Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Zie nu dat dit een artikel van 2014 is?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Toeter »

Billy schreef: 13 mei 2021, 16:19 Nu hebben ze het wel alleen over kinderen en jong volwassenen, vaak ook niet meer onder ben ik bang 🤣
Ik vind het ook een raar verhaal hoor, zeker omdat vaccins wel langer dan een paar uur nodig hebben om werkzaam te worden. Maar goed, ik doe het ook maar.
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Ik heb in het Engels ook nog gegoogeld. En het is ook bij covid-19 vaccin het advies niet van te voren pijnstillers te nemen...

Nu weet ik niet meer wie ik allemaal die tip heb gegeven. Maar hij gaat dus flink rond. Zou zeggen daar mogen ze dan wel op inspringen.
Diekies

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Diekies »

@Toeter bedankt voor de info!

Moet nog wachten op m'n vaccinatie. Was door de huisarts nog niet op de griepprik lijst gezet. (Heb idd ook nog nooit een oproep gehad voor de griepprik🙈)
Gelukkig heeft een behulpzame assistente dit direct even geregeld.
Fabel

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Fabel »

Volgens mij is het “geen paracetamol voor een vaccin innemen” al enige jaren achterhaald. :weetniet:

Diederik Gommers en het RIVM vinden het in ieder geval geen probleem.
https://www.bnr.nl/podcast/vraag-het-go ... gen-vaccin

Morgenochtend mag ik te prikken. Ben beetje zenuwachtig :bang: Bang dat mijn overenthousiaste afweersysteem toch compleet op tilt slaat..

Maar goed, we gaan gewoon. Liever een vaccin dan corona doormaken met alle risico’s van dien.
Billy

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Billy »

Ja dat van hem kwam ik ook tegen... Maar ook bij een bepaalde hartaandoening werd het ook juist van te voren geadviseerd.

Maar verder alleen maar niet doen. Lastig.

Volgende keer pak ik ze denk ik pas wanneer het nodig is.

Ik ga voor je mee hopen dat je geen reactie krijgt!
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

Diekies schreef: 13 mei 2021, 05:45 @Klick dat ben ik ook benieuwd naar. Weet niet of daar onderzoek naar gedaan is. Breekt de tecfidera niet dat vaccin weer af?
Toch maar eens de neuroloog vragen hoe het precies zit.
ik denk niet dat het punt is dat het vaccin weer wordt afgebroken, maar dat je afweersysteem geen/minder antilichamen gaat aanmaken (het doel van een vaccin)
dus dat het minder effectief is..

ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat tecfidera geen invloed heeft dus dat je lijf net zo reageert als zonder remmer. ik kan het alleen niet meer vinden..
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

Toeter schreef: 13 mei 2021, 15:11 Tecfidera heeft voor zover bekend geen aantoonbare invloed op de werkzaamheid van het vaccin.

Dat is wel zo bij andere medicijnen zoals: Mavenclad, Gilenya, Lemtrada, Ocrevus of Tysabri.

Quote: Evenzo blijft de immuunrespons op 3 verschillende vaccins (rappel tegen tetanos, tegen pneumokokken en tegen meningokokken) behouden bij patiënten onder behandeling met Tecfidera®. De vaccinrespons was vergelijkbaar met die van patiënten behandeld met interferon en zorgde voor een gepaste bescherming (Christian von Hehn et coll., Neurology, 2018). Het feit dat Tecfidera® het aantal lymfocyten in het bloed gemiddeld met 30% vermindert, deed dus geen afbreuk aan een goede respons op de vaccins

Bron:https://www.fondation-charcot.org/nl/ni ... n-covid-19

Beetje droge lap tekst, maar op zich wel interessante verwijzingen naar een onderzoek dat MS'ers gemiddeld genomen 20 tot 50% minder vatbaar zijn voor virale luchtweginfecties.

Ons immuunsysteem is zo actief dat het ons zenuwstelsel aanvalt en dus ook meer doet tegen virussen.
thnx @Toeter
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

Toeter schreef: 13 mei 2021, 15:03 Pas ná de vaccinatie paracetamol nemen! Als je vooraf paracetamol neemt, maak je minder antistoffen tegen corona aan.

te laat...;-)
ik had 2 paracetamol ingenomen.
Fabel

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Fabel »

Vaccinatie zit er in! :goed:
Mocht me sochtendsvroeg al melden. Pfizer stond bij deze prik locatie op het menu. Ben ik wel blij mee, want die schijnt minder bijwerkingen te geven dan Moderna.

Wat een circus er omheen zeg. Moest mijn brief, ID en bevestiging aan 6 verschillende mensen laten zien, heb met 3 mensen een gesprek gehad. Máár hij werd gezet en moest daarna 30min wachten. Gelukkig geen enorme imuunreactie, dus snel weer naar huis.

Nu een paar uur later nekpijn, hoofdpijn en verhoging. Dus het doet iig iets :p
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp