bijdrage van de T-celimmuniteit uiteindelijk ook via de B-cellen loopt?
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Nessa schreef: 19 sep 2021, 07:16 Ik heb voor mezelf het risico op een schub dus zwaarder laten wegen dan het risico om corona te krijgen en daar zwaar ziek van te worden. Zeker omdat ik geen verdere risicofactoren heb: ik ben niet te zwaar, niet rolstoelafhankelijk en best fit.
Ik denk inderdaad dat het afwegen is zoals je zegt (precies dat staat ook in die blog-post uit Engeland).
Nessa schreef: 19 sep 2021, 07:16 Bram, begrijp ik nu goed uit het plaatje dat de bijdrage van de T-celimmuniteit uiteindelijk ook via de B-cellen loopt?
Uit dat plaatje blijkt dat niet, daar is het een T_helper-cel die helpt om de B-cel te activeren. Bij T-cel afweer heb je cytotoxische T-cellen, die worden ook deels geactiveerd door antilichamen in de bloedbaan, dus wat dat betreft zouden B-cellen indirect bij kunnen dragen aan hun activiteit. Maar hoe groot die bijdrage is is nog niet bekend. Het immuunsysteem is waanzinnig complex.
Ruby+

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Ruby+ »

Zonnetje79 schreef: 18 sep 2021, 17:13 @ ruby ik neem aan dat je dan in België woont?

Mijn neuroloog zegt dat ik, met mijn tec, niet voor de 3de prik word uitgenodigd ( terwijl mijn lymfocyten rond de 0.68 liggen)
Klopt. Ik heb het idee dat de verschillen tussen Nederland en België op dit punt groot zijn. In principe worden naast de andere risicogroepen enkel mensen uitgenodigd die immuunonderdrukkende medicatie nemen. Maar blijkbaar kiezen ze toch om een derde vaccin aan te bieden aan een grotere groep.

Ik vertrouw voorlopig op wat mijn huisarts adviseert. Misschien helpt het, misschien niet/amper. Ze zeggen dat de werkzaamheid ook bij gezonde mensen na verloop van tijd vermindert en een booster noodzakelijk is. Dus misschien is het geen slecht idee. Ik denk wel dat het beter is om eerst de beschikbaarheid van vaccins in derdewereldlanden te verbeteren voordat we hier alle volwassenen een derde vaccin gaan geven.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Interessant stuk van de Londense MS-professor Gavin Giovannoni over de combi van verschillende MS-remmers en coronavaccinatie:

https://gavingiovannoni.substack.com/p/ ... 9-vaccines
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp