Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
vlindie

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door vlindie »

Ik heb ook 2 weken geleden AstraZeneca gehad....in verband met mijn leeftijd...ik hoor nog bij de jonge ouderen🥰
Een dag heel erg moe geweest...en 2 weken last van gezwollen rode plek op de plek van de spuit...blij dat ik hem heb genomen🌞
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

Dank @Bram_MSinbeeld voor de info
en dank @josfromglos en @vlindie voor het delen van jullie ervaringen!

En dank aan iedereen die ik nog ben vergeten te noemen en verder wilde ik nog even kwijt dat iedereen denk ik z'n/haar best doet om een bijdrage te leveren, naar ieders individuele vermogen, met het geven van info c.q. het delen van ervaringen.
josfromglos

Re: Astra Zenica vaccin

Bericht door josfromglos »

tomorrow schreef: 24 mar 2021, 20:43 Misschien dat je een vaccin gekregen hebt door jullie leeftijd, maar door medische problemen hebben jullie zéker geen vaccin gekregen, wat een raar en ongeïnformeerd verhaal verhaal zet jij hier op het forum....

Fijn dat jullie weinig klachten hadden van de vaccinatie (dat was ook niet te verwachten, natuurlijk),
en nu maar hopen dat het werkt, want dat weet jij natuurlijk niet.
Weet je 'tomorrow', ik denk dat je meer 'van gisteren' bent gezien jouw 'ongeinformeerde' reaktie... Ik 'heb' officieel PPMS, een diagnose bevestigd door 'mijn' neuroloog na alle noodzakelijke behandelingen om tot deze konklusie te komen. Mijn echtgenote werkt nog steeds part/time, dit ondanks het feit dat ze 'pulmonary embolism' (blokkade in bloedvat) 'had' midden jaren negentig, plus een hersenbloeding enkele maanden na de geboorte van mijn geestelijk gehandikapte dochter, geboren in NOV97 (ik verwijs bij deze naar mijn toekomstige boek...).

Tel daarbij op de frustratie omtrent de ronduit soms schofterige behandeling die ik in het verleden kreeg van enkele voormalige werkgevers hier in de UK (voornamelijk omdat men, net als mij in het verleden!, geen idee had van wat MS 'is', en 'fatigue' nu eenmaal 'onzichtbaar' is....), het totaal genegeerd worden door 'voormalige' familieleden in Nederland (omdat het 'te ver is', het voedsel 'niet lekker is', de accomodatie niet goed genoeg is, en andere blijkbaar voor hen, 'prioriteiten'.....), en de talloze keren dat ik mijn dochter heb moeten verdedigen tegenover soms ronduit nare verzorgers (omdat ze dit helaas niet zelf kan) en.....wellicht kun je je dan voorstellen (?) dat ik soms uit m'n slof schiet?!, zij het heel langzaam dezer dagen...
Aan de positieve kant, 'mijn' MS verhindert mij (ik ben nu 58) nu al jarenlang om ooit nog te kunnen werken MAAR is vooralsnog nog niet zo 'aggressief', ik ben getrouwd met een geweldige dame, die gelukkig nog wat geld kan verdienen door muzieklessen 'on line' aan haar studenten te geven, en mijn dochter heeft eindelijk nu verzorgers (voor zover ik dit op dit moment kan bepalen!) die haar met meer respekt benaderen....; de grootste zorg op dit moment is mijn (gezonde!!) zoon wiens studie werd onderbroken en nu regelmatig hier in een grote supermarktketen (TESCO) werkt...., met alle risiko's inbegrepen die daar in deze onwerkelijke tijden bij horen...

.......'tomorrow', bij deze een wellicht 'raar' maar.... GEinformeerd verhaal verhaal...., EN ik wens je sterkte, zelfs als ik hier 'pissig' reageer....: er is een hoogstwaarschijnlijk nare reden dat we hier op deze 'site' aan het 'kommuniceren' zijn...
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Ha Jos, in Nederland worden nog geen Nederlanders onder de 60 gevaccineerd, en alleen in een heel enkel geval al iemand met een medisch onderliggende aandoening uit die categorie. Die voorrang is slechts voor een enekeling, MSers vallen hier niet in die categorie en hersenbloedingen ook niet. Down wel.

Ik denk dat dit een misverstand van Tomorrow was, zoals Sara al probeerde aan te geven.
Iris J.

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Iris J. »

Ik heb voor een paar weken terug ook de Astra Zenica vaccinatie gehad.
Nergens last van gehad, ik ben blij dat ik alvast 1 x ben gevaccineerd!
tomorrow

Re: Astra Zenica vaccin

Bericht door tomorrow »

josfromglos schreef: 25 mar 2021, 18:57 verhaal
beste Jos,

heel fijn dat je in een land leeft waar je gevaccineerd kan worden om de dingen die je mankeert,
dat is hier tot op heden niet het geval.

Misschien moet jij je realiseren dat je aan een voor jou buitenlands forum deelneemt, en dat het niet de taak aan anderen is om uit te zoeken wie jij bent.

Dit is ook geen forum waar het draait om mensen die hier rondhangen met voor jou bekende namen, al lijkt dat voor jou waarschijnlijk wel zo.

Dit is een forum voor mensen met MS, die zich meestal niet registreren, maar "meelezen" wat er zoal gepost wordt. Onzekere mensen met vragen, vragen over hun diagnose, vragen over hun medicijnen, vragen over hun werk en het verlies daarvan, en ook vragen over wat corona voor hen als MS patiënt zal betekenen.

In deze onzekere tijden is er voor jou wat mij betreft dubbel een taak weggelegd om geen verwarring te schoppen bij mensen die al in onzekere tijden leven.

Als ik je boos heb gemaakt, dan vind ik dat vervelend, maar dat vond ik ook van jouw bijdragen in deze thread.
Neemt niet weg dat ik oprecht blij voor je ben dat jij en je familie het vaccin inmiddels hebben ontvangen, het ga je goed.
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Nu schuif je het wel erg persoonlijk naar Jos, dat vind ik niet terecht. Het is hier een Nederlandstalig forum en net als dat we hier Nederlandssprekenden uit Nederland, België, Suriname en de Cariben zouden kunnen ontvangen, zijn expats hier ook welkom.

Mensen kunnen inderdaad bij het beschrijven van medische methodes het beste ook even het land waar ze wonen noemen.
Beschrijft iemand echter een situatie die jij niet herkent vanuit het Nederlands perspectief, kun jij natuurlijk net zo goed vragen waar iemand woont, of die behandeling heeft gehad.

Verdraagzaamheid komt van twee kanten en je schrijfstijl is best direct en zelfs confronterend Tomorrow, dat zal niet altijd goed vallen. Misschien goed om rekening mee te houden, maar misschien is dit je ook al wel bekend.
Bram_MSinbeeld

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Naar aanleiding van het bericht van 30 maart, dat Duitsland het vaccin tijdelijk niet geeft aan mensen onder de 60 jaar en Canada onder de 55 jaar

Ik snap de zorgen en baal ook van de berichten. Het is belangrijk dat mensen zich laten vaccineren en door de schaarste van de vaccins kunnen we niet zeggen: "spoel alle AstraZeneca maar door de wc"... Dat is ook niet nodig, want ondanks die meldingen slaat de balans tussen nut en bijwerkingen nog steeds overduidelijk uit aan de kant van "nut".

Gelukkig lijkt het er op dat wetenschappers een idee hebben waar die uiterstzeldzame bijwerking door komt: (zie dit artikel).

Ze dragen ook een mogelijke behandeling aan mocht het gebeuren: "...we would recommend therapy with non-heparin anticoagulants, such as those direct oral anticoagulants (rivaroxaban, apixaban) which are licensed without requirement for initial heparin therapy."

"Is het goed nieuws?" Nee (liever geen enkele dode natuurlijk).
"Is het iets om je zorgen over te maken?" Niet echt. Duidelijk veel minder dan zorgen om geïnfecteerd te worden met COVID-19, het virus door te geven aan anderen en het virus een extra kans te geven om zichzelf te muteren (hoe meer mensen geïnfecteerd zijn, hoe groter die kans is).

Als mensen mij de prik aan zouden bieden zou ik het zelf zonder twijfel nemen.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

De kans op ernstige bijwerkingen is klein, weegt niet op tegen de positieve effecten. Oké, daar kan ik mee inkomen. Maar als iemand die nogal vaak zeldzame bijwerkingen heeft van medicatie, waardoor zelfs de neuroloog heel voorzichtig is met nieuwe voorschriften, sta ik echt niet te springen om dit vaccin. Ik zeg hiermee NIET dat ik me niet zou laten prikken als het zover komt, maar ik vind het ook makkelijk gezegd dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Ik reageer heftig en apart op nieuwe medicatie, dus ik vind het best een risico.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp