Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
1207

Re: Wat gebeurt er als je als MS-patiënt COVID-19 krijgt?

Bericht door 1207 »

ikzelf had niets en ken iemand die een stevige opstoot heeft gekregen
(halfzijdig verlamd)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Corona mengelmoes-gevoel

Bericht door Qanuk00 »

Tot nu toe heb ik veel geluk gehad ... zonder problemen de behandelingen en MRI's kunnen krijgen, soms zelfs versneld. Afgelopen week toch weer een MRI, omdat ik verdacht veel pijnklachten had in mijn arm, die niet alleen door MS veroorzaakt hoeven te worden. Conclusie was dat mijn MS toch wel wat toegenomen was in het ruggenmerg, maar dat ik nu vooral ook kamp met artrose/spondylose in mijn nek. Nieuwe actie - een epiduraal sleeve injectie.

:huilen:
Helaas loop ik nu (net als vele anderen) toch echt tegen het coronagebeuren aan... voor de epidurale sleeve injectie op de pijnpoli is pas eind juni een intake gepland, dit is dus nog geen behandeling :cry: . Ik ben erg bang dat de MS en de pijn de komende weken flink gaan toenemen door die wachttijd, hoe ga ik daar mee om in mijn gezin als vrouw/moeder/echtgenote???? Ik ben doodmoe, waggel en tintel de hele dag door met een zeurende schietende pijn in mijn nek en schouders.

:confused:
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en hoe ga/ging je ermee om? Voor mij is dit nieuw en ik wil geduld blijven houden.

:goed:
Mijn neuroloog voelt dit alles serieus superfijn aan. Ik werd vandaag teruggebeld dat hij de afspraak bij de pijnpoli naar voren probeert te krijgen. Ook mag ik mijn Gabapentine van 3x1 naar 3x2 geleidelijk aan verhogen om de pijnklachten te dempen.

:klap:
Ik heb er ook alle begrip voor als het naar voren halen van die afspraak niet lukt. Ik zie in dit geval die anesthesisten al druk in hun pakken tussen de poli en de IC rennen (en alles daartussen) om mensen maar te kunnen helpen met hun ongemakken. En dan moet alles ook nog eens extra ingepakt en ontsmet worden vanwege het coronagevaar.... wat heb ik een bewondering voor al die zorgverleners....
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Catoooo

Re: Corona mengelmoes-gevoel

Bericht door Catoooo »

Hoi hoi,

Ik ken die klacht niet.

Fijn dat je neuroloog er zo mee om gaat 🙂

En mja, hoop dat de corona gauw weer weg is.. t ontregeld zo veel op alle vlakken 🤔

Probeer rustig aan te doen en goed naar je lijf te luisteren en pak vooral af en toe ff je rust momenten ! Dan is t huis maar iets minder netjes.. niet zo belangrijk vergeleken met een blije pijnvrij moeder/vrouw 😃👍
Veerke

Re: Coronavirus

Bericht door Veerke »

Hallo, ook ik heb een hevige opstoot gehad na mijn vaccin. Er was al iets aan het broeden(duizeligheid) ik wist niet dat dit met ms te maken had en het vaccin heeft het waarschijnlijk versterkt. Was ook half verlamd Ben ondertussen gelukkig hersteld.
Bram_MSinbeeld

Re: Coronavirus

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Veerke schreef: 24 sep 2021, 18:06 Hallo, ook ik heb een hevige opstoot gehad na mijn vaccin. Er was al iets aan het broeden(duizeligheid) ik wist niet dat dit met ms te maken had en het vaccin heeft het waarschijnlijk versterkt. Was ook half verlamd Ben ondertussen gelukkig hersteld.
Beste @Veerke, het is natuurlijk heel vervelend dat je een terugval (opstoot) hebt gehad na het vaccin. Gelukkig ben je er ondertussen van hersteld.

Je geeft zelf aan dat er al wat aan het 'broeden' was. Het is waarschijnlijk dat een bron van (lichamelijke) stress net de druppel is die de emmer doet overlopen. Dat kan door het vaccin komen, maar had waarschijnlijk ook gewoon een nacht minder goed slapen, een verkoudheid, of iets anders kunnen zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het vanzelf was opgetreden (misschien iets later).

Na miljoenen vaccinaties bij mensen met MS is niet aangetoond dat de kans op een terugval na vaccinatie statistisch gezien anders is dan de kans op een terugval bij mensen die niet gevaccineerd zijn.
Dat betekent niet dat het niet kan gebeuren, maar dat betekent dat het anders wellicht ook was gebeurd.

[edit]Zoals @leeuwtje-nl hieronder terecht zegt; dit topic gaat over COVID-19 zelf, niet de vaccins. Dus even over COVID-19 zelf:

De kans dat je een COVID-19 infectie oploopt die vervelend verloopt is heel veel groter dan de kans op een nare bijwerking van een goedgekeurd COVID-19 vaccin.
[/edit]
Laatst gewijzigd door Bram_MSinbeeld op 25 sep 2021, 06:38, 2 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Zullen we alle berichten over vaccinaties in het vaccinatietopic houden? Bedankt!
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

ik ben totaal niet verbaasd over de coronamaatregelen, zelfs een beetje opgelucht.
ik heb zelf het mondkapje nooit vaarwel gezegd, het virus is niet weg..

ze kunnen in den haag niets anders als dit, straks 2g lijkt mij ook een logische zet.

ondernemers laten sluiten omdat een groepje zich niet wil (of kan) laten vaccineren zou veel teveel geld kosten (geld uit den haag is belastinggeld)

streven naar open houden wat open kan voor mensen genezen of gevaccineerd is geen makkelijke keuze, maar wel verdedigbaar in dit geval.

nog 1 jaar volhouden, dan is er een medicijn wat ze kunnen geven als iemand het virus heeft. dan ziet de wereld er weer heel anders uit. geduld mensen geduld.
leeuwtje-nl

Re: Coronavirus

Bericht door leeuwtje-nl »

Klick schreef: 13 nov 2021, 13:39
Nog 1 jaar volhouden, dan is er een medicijn wat ze kunnen geven als iemand het virus heeft. Dan ziet de wereld er weer heel anders uit.
Dat vind ik nogal een aanname... Werd er een half jaar geleden niet gezegd dat een vaccin DE oplossing zou zijn om uit de pandemie te komen? ;)
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

het is zeker een aanname dat is waar.
het vaccin is iets wat kan voorkomen dat je ziek wordt, maar geen garantie. het is zeker wel een oplossing om uit de pandemie te komen. dat wil zeggen om het beheersbaar te krijgen.

het virus gaat niet meer verdwijnen, als het medicijn (waar er nu al 1 van is) wordt doorontwikkeld kunnen we de mensen die toch ziek worden weer beter maken. daar moeten we op wachten.
AngelNoa

Re: Coronavirus

Bericht door AngelNoa »

Klick schreef: 13 nov 2021, 17:26 het vaccin is iets wat kan voorkomen dat je ziek wordt, maar geen garantie.
eh...volgens mij is het vooral bedoeld dat je minder heftig ziek wordt en in het ziekenhuis komt, absoluut niet een middel dat kan voorkomen dat je ziek wordt; alleen dat je het minder heftig krijgt.

En dan nog "in de meeste gevallen" en "uitzonderingen daargelaten". Immers; ook gevaccineerden liggen nu in het ziekenhuis.

Een medicijn zou mooi zijn, maar daar zijn ze voorlopig ook nog niet zo ver mee.

Corona blijft vrees ik, net als griep. Hopelijk komt er wel ergens een punt waarop het allemaal minder ingrijpend voor de gehele maatschappij wordt. Zelf heb ik voor het eerst nu ook maar de griepprik gehaald; meer kan ik momentele niet voor mijzelf en de mensen om mij heen. En ik probeer een middenweg te nemen tussen; niks doen (zoals afgelopen jaar) of overal heen gaan (doe ik niet, maar kwam wel weer in de winkels enzo). Afstand houden en handen wassen...ik ga niet meer bang in huis zitten; wel blijf ik mega-alert!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp