Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

lockdown

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Nathalie

Re: lockdown

Bericht door Nathalie »

Voor mij is er weinig anders. Ik werk 32 uur per week in een bakkerij en het is in december alleen maar heel hard werken. Iets wat mij, nu ik ms heb, heel zwaar valt. Het is werken en thuis herstellen. Met de lockdown is het zo dat mensen hun brood meer laten bezorgen. Aan de ene kant ben ik ook blij dat ik het huis nog uitkom, want thuis zijn man en pubberella thuis. Wat ik wel eng vind is dat familie van collega's en zelfs een collega corona hebben. Bovendien zorgt het er ook voor dat ik daardoor harder en langer moet werken dan ik aan kan.
Nathalie

Re: lockdown

Bericht door Nathalie »

@raimonnea Hebben we al gedaan, maar iemand inwerken is alleen maar extra werk. In het nieuwe jaar gaan we met een rooster werken waarin ik per dag wat administratieve taken krijg zodat ik tussendoor wat rust kan nemen. Nog even knallen met de oliebollen en dan heb ik eerst zelfs nog 9 dagen vrij om bij te komen. Even doorbijten, maar het wordt beter.
MissGarfield

Re: lockdown

Bericht door MissGarfield »

Voor mij is er ook niet echt iets veranderd. Ik kan momenteel alleen niet op de donderdag naar het zwembad, wat voor het lijf wel een gemis is. Maar verder merk ik er niks van. Net als veel andere chronische zieken zat ik voor corona sowieso al in een soort van lockdown.

Ik zie het soms ook met lede ogen aan, wanneer gezonde mensen klagen hoe zwaar het is dat ze nu niet kunnen feesten, naar de film kunnen of uit eten gaan. Niet omdat ik het zo zielig vind voor mezelf, maar omdat ik het zo zonde vind dat ze niet appreciëren dat het voor hun ook weer voorbij gaat en ze over een tijdje weer los kunnen gaan en kunnen genieten van de vrijheid die dat geeft.
leeuwtje-nl

Re: lockdown

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik was heel blij dat de eerste lockdown met mooi weer was, want ik moest echt naar buiten kunnen, mezelf bezig kunnen houden met wandelen en fietsen. En deze lockdown, hartje winter? Ik vind het heerlijk dat ik niets hoef!! Ik ben blij dat mijn agenda 6 dagen per week bijna geheel leeg is, en dat ik op dag 7 mijn hobby nog gewoon kan uitoefenen. Mijn lijf komt tot rust, ik zit vrijwillig thuis en vind het heerlijk. Ik leer een nieuwe kant van mezelf kennen, waar ik denk ik alleen maar profijt van ga hebben. Ik blijf een bezige bij in karakter, maar leer nu de meerwaarde kennen van een "winterse retraite". ;)
Klick

Re: lockdown

Bericht door Klick »

MissGarfield schreef: 03 jan 2021, 07:50 Ik zie het soms ook met lede ogen aan, wanneer gezonde mensen klagen hoe zwaar het is dat ze nu niet kunnen feesten, naar de film kunnen of uit eten gaan. Niet omdat ik het zo zielig vind voor mezelf, maar omdat ik het zo zonde vind dat ze niet appreciëren dat het voor hun ook weer voorbij gaat en ze over een tijdje weer los kunnen gaan en kunnen genieten van de vrijheid die dat geeft.
Heel herkenbaar...
D-Cheryl

Re: lockdown

Bericht door D-Cheryl »

leeuwtje-nl schreef: 03 jan 2021, 08:29 Ik blijf een bezige bij in karakter, maar leer nu de meerwaarde kennen van een "winterse retraite". ;)
Heeel herkenbaar! Afgelopen week, ook dankzij de kerstvakantie van anderen, was mijn week zo rustig... geen enkele afspraak, en ik vind het heerlijk dat ik me niet schuldig voel als ik nu eens twee dagen niet eens mijn huisje uitkom. Blijkbaar leg ik mijzelf toch nog steeds erg veel op, ondanks dat dit eigenlijk niet hoeft, maar nu alles niet 'mag' vind ik het heel erg fijn om de dagen een beetje weg te lummelen en kan ik nog veel meer alleen aan mezelf denken.
Het voelt eigenlijk als de vakantie die ik nooit meer heb...

Ook mijn moeder vertelde hoe fijn zij de coronamaatregelen vindt: ze heeft zich in jaren niet zo goed gevoeld als de afgelopen maanden, en haar bloeddruk is lang niet zo goed geweest als in de afgelopen 9 maanden.

En inderdaad: ik kan ook met verbazing lezen hoe sommige mensen zich blijven verzetten. Heeft dit te maken met de rouw waar wij de eerste jaren na de ziekte misschien mee zijn geconfronteerd, dat wij juist stabieler zijn omdat wij wel vaker de keus maken om even dingen opzij te zetten en niet alles te willen of kunnen?

En weet je, het is natuurlijk heel erg naar voor kinderen als ze achterop komen op school, maar dat is niet iets wat ze individueel overkomt. Ons schoolsysteem is er steeds minder op berekend dat kinderen een jaar doubleren, of dat studies langer dan 4 jaar duren: vroeger was dat heel normaal. Ik hoop dan ook dat het niet als een 'verloren jaar' wordt gezien, maar dat er ruimte komt voor de scholieren en studenten om de studieachterstand in te halen, op hun eigen tempo. Dat de regels weer wat losser worden, omdat dit een hele generatie treft die hier de gevolgen van ondervindt.

"Waarom heb je daar een jaar twee keer gedaan/een gat in je CV/*dit* niet gedaan?" En dat het dan genoeg is als iemand vertelt: "Dat was 2020/2021, toen stond de wereld op zijn kop."
En dat iedereen het dan begrijpt.
leeuwtje-nl

Re: lockdown

Bericht door leeuwtje-nl »

D-Cheryl schreef: 03 jan 2021, 12:31 Blijkbaar leg ik mijzelf toch nog steeds erg veel op, ondanks dat dit eigenlijk niet hoeft, maar nu alles niet 'mag' vind ik het heel erg fijn om de dagen een beetje weg te lummelen en kan ik nog veel meer alleen aan mezelf denken.
Iets met de spijker op z'n kop slaan. ;) Ik ga ook serieus nadenken over "na corona". Want hoe ontzettend fijn vind ik het om in de winter niet meer 's avonds nog 2x 6,5 km te moeten fietsen in de kou en het donker, omdat ik koorrepetitie heb? En hoe fijn om niet 5x per week mezelf naar de supermarkt te schoppen omdat ik vind dat ik iets nodig heb, terwijl ik prima af kan met 1-2x per week, als ik maar een beetje logisch nadenk en dingen voorbereid.

Nu er niet veel meer mag, moet ik van mezelf ook veel minder. En mijn lijf is me daar dankbaar voor....
D-Cheryl

Re: lockdown

Bericht door D-Cheryl »

Wat ik me ook realiseer, onder andere door een opmerking in een ander draadje hier op het forum ('iedereen verdringt elkaar om voorrang te krijgen voor het vaccin'), is dat ik het allemaal nog best vlot vind gaan. Ik hoor dan ook niet bij de groep die vind dat ik eerder gevaccineerd moet worden dan een ander.

Gister las ik hoe wederom een van mijn oud-cliënten (verst. beperkt) het leven heeft gelaten, en ik zit hier nog wel prima. Om mij heen zijn nog steeds weinig mensen die het virus hebben (gehad), dus zolang ik rustig mag coconen in mijn huisje red ik me wel. En of ik dan in februari de prik krijg (zoals in de eerste planning), of misschien pas in maart: soit, kan ik prima mee leven. Doe inderdaad eerst de ouderen maar, en de werkenden in de ziekenhuizen, en de mensen die in groepsverband wonen.

Nu stond er ook al in mijn jaartarot dat ik dit jaar iets minder meegaand moet zijn, en mezelf meer prioriteit mag geven, maar dat leg ik toch nog maar even naast me neer. :ogen:
Er zijn mensen die dit harder nodig hebben dan ik.
Sara

Re: lockdown

Bericht door Sara »

Vandaag in de Volkskrant een mooi artikel over de voordelen van de lockdown, of in ieder geval de online lessen, voor jongeren met een chronische ziekte.
VK_2021_01_08_corona_chronisch_zieke_jongeren_afbeelding.jpg
VK_2021_01_08_corona_chronisch_zieke_jongeren_afbeelding.jpg (680.44 KiB) 615 keer bekeken
VK_2021_01_08_corona_chronisch_zieke_jongeren.jpg
VK_2021_01_08_corona_chronisch_zieke_jongeren.jpg (804.49 KiB) 615 keer bekeken
D-Cheryl

Re: lockdown

Bericht door D-Cheryl »

Tof @Sara!
Heb je ook een link? Ik kan hem niet vinden op de site.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp