Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Balans vinden bewegen/rusten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jetteke

Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Jetteke »

Naar aanleiding van Klick's reactie op mijn bericht in het topic over klachten die 's avonds verergeren ondanks medicatie antwoord ik even hier :-)

Ik had gereageerd met de opmerking dat het wel samenhangt met wat ik overdag doe: ik werk nu nog vier halve dagen (en dat is alleen deze week nog, want ik krijg geen nieuw contract). Ik ga op die 4 dagen op de fiets naar mijn werk (kwartier fietsen) en daar is het licht productiewerk waarbij regelmatig iets groters/zwaarders moet worden gesjouwd/verplaatst, maar het meeste is zittend goed te doen. Na 4 uurtjes ga ik weer op de fiets naar huis en dan is het kijken: heb ik 's middags een afspraak, moet ik boodschappen halen... en ja, ik wandel uiteraard een paar keer met mijn hond.
Klick schreef: 14 sep 2021, 21:42 als ik je verhaal lees, klinkt het nogal veel achterelkaar.. neem je voldoende rust? vraag je niet teveel van jezelf?

fietsen, werken, hond uitlaten,..

een echt ms medicijn bestaat niet er zijn remmers waarvan je hoopt dat het wat ms activiteit remt.
het is wat het is, helaas, ik zou je adviseren met een ergotherapeut contact op te nemen.
Voor ik in mei uitviel had ik een 40-urige werkweek. Vaak nog wat extra, want het werd steeds vaker een uur per dag overwerken en nadat ik was uitgevallen mochten mijn collega's ook nog een paar uurtjes op de zaterdag. Daarnaast nog een klein oproepbaantje als vertaler, dus ik leefde zo'n beetje om te werken. Plus nog de hond uitlaten, huishouding doen, boodschappen... De weekenden werden te kort om bij te tanken.

De revalidatie in het ziekenhuis is nu bijna achter de rug en ik herinner me nog goed dat ik in het begin zei: 'Ik wil mijn leven weer terug'. De fysio- en ergotherapeut en de maatschappelijk werker waren nogal onder de indruk van dat vele werken. Dat vele werken wil ik zeker niet terug! Zonder de MS zou ik bij een nieuw contract zijn gegaan voor 32 uur, voor wat meer balans tussen werk en privé.

Dus ja, vergeleken met hoe het was voor ik uitviel, leef ik nu zo'n beetje op halve kracht en ik merk dat ik het best lastig vind om rust te nemen. Ik ben niet iemand die 's middags een dutje doet. Dan lees ik liever een boek, bijvoorbeeld. Daarnaast kreeg ik vanuit de revalidatie de vraag of ik niet iets met sporten of bewegen zou gaan doen, en een hobby gaan doen.

Mijn eerste reactie was bijna paniek: 'Hoe moet ik dat doen naast al dat werken?' Inmiddels is het duidelijk dat ik niet bij deze werkgever blijf, dus kan ik bezig gaan met ander werk, voor minder uren en minder (juist geen) fysiek werk. Dat deed ik overigens ook al voor ik uitviel.

Ik schreef al dat ik qua MS een 'newbie' ben. In mei dacht ik dat ik een oorontsteking had, maar dat bleek dus mijn eerste schub. Ik voel nu weinig lichamelijke klachten, behalve een sleepvoet rechts. Daarvoor heb ik een evo. Die laat ik vandaag achterwege (behalve dan als ik met de hond naar buiten ga), omdat ik vooral in en om huis aan het scharrelen ben en omdat ik wil weten of die evo een rol speelt in dat vermoeide gevoel 's avonds in mijn benen. Het goede nieuws is trouwens dat op de MRI van twee weken geleden geen nieuwe laesies waren te zien en een paar zouden zelfs kleiner zijn geworden.

Maar gelet op mijn voorgeschiedenis van leven om te werken merk ik wel dat het me moeite kost om die lichamelijke grens van bewegen/rusten te bepalen. Hoe doen anderen dat? In combinatie met werken, sporten/bewegen...? Leef je volgens een vaste dagindeling met of zonder werk?

Groetjes, Jetteke
Klick

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Klick »

je verteld veel en ik denk bij je verhaal dat je nog niet goed genoeg naar je lijf luistert en er met inbouwen van rust je meer zou kunnen doen.

rust kan ook met een bak thee op de bank, thee sla je niet snel achterover… ergo zou je kunnen helpen met het vinden van die balans. maar je moet er wel klaar voor zijn.. voor iedereen is het rouwproces (dat is het) anders en je lijkt nog een beetje in de ontkenningsfase te zitten.

ff over je werk. ben je ziekgemeld? heb je een vast contract? als je vast hebt ga dan niet uit eigen beweging minder werken voor minder salaris.. krijg je spijt van..
leeuwtje-nl

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door leeuwtje-nl »

Lastig.... Als ik jouw verhaal lees, bedenk ik me dat ik mogelijk nog méér doe... En ik heb inmiddels al 11 jaar MS. Ik werk niet meer, maar rijd 1x in de week paard, ga 3-4x per week naar de sportschool voor een rustige groepsles, ik heb geen auto en doe dus alles met de fiets, en ik woon op mezelf. Ik heb wel huishoudelijke hulp, maar boodschappen en koken etc doe ik allemaal zelf.

Ik ga regelmatig over mijn grenzen heen en heb elke keer weer een hoop te leren. Maar ik vertrouw ook op mijn lijf. De ene week kan ik het wel allemaal aan, de andere week niet. En dat compenseer ik met een keer minder sporten, de bus ipv de fiets, of een "restjes-week" uit de vriezer. Ik ga echt af op wat mijn lijf zegt. Volgens velen doe ik teveel, maar ik voel me hier gelukkig bij en dit is ook wel gewoon wat bij mij past.

Ik doe ook geen dutje 's middags, maar kan wel 2 uur op mijn terrasje zitten met een boek. Daar word ik dan een stuk blijer van! Balans zoeken is moeilijk, maar belangrijk. Een ergotherapeut kan je daarbij helpen, maar ik blijf er ook bij dat je zelf het beste kunt aanvoelen wat goed voor je is, al dan niet met wat tips en aanpassingen!
Nessa

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Nessa »

Het is lastig. Veel van ons hebben wisselende energie. Dat betekent ook dat de grens tussen activiteit-herstellen vaak anders ligt. Per persoon, maar ook per dag.

Hoe dat bij jou werkt, is een kwestie van uitproberen. Met vallen en weer opstaan. En vaak is er winst te behalen met tips van de ergo.

Ik heb zelf een vrij vaste routine.
Ik werk 4 dagen, 32 uur. Ik fiets naar het werk, kwartiertje op de elektrische fiets. Op thuiswerkdagen pak ik voor en na werktijd een kwartier de hometrainer.
Op maandag en vrijdag sport ik, Pilates en fysiofitness.
De woensdagavonden zijn voor vergaderingen (ben actief als vrijwilliger in de kerk en bij een oudercommissie kinderopvang).
Dinsdag en donderdag spreek ik in principe niet af.
En in het weekend plan ik maximaal 1 activiteit.
Wij hebben ook een huishoudelijke hulp. Boodschappen en de was etc. doe ik bij voorkeur niet op een werkdag.

Op deze manier is er voor mij tussen de activiteiten voldoende ruimte voor rust. En als het toch niet gaat, jammer dan. Dan zeg ik af. Ik heb alleen mezelf er mee als ik mijn grenzen over ga...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Toeter »

Wat gebruik je nu tegen die pijnlijke benen 's avonds? Slik je al magnesium?

En hoe vervelend/ beperkend is het?

Ik ben elke avond afgepeigerd en eerlijk gezegd wil ik ook niet anders. Er is zoveel wat ik wil en moet doen.

Ik kan veeeeeel minder dan voor de MS. Ik werk niet meer, ik kan meestal 1 groot ding per dag (afspraak in ziekenhuis, theedrinken met vriendin, sporten, naar de kapper enz)

En daarnaast heb ik de zorg voor mijn kinderen en dat slokt de rest van de energie op.

Het is moeilijk om een balans te vinden. Nog steeds plan ik regelmatig teveel. Uiteindelijk komt dan de man met de hamer en dan heb ik een paar dagen 'straf' en kan ik heel weinig.

Ik slaap trouwens ook niet tussen de middag. Ik heb een traject gedaan in het VUmc tegen MS-vermoeidheid en daar wordt het zelfs afgeraden. Ik wissel rust en inspanning af.
Jetteke

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Jetteke »

Toeter schreef: 17 sep 2021, 12:42 Wat gebruik je nu tegen die pijnlijke benen 's avonds? Slik je al magnesium?

En hoe vervelend/ beperkend is het?
Ik slik (nog) geen magnesium. Wat doet dat met je vermoeide benen?
Toeter schreef: 17 sep 2021, 12:42 Ik slaap trouwens ook niet tussen de middag. Ik heb een traject gedaan in het VUmc tegen MS-vermoeidheid en daar wordt het zelfs afgeraden. Ik wissel rust en inspanning af.
Weet je ook waarom ze het dar bij het VUmc afraden? Ikzelf wil voorkomen dat mijn slaap/waakritme van de leg raakt. Dat was al zo toen voor ik uitviel en dat is redelijk bijgetrokken. Ik sukkel nu alleen na het avondeten nog even een uurtje weg. Mwoah, het moet maar.
Klick

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Klick »

wat magnesium met mijn benen doet geen idee, maar ik weet wel dat sinds ik magnesium(spray) gebruik mijn vitamine D ging stijgen (ik zit nu boven de 100)
AngelNoa

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door AngelNoa »

over magnesium is een heel topic hier, er zijn nl ook veel verschillende vormen, wist ik voorheen ook niet! Maar het helpt vaak voor spieren, geheugen, gemoed, slapen; kortom ontspannen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Toeter »

Jetteke schreef: 19 sep 2021, 09:59 Ik slik (nog) geen magnesium. Wat doet dat met je vermoeide benen?
Het zorgt ervoor dat ik niet meer lig te trappelen op de bank s avonds. Dat irritante zeurende gevoel, de pijn, is weg.

De natuurarts zei dat het de zenuwen ontspant en zo voelt het voor mij wel.
Laatst gewijzigd door Toeter op 20 sep 2021, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Balans vinden bewegen/rusten

Bericht door Toeter »

Jetteke schreef: 19 sep 2021, 09:59
Weet je ook waarom ze het dar bij het VUmc afraden?

Ik sukkel nu alleen na het avondeten nog even een uurtje weg. Mwoah, het moet maar.
Omdat je slaap waakritme van de leg raakt ;) je rust s nachts beter uit als je overdag niet slaapt.

Als je dat traject zou doen, zouden ze je dus ook dat uurtje slapen na het eten afraden.

Je moet dan een wekker zetten om 7 uur en proberen van 23 tot 7 te slapen. Als dat te weinig is, ga je eerder naar bed, maar slaap je niet langer uit.

Een goede 'slaaphygiëne' noemen ze het. Er zijn ook voorschriften zoals: een uur voor bed geen schermen kijken en dergelijke. Dat zorgt er ook voor dat je slechter slaapt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp