Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Marina

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door Marina »

Ja, klopt, het zou erg fijn zijn geweest als het wat was, maar dan toch maar beter nog even wachten en goed zitten op de langere termijn. Ik had zelf niet gedacht aan een hulp of spullen die er ook nog bij zouden moeten kunnen, dus goed dat je het noemde!
D-Cheryl

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door D-Cheryl »

Ik deed jaren invalwerk op afdelingen voor mensen met NAH, dus ken ook de andere kant een beetje. ;)
1207

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door 1207 »

Marina schreef: 05 dec 2020, 13:08 In principe zou een woning dat het label 'rolstoelgeschikt' heeft dat dan ook echt moeten zijn, dus normaal gesproken hoef ik daar zelf niet op te letten.
daar mag je niet van uit gaan.

in Belgie is het in 95-99% vd gevallen:
Rolstoelgeschikt betekent iets bredere deuren zodat je binnen kunt.
je kunt dus bij iemand op bezoek voor de koffie en daar houdt het dan meestal ook op.

rolstoelgeschikt betekent volledig aangepast om er zelfstandig in te kunnen wonen/leven, dat is echt geen evidente en gaat verschrikkelijk breed/ver.

ik ben met een nieuwbouw bezig en de aannemer dacht ook dat het hoofdzakelijk ging om bredere deuren en een draaicirkel van 1,5m.

tot ik afkwam met een stopcontact boven de voordeur voor die elektrische deur.
nog zo'n paar dingen, waar je als wandelende mens neit bij stil staat, en nu komen die tot besef dat het toch niet zo simpel is.

Een volledig aangepaste badkamer, rekening houdend met uw handicap + vooruitkijken op de verdere aftakeling (snel aanpasbaar)? Daar kun je een boek over schrijven (of het scheelt niet veel).
Marina

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door Marina »

@1207 Nog bedankt ook voor jouw reactie.

In Nederland, krijg ik althans zo langzamerhand de indruk, verschilt dat niet zoveel van Belgie dan.
Het criterium dat hier gehanteerd wordt (op Woningnet) is dat de deuren en gangen, de keuken en de badkamer zo groot moeten zijn dat je er in kan draaien en dat er geen drempels/ opstapjes zijn naar de badkamer. In slechts een enkel geval is de keuken onderrijdbaar, in mijn ervaring.

Ik kan me voorstellen dat er meer aanpassingen nodig zijn dan dat, maar heb daar geen compleet beeld van helaas. En het zal natuurlijk ook wel per persoon verschillen.
Wat ik heb begrepen is dat je verdere aanpassingen die nodig zijn voor jou dan zelf moet regelen via de WMO, in Nederland.
1207

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door 1207 »

Marina schreef: 17 dec 2020, 13:52 @1207 Nog bedankt ook voor jouw reactie.
Ik kan me voorstellen dat er meer aanpassingen nodig zijn dan dat, maar heb daar geen compleet beeld van helaas
alleen een goede ergo kan je hier helpen +een goede sociaal assistente die haar weg kent.

jij moet met andere dingen rekening houden als ik en het uitgangspunt is helemaal anders.
dankzij grootpa heb ik geen onbeperkt budget maar ik raak toch een eind, misschien verder als jij.
de woning staat niet op mijn naam en dus kun je tussenkomsten compleet vergeten

ik wou bv graag een japans toilet maar dat is nog eventjes sparen (zoek maar op) :)
D-Cheryl

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door D-Cheryl »

Marina schreef: 17 dec 2020, 13:52 Ik kan me voorstellen dat er meer aanpassingen nodig zijn dan dat, maar heb daar geen compleet beeld van helaas. En het zal natuurlijk ook wel per persoon verschillen.
Wat ik heb begrepen is dat je verdere aanpassingen die nodig zijn voor jou dan zelf moet regelen via de WMO, in Nederland.
Ik denk dat je hier verschil moet maken tussen een woning die nu bij je past, en een woning die 'toekomstbestendig' is.

Over het algemeen is mijn woning nu voor mij geschikt, en ook met aanpassingen zou ik hier redelijk uit de voeten kunnen. Drempelloos, deuren zijn breed genoeg, gezamenlijke lift etc. Maar mijn keuken is geen hoog/laag keuken of onderrijdbaar, om bij dat voorbeeld te blijven.
Mocht mijn situatie zo veranderen dat dat toch nodig is, dan zal ik in overleg moeten met de WMO en de woningstichting wat de mogelijkheden zijn. Keuken aanpassen, of verhuizen.

Maar die basis is goed, een keuken is makkelijker aan te passen dan de breedte van een deur. Heb je dit soort dingen al wel nodig, laat dan inderdaad een ergo (krijg je jaarlijkse 10 uur vanuit de basisverzekering voor) hier een motivatie voor schrijven en deel die met de gemeente. Maar probeer het niet perfect te doen, dat kun je je in jouw situatie denk ik eigenlijk niet permitteren?

Slecht een beperkt percentage van de mensen met MS komt daadwerkelijk 24/7 in een rolstoel, dus als jij nu verder prima uitkomt met een rollator, trippelstoel, douchestoel, verrijdbare zadelkruk, etc. dan zou je misschien nu (zeker als zoekende in Amsterdam) je eisen iets bij kunnen stellen.
Marina

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door Marina »

D-Cheryl schreef: 18 dec 2020, 11:55 Ik denk dat je hier verschil moet maken tussen een woning die nu bij je past, en een woning die 'toekomstbestendig' is.
Wat ik het liefst zou willen is dat een woning zoveel mogelijk al geschikt is om met een rolstoel in te kunnen bewegen. Dit omdat ik niet de financiele middelen heb om nog een keer te kunnen verhuizen omdat er van een verhuisvergoeding dan geen sprake meer is. En mede omdat de wachttijd voor zo'n woning dan nog veel langer is aangezien 'starters' voorrang krijgen op diegenen die al in zo'n woning wonen.
Al besef ik me ook zeker, steeds meer, dat ik niet te veel eisen kan stellen hoor.
Heb je dit soort dingen al wel nodig, laat dan inderdaad een ergo (krijg je jaarlijkse 10 uur vanuit de basisverzekering voor) hier een motivatie voor schrijven en deel die met de gemeente.
Mocht dat nodig zijn, tegen die tijd, zal ik dat zeker doen. Dank je voor de tip!
Slecht een beperkt percentage van de mensen met MS komt daadwerkelijk 24/7 in een rolstoel, dus als jij nu verder prima uitkomt met een rollator, trippelstoel, douchestoel, verrijdbare zadelkruk, etc. dan zou je misschien nu (zeker als zoekende in Amsterdam) je eisen iets bij kunnen stellen.
Ja inderdaad. Ik heb dan weer wel het idee/de ondervinding dat het relatief snel achteruit gaat, dus zou liefst al zoveel mogelijk toekomstbestendig wonen. Maar hier is dat inderdaad behoorlijk problematisch.
1207

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door 1207 »

Marina schreef: 20 dec 2020, 15:25 Al besef ik me ook zeker, steeds meer, dat ik niet te veel eisen kan stellen hoor.
nee heb je, ja kun je krijgen. MS heeft de vervelende eigenschap dat je achteruit blijft gaan en daar moet je rekening mee houden. Ideaal is een woning waar je zelfs kutn blijven als je bedlegerig bent (bij wijze van spreken) en elke verhuis is pure onnodige overbodige stress die je best vermijdt.
Ik heb bij mijn verhuis mentaal afgezien omdat ik niets kon doen (mag je letterlijk nemen)
Marina

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door Marina »

Ja inderdaad @1207 , dat is ook een factor van belang, naast dus (in mijn geval) ontbrekende financien om nog een tweede keer te kunnen verhuizen: het geeft zeker veel stress en voor "ons als MS-ers" daar bovenop nog andere stress gerelateerd aan de MS (plus in mijn geval nog stress door angststoornis).

Echter kan ik niet te lang wachten met verhuizen (totdat ik de meest ideale woning heb gevonden) omdat ik nu de deur nog maar heel af en toe uit kan doordat ik amper de trappen meer op en af kan en daar hulp bij nodig heb. En rolstoelgeschikte woningen zijn schaars, zeker hier.

Dank je voor het meedenken!
1207

Re: Criteria/vereisten Rolstoelgeschikte Woning?

Bericht door 1207 »

Marina schreef: 21 dec 2020, 12:13 ik kan u wel aanraden om uw blik open te gooien, hulpmiddelen vind je niet enkel in gehandicapten- en officiële winkels
ik heb veel uit de ikea meegepakt bij mijn verhuis (alles op wieltjes, schuifdeurtjes zijn makkelijk, kasten met drukknoppen, slimme verlichting,...), Niet persé zo duur


Daarbij kan de hulp van een ergotherapeut goed van pas komen. Een ergotherapeut kijkt in het algemeen wat passende oplossingen voor jou kunnen zijn bij problemen in en om het huis. Vaak zijn dat dingen waar je zelf in eerste instantie niet aan denkt maar waar je veel profijt van kunt hebben.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp