Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vakantie en vervoersmiddel

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Aletta

Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Aletta »

Mochten we deze zomervakantie op vakantie mogen gaan wij naar Oostenrijk.
We gaan met het openbaar vervoer en nu zit ik te piekeren over "hoe kom ik zelf ergens"
Normaal gebruik ik mijn easyrider van van Raam en soms loop ik een klein stukje en gebruik daar stok of rollator voor.
Maar goed, ga er niet vanuit dat mijn easyrider mee gaat in trein enzo voor de vakantie.
Ooit heb ik hier gelezen dat iemand een klein step-achtig ding gebruikte om afstanden/ afstandjes te overbruggen. Maar dat draadje kan ik natuurlijk niet vinden.
Weet iemand wat een handig 'ding' is wat meekan bij vakantie oid en wat je iig wat vrijheid geeft om afstanden ( paar kilometer) af te leggen?
Sara

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Sara »

Hi Aletta,
is het een idee om een ergotherapeut te vragen mee te denken? Die heeft verstand van hulpmiddelen, en kan aan de hand van jouw wensen en mogelijkheden samen met jou vast wel een passend idee bedenken.

10 uur ergotherapie per jaar krijg je vergoed uit de basisverzekering.

In ieder geval alvast een fijne vakantie gewenst!
Marina

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Marina »

Hoi Aletta,

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, dus lees met belangstelling even mee in dit topic. Voor mij persoonlijk is een step met zitje (met 2 wielen) geen goede optie i.v.m. mijn slechte balans, maar als je balans goed (genoeg) is lijkt zo'n step wel een goed idee.

Bedoel je misschien dit draadje over de step?: viewtopic.php?f=23&t=6948&p=217859&hili ... to#p217859
Aletta

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Aletta »

Ja ik denk dat dit het was. Maar ze zegt dus niet welk merk. Maar ik denk dat mijn balans daar ook niet goed genoeg voor is. Tenminste het klinkt wel wiebelig ;-) Jammer
Eens verder zoeken...
Wouter NL

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Wouter NL »

Die "step" met zadel waar hier en in dat andere to[pic over wordt gesproken zou de Sitgo kunnen zijn. Zelf heb ik inmiddels mijn tweede. Meer info daarover vind je o.a. hier: https://www.sitgo.nl/
Ik kan een beetje lopen en kan nog steppen met mijn linkerbeen terwijl ik de rechter op de treeplank laat steunen. Heel soms val ik naar rechts om als ik uit balans raak en niet op tijd mijn rechterbeen op de grond krijg.
Maar de Sitgo is naast een loopfiets ook ideaal in het dagelijks verkeer, tijdens een wandeling met familie door het bos, bij boodschappen doen en bijvoorbeeld ook op vakantie.
Hij mag mee in de trein. Als je de SDitgo verzekerd als een scootmobiel krijg je een kentekensticker. Die toont aan boa's in de stad of bij de ingang van een museum of ziekenhuis aan dat je het als ondersteunend hulpmiddel gebruikt jen dan mogen ze je de toegang daarmee niet weigeren.

Verder heb ik via de WMO een rolstoel met e-bike (kan ook een handbike zijn) en die neem ik ook graag mee voor op vakantie of als we naar een grote stad gaan.
Zo kan ik zelfstandig rijden e hoeft iemand uit het gezin mij niet te duwen.

Blijft voor jou natuurlijk bij elk hulpmiddel een uitdaging hoe je dat in het openbaar vervoer kunt meekrijgen.
noira

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door noira »

Ik ben degene die de step met zitje gebruik.

Hij is ideaal en vergoed door de WMO

Ik heb er afgelopen jaar veel mee gereden.

Hij gaat max 20 km per uur. Met mijn accu kan ik +/- 60 km afstand afleggen.

In de heuvels rijden in Limburg was zelfs geen probleem.

Paar keer in een hotel geweest mocht hij mee in de kamer voor het opladen.

Hij is geregistreerd als gehandicapte voertuig.

Hij gaat in de auto maar dat kan ik niet zelf.( inklapbaar, maar 42 kilo )

Het is de SXT 500 20ah lion accustep verzekert als scootmobiel bij ENRA

Ik kan nog wel kleine stukjes lopen.
Heb problemen rechterbeen. Minder kracht en kan been slecht heffen.
Step is voor mij heel handig.
( ik heb wel mijn autorijbewijs ! )

Naar mijn idee kan hij mee in de trein / bus voor lange afstanden.
( dit heb ik zelf nooit gedaan, step gaat wel vaak mee in auto)
Marina

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Marina »

Ben zelf nog eens wezen rondsnuffelen op internet en kwam daarbij ook loopfietsen/steps tegen met drie wielen (1 voor, 2 achter of andersom) voor meer stabiliteit :thumbup: . En modellen met en zonder elektrische ondersteuning.

Op deze website over hulpmiddelen wordt een aantal opties besproken: https://www.scouters.nl/hulpmiddel-keuz ... lwassenen/ Misschien zit hier wat voor je tussen?
Aletta

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Aletta »

Dank jullie wel. Nu eens gaan kijken of ik erachter kan komen wat handig is voor mij. Morgen maar eens bellen naar de revalidatie-kliniek of ik dingen kan komen uitproberen...
Hopelijk kan dat nu, met corona.
Want nu duizelt het me allemaal een beetje
Wouter NL

Re: Vakantie en vervoersmiddel

Bericht door Wouter NL »

Niet elke revalidatiekliniek heeft fietsen of hulpmiddelen zoals de Sitgo beschikbaar.
Zelf heb ik de Sitgo eerst gehuurd voor een paar dagen vakantie in Nederland om te ervaren of het was voor mij was.
Een driewieler is stabieler, aar moeilijker m,ee te nemen ivm de breedte en niet altijd inklapbaar.
De Sitgo kun je ook niet inklappen, maar is wat formaat betreft net iets compacter dan een gewone fiets.

Ik ben benieuwd wat jouw keuze uiteindelijk is geworden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp