Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Pijn in knieholte/bil

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
noira

Pijn in knieholte/bil

Bericht door noira »

De laatste tijd heb ik last van een pijnlijk trekkend gevoel in mijn knieholte rechts.

Daarbij heb ik pijn in mijn bil rechts en omgeving. Dan zit pijn bij bil of trek door zijkant bovenbeen.

Ik ben al eens door de MRI geweest maar niets gevonden.
neuroloog zag enige vernauwing onderrug maar niet noemenswaardig, stelde wel voor om er een injectie in te zetten (met een of ander goedje naam vergeten)

Die injectie heb ik niet laten zetten maar op eigen initiatief foto s en echo laten maken.

Foto s knie/ heup waren goed.


Echo gaf aan tendinopathie aanhechting biceps femoris. ( spieren rechts zijn 1 1/2 cm dikker dan links)

Volgens de revalidatie arts komt de tendinopathie door de MS.
Ik ga steeds slechter lopen, kan ook mijn been niet heffen en heb een klapvoet.

Het rare is, diclofenac helpt goed tegen de pijn. Alle spieren en gewrichten in die streek zijn dan minder stijf.

Ik vraag me af, is dit wel een MS probleem?
En elke dag 2 diclofenac 500mg slikken kan dat wel (slecht voor de maag)

Fysio helpt ook niet!

Herkent iemand dit?
Nessa

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door Nessa »

Ik denk dat dit best een indirect gevolg van MS kan zijn.

Je schrijft dat je een klapvoet hebt en het been moeilijk kan heffen. De kans is heel groot dat je lichaam dit gaat compenseren en dat andere spieren harder moeten werken. En dan heb je zo een overbelasting te pakken, een tendinopathie of triggerpoints.

Het lastige is dat die overbelasting je loopklachten kan verergeren en zo heb je een vicieuze cirkel te pakken.

Dat diclofenac helpt, is niet gek. Daardoor vermindert de pijn en kun je normaler bewegen.

Je schrijft dat fysio niet helpt. Maar wat heeft die gedaan? Op zichzelf kan een fysio namelijk best wat doen aan tendinopathie. Sowieso losmaken, en vaak zijn er ook spierknopen die behandeld moeten worden. Wellicht zijn er ook oefeningen die je zelf kunt doen met een massageroller of -bal om de pees of spier te behandelen.

De pijn in je knieholte is namelijk best verklaarbaar vanuit de biceps femoris: http://www.triggerpoints.net/muscle/biceps-femoris. En de pijn in je bil komt waarschijnlijk vanuit een andere spier, ik vermoed in je bilregio.

Wellicht is er daarnaast ook nog winst te behalen met voedingssupplementen zoals magnesium en glucosamine/ chondroitine/ msm.
Johan

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door Johan »

Ik sta ook elke dag op met deze pijn. Ben gestopt met Pregabaline en nu lijken deze klachten weer toe te nemen. Ik slik Rivotril om in slaap te komen in verband met rusteloze/brandende voeten.
noira

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door noira »

Nessa, dank voor je reactie.

Ik heb daar ook aan gedacht dat mijn lichaam compenseert en andere spieren / gewrichten harder moeten werken.

De fysio heeft de triggerpoints flink los gemaakt, echter na de 4e behandeling kon ik bijna niet meer lopen. Fysio heeft ook gemasserd bij de aanhechting van de biceps femoris. Dit was wel prettig maar geeft maar tijdelijk verlichting.

Johan, ik leg regelmatig een warme kruik in mijn knieholte. Dat geeft mij verlichting. Daarnaast smeer ik met voltaren schmerzgel forte met 23,2 mg diclofenac . Bestel ik online bij een Duitse internet apotheek daar is het goedkoper.

Merk ook dat hoe vermoeider ik ben hoe meer last ik krijg. Ik doe wat rek en strek oefeningen. Sterkte ermee
Johan

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door Johan »

Thx Noira. :ogen:
benka

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door benka »

probeer eens vicks vaporub in je kniehiolte bij pijn daar
Johan

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door Johan »

Thx Benka. ;)
D-Cheryl

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door D-Cheryl »

Hi Noira en Johan,

Ze kunnen ook verband houden met elkaar.

Mijn pijn in de bil voel ik vooral in de lies, maar kan uiteindelijk via de zijkant van het been doorstralen tot in het scheenbeen.
Gluteus-Minimus-213x300.png
Gluteus-Minimus-213x300.png (39.79 KiB) 1010 keer bekeken
Dit wordt (bijna) opgelost door triggerpoint behandeling van mijn fysio, eventueel aangevuld met zelfmassage met behulp van een tennisbal, zoals dit: https://www.vitaz-fit.nl/pijn-in-bil-been/

Ik heb dit nu 4 jaar, pijnstillers doen niks. Over gaat het niet. Maar de fysio heeft me heel veel verlichting gegeven.
noira

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door noira »

Dank cheryl voor je reactie

Vraagje, kun jij nog goed lopen?

Ik kan mijn knie slecht heffen en ik krijg na een poosje lopen ( +/- 500 meter ) een sleepvoet.

Bij de fysio en revalidatie arts wordt altijd gelijk verwezen naar MS.

Echter deze klachten heb ik ruim 5 jaar. Voorheen liep ik nog redelijk tot goed.

Vraag me weleens af of deze klachten veroorzaakt zijn door het dragen van foot up?

Van het één krijg je het ander erbij?

Behandeling triggerpoints en massage is mij bekend.
D-Cheryl

Re: Pijn in knieholte/bil

Bericht door D-Cheryl »

Ik kan goed lopen en gebruik geen hulpmiddelen daarbij.

Kip-ei vragen zijn verder altijd lastig om te beantwoorden. Daar kom je alleen achter door het uitproberen en 'te spelen' met de inzet van behandeling en ondersteuning, als je klachten dit toelaten.

En als je klachten (bv pijn) te erg zijn om het proberen toe te laten, dan is het misschien ook prima om het in het midden te laten wat er eerst was. Dan is het belangrijker dat de klachten worden verlicht of weggenomen.

Helaas is niet alles theoretisch te benaderen, daar is het lichaam te ondoorgrondelijk voor.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp