Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

@Nessa daar ben ik dus ook bang voor, mijn onderbuikgevoel zegt dat het niet genoeg zal werken.
Dango

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Dango »


Nessa schreef:
......

Daarom vraag ik me serieus af of mensen die immuunremmers werkend via vermindering van de T-cellen/lymfocyten gebruiken wél fatsoenlijk beschermd zijn na 2 prikken. En dat gaat om best wat medicijnen: Aubagio, Tecfidera, Tysabri, Gilenya...

Geen idee of hier ook al onderzoek naar is gedaan. Iemand hierover al iets gehoord van de neuro/ ms-vpk?
De laatste keer dat ik die vraag stelde was het antwoord , het is beter het vaccin te laten prikken dat ALS je besmet wordt de klachten als het goed is minder zijn , daarnaast is het altijd aanbevolen om 2 prikken te nemen ook al heb je eerder een besmetting en/of symptomen gehad.

Meer is er nu gewoon niet duidelijk , het hangt allemaal met aannames aan elkaar.

Daarom ben ik zonder 100% overtuiging toch gestart met vaccineren , over 3 weken de 2e prik.
Ik doe dit puur omdat we in een pandemie zitten , de griepprik heb ik nooit gehaald ondanks de oproepen.

P.s Na de Avonex ben ik nu al 2 1/2 jaar aan de Aubagio

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

@Dango

Laat me duidelijk zijn: ik trek het nut van vaccineren niet in twijfel.

Waar het mij om gaat: hoe goed zijn we beschermd en wat betekent dat voor onze leefregels?

Ik ben door de neuroloog gewaarschuwd voorzichtig te blijven, ook na vaccinatie. Maar dat advies geldt misschien wel voor veel meer MS-ers. En dan zou het fijn zijn als de neurologen of huisartsen daar ook duidelijk over zijn.
Dango

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Dango »

Over dat laatste, niemand weet of je "gezond" bent of niet wat een besmetting met corona met jouw immuunsysteem gaat doen.

Ik zelf ben al een dik jaar bussen en treinen in geweest en allemaal daar waar mogelijk met afstand en altijd met het dragen van een mondkapje instructies gegeven en er voor gezorgd dat we klachtenvrij op en naar het werk gaan , ik verbaas me dat ik ondanks mijn voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen nog niet ben "gegrepen" door corona.

Laat ik duidelijk zijn, corona en de maatregelen deze te voorkomen neem ik uiterst serieus.

Ik ben zeker niet tegen vaccinaties en vind ook dat iedereen die ook moet nemen , ik geloof in de MRNA techniek van een vaccin maar door mutaties van het virus zullen de vaccins elkaar elk jaar opvolgen (denk ik) en welke gevolgen ? weet niemand


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dango op 23 jun 2021, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Nessa schreef: 22 jun 2021, 19:13 Daarom vraag ik me serieus af of mensen die immuunremmers werkend via vermindering van de T-cellen/lymfocyten gebruiken wél fatsoenlijk beschermd zijn na 2 prikken. En dat gaat om best wat medicijnen: Aubagio, Tecfidera, Tysabri, Gilenya...

Geen idee of hier ook al onderzoek naar is gedaan. Iemand hierover al iets gehoord van de neuro/ ms-vpk?
Ja, hier wordt onderzoek naar gedaan. Een groep Amerikaanse neurologen is vrij actief op Twitter, en hebben/zoeken telkens contact met neurologen uit andere landen. Samen splitsen ze onder andere werking en bijwerkingen uit en zoeken ze naar patronen hierin voor verschillende MS varianten en recent medicatiegebruik. Ik denk dat het ook via hun was dat ik voor het eerst al hoorde opperen dat MS-ers en andere mensen met minder antilichamen misschien later nog eens uitgenodigd zouden worden voor een derde enting, een kleine 'booster'.

In Nederland is het vrij ongewoon om een bloedtest naar COVID-antilichamen te doen (want onbetrouwbaar?), maar in het buitenland, oa Rusland, maar binnenkort vast ook Amerika, niet.
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Oh! En ik kreeg zondag mijn tweede. Op mijn verzoek in het bovenbeen omdat ik de vorige keer een dag of 5 last had gehad van mijn arm, was zo gebeurd: even de rok omhoog, haha. Wel weer een kleine warme reactie op de prikplek en vannacht een nacht met rillen en koud en het andere moment warm en zweten. Nu hoofdpijn.
Gelukkig vandaag alleen fysio.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

de dag na de 2e pfizer prik (gister) voelde ik me iets minder, maar geen koorts.
alsof ik een extra rem had, sneller vermoeid.

nu gaat het weer beter.
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Haai!

Nou gister de 2e moderna vaccinatie gehad.
Wederom in mijn bovenbeen..

Tip van wat ik hieruit heb kunnen halen.. denk ik...

Zorg dat je een beetje uitgerust bent als je m ophaald. Ppff

Ik ben de laatste pr weer erg druk in de tuin geweest.. best behoorlijk moe van.
Dinsdag mijn tysabri infuus en woensdag (gister dus) de vaccinatie.
(De 1e ook infuus en vaccinatie achter elkaar)

T enigste verschil met prik 1.. heel erg moe dus. Nou ik voel me echt zwaar belabberd vandaag. Grieperig, en spierpijn. BLEG.
Pijn in de prikspier vet irri, naar dat had ik toen ook.

Missch is t toeval hoor.. je hoort wel vaker over meer bijwerkingen van de 2e..

Maar wilde t toch ff delen.
Catoooo

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Catoooo »

Update, voel me vandaag alweer kiplekker (been voel ik nog wel, maar minder in vergelijking met de 1e prik 😃👍)
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Fijn Catooo!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp