Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Schub of niet?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
angela67

Schub of niet?

Bericht door angela67 »

Hallo allemaal!

Heb een poosje terug al verteld dat ik ernstige gevoelsstoornissen heb in mijn gezicht aan de rechterkant. Gehemelte, tandvlees, lip, wang doorlopend naar mijn rechterslaap en rechterzijde hoofd. Alles voelt als verdoofd. Af en toe doet ook mijn rechterarm mee, die tintelt ook alsof er allemaal beestjes doorheen gaan.:(

Het lijkt nog steeds niet minder te worden en duurt nu al zo'n week of 6 minimaal. De vermoeidheid :moe: is op het moment ook zo extreem dat ik de afspraken bij de revalidatie heb moeten afzeggen omdat ik niet in mijn auto durfde te stappen. (ik rijd gewoon nog zelf gelukkig)

Ik heb trouwens wel het idee dat ik sinds de predinsolonkuur van begin juni en het gebruik van de Copaxone sinds een maand of 2...veel vermoeider ben als voor de diagnose...misschien komt het ook door alles wat op me afkomt?

Maar goed is dit nu een schub of zijn het toch gewoon gevoelsstoornissen? Misschien kan iemand mij een stukje op weg helpen?
Bedankt alvast!
Sara

Bericht door Sara »

Hi Angela,

een schub kan ook een schub van gevoelsstoornissen zijn. Dat om het nog wat onduidelijker te maken ;)

Als je klachten in korte tijd behoorlijk toegenomen zijn, de gevoelsstoornissen, de vermoeidheid, of andere ms-klachten, dan kun je spreken van een schub. Het is niet in alle situaties uit te maken of je nou wel of niet van een schub kunt spreken,

Het is nou eenmaal een benaming voor een verschijnsel dat voorkomt bij RR MS, maar ook in het algemeen nemen MS-klachten toe en af. De wat kleinere schommelingen zou je geen schub hoeven noemen.

Kortom, er is dus niet een keiharde grens tussen schub en geen-schub, maar gevoelsstoornissen en vermoeidheid kunnen soms best als schub voorkomen.

Iets anders is of een schub zo ernstig is dat je er een predkuur tegenaan zou willen gooien. Als ik jouw bericht zo lees, dan is de 'verse' vermoeidheid op zich een reden om contact met je neuro op te nemen.

Ik heb niet teruggelezen of je reva-traject al een poosje loopt. Of het opzet is of niet, daar ben ik niet achter, maar heel vaak begint een reva-traject in een tempo dat niet vol te houden is, dus als je denkt dat de vermoeidheid daardoor komt... dat zou heel goed kunnen, en in dat geval kun je gewoon daar aan de bel trekken.

Anyway... sterkte, ondanks deze vage reactie!


Heb je over die gevoelsstoornis al contact met je neuroloog gehad?
angela67

Bericht door angela67 »

Dank je voor je reactie! Ik zit idd sinds een paar weken in het revalidatieproces en is best heftig, minimaal 3 afspraken in de week. De enorme hitte van afgelopen weekend heeft ook niet geholpen moet ik zeggen, sinds afgelopen dinsdag lig ik echt de hele dag voor pampus..zo moe ben ik.
Over een paar weken heb ik de afspraak bij de neuroloog weer en anders mail ik na het weekend toch even mijn MS verpleegkundige. Beter even iets wat zekerder weten dan die vervelende onzekerheid waar we als MS patienten toch al mee te maken hebben.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

als ik twijfel neem ik idd ook even contact op met de Ms-verpl. Of (aangezien ze maar 1,5 dag per week aanwezig is) ik bespreek het even met de poli-neuro. Zij weten daar wel goed hoe of wat; wat ik vorig jaar had, werd aan de neuroloog doorgegeven en die heeft toen gezegd dat hij me toch wel wilde zien.

dus als je twijfelt; ook al zou de verergering door de hitte en reva kunnen komen, gewoon contact opnemen

succes!
angela67

Bericht door angela67 »

Dank je wel Angelique voor je reactie, ga zeker even contact opnemen na het weekend!:)
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Mijn tweede aanval waren de problemen met de aangezichtszenuw: ik had dezelfde symptomen in het gezicht en hoofd die jij noemt. Typisch hè, hoe je dan je gezicht en hoofd bijna in een vierkant in kan delen?

Bij mij nam het na een paar weken wel af (ik kon weer kauwen en bijten zonder pijn), maar het heeft al met al zeker 2 maand geduurd.

Ik zou ook even contact opnemen hoor: bij mij waren de symptomen niet zo hevig dat ik voor prednisolon zou hebben gekozen (het was meer vervelend en irritant dan pijnlijk of die alles verlammende vermoeidheid), maar je kunt de neuro allicht even op de hoogte stellen, nietwaar?
angela67

Bericht door angela67 »

Inmiddels contact gehad en de MS verpleegkundige heeft me aangeraden voor een paar weken de stekker uit het revalidatietraject te trekken. Teveel is teveel en het moet uiteraard wel voor mij werken en niet tegenwerken. Ga het as maandag bespreken met de revalidatiearts!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp