Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

OZO, hoe uit zich dat?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
diorama

Bericht door diorama »

Dag Sara,

Bedankt voor je reactie. Wel het wazig zien en mijn zicht is niet verslechterd maar de periodes zijn vermeerderd. Word wakker met normaal zicht, na een paar uur zie ik wazig en dan weer verbetering, dan weer wazig enzovoort.

Met nog eens pijn rond mijn oog of voorhoofd (rechts)... dus twijfel ik enorm...

Wat een rotziekte! Altijd maar wachten en hopen op verbetering... dat is zeer vermoeiend :(
Sharon

Bericht door Sharon »

Je klachten lijken inderdaad wel OZO gerelateerd. I.v.m je fulltime vraag ik me af of je lijf wel voldoende rust krijgt. Zelf zou ik me even ziek melden en vooral veel rusten om je lijf en de pred nog even de kans te geven iets te doen.

Overleg met je MS verpleegkundige of Neuroloog is natuurlijk nooit verkeerd.
JackyB

Bericht door JackyB »

Net als sharon denk ik dat het verstandig is om meer rust te nemen.

Begrijp dat het moeilijk voor je is met je full time baan.

Ik zou als ik jou was mij minstens 2 weken ziek melden.

Je ogen zijn zoooo belangrijk! Wees er voorzichtig mee. Bespreek het dinsdag met je ms verpleegkundige.
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Vermoedelijk heb ik 1 of meerdere OZO's niet bemerkt waardoor ik volgens de tests echt heel weinig zie.
Ook ik kan alleen benadrukken dat je heel zuinig op je ogen mag zijn!
diorama

Bericht door diorama »

Hallo,

Even een update, ik heb van mijn oom die huisarts is zaterdag Medrol 32gr gekregen. 5 dagen een volledige pil, 5 dagen 1/2 en 5 dagen 1/4.... De pijn is ondertussen weg. het wazig zien komt en gaat zoals begin mei...

Ik hoop dat Medrol iets zal doen want mijn eigen neuroloog gelooft niet in die pillen. SoluMedrol 500 - 1000 gr of niets.

Niet naar het werk gaan is een beetje moeilijk aangezien nog een collega van mij langdurig ziek is en we de taken met 2 verdelen.

Vandaag ben ik wel heeeeel moe omdat ik een slaappil genomen had gisterenavond om te kunnen slapen maar is blijkbaar nog niet uitgewerkt :moe:
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=diorama;1084080]
Niet naar het werk gaan is een beetje moeilijk aangezien nog een collega van mij langdurig ziek is en we de taken met 2 verdelen.
[/QUOTE]

Toch lijkt het me wel van belang dat je even gas terug gaat nemen anders hebben ze straks op je werk twee langdurig zieken.

Tegen beter weten zo doorgaan zal je lichaam geen goed doen en tenslotte kun jij er niets aan doen dat jouw collega ziek is maar ook niet dat jij zelf ziek bent.

Uiteindelijk is iedereen vervangbaar!
Sterkte en beterschap
diorama

Bericht door diorama »

[QUOTE=Knillis;1084082]
Uiteindelijk is iedereen vervangbaar!
Sterkte en beterschap[/QUOTE]

Inderdaad, iedereen is vervangbaar en dat is zo'n beetje het probleem.... Mijn werkgever weet zelfs niet dat ik MS heb omdat ik gewoon vind dat het hun zaken niet is, en dat ik bang ben om mijn job te verliezen. Wil ook niet gezien worden als Diorama met MS .....

Eigenlijk heb ik gemerkt dat rust mij niet zo goed doet hoor. Ik begin dan te veel na te denken en mij zorgen te maken en dat is dan ook weer niet goed voor mijn MS. Ik woon ook alleen dus ja. Dan heb ik helemaal geen contact met andere mensen.

Zaterdag en zondagavond ben ik iets gaan drinken en ik merkte dat mij oog normaal deed .... heel raar !
belladonna

Bericht door belladonna »

Je zou je ogen kunnen verwennen met een licht gekleurd glas.
Dat is wat rustiger werken, zeker als je veel achter een computer zit.
Geen idee hoor, wat voor werk je doet.

Even wat vaker een time out nemen op je werk, naar de wc gaan
en even rustig met je ogen dicht blijven zitten.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het nog niet bekend wil maken op je werk, niet zolang het niet "zichtbaar " is.

Veel succes en doe voorzichtig.
MS is een serieuze ziekte die je flink te grazen neemt als je niet op let
Fratema

Mijn klachten mbt OZO

Bericht door Fratema »

Mijn klachten mbt OZO

Onscherp zien
Felle kleuren, paarszweem, in het donker bij het daaien van de ogen lichtflitsen. Alsof iemand een foto maakt. En lichte pijn.

Altijd succesvol behandeld met prednison per infuus of tablet, Dexamethason.

Gelukkig al jaren rustig nu.

PS net even teruggelezen, blijkbaar heeft je eerste kuurtje niet volledig gewerkt. Zo'n kuur komt pas tot zijn recht met medicatie + RUST. Volledig werken lijkt me in dit verhaal zeer onverstandig. OZO's gaan vaak niet spontaan over en kunnen blijvende schade opleveren. Daar bewijs je jezelf en je baas ook geen dienst mee.
JackyB

Bericht door JackyB »

In je profiel zie ik dat je al 18 jaar de diagnose hebt.

Knap van je dat je het al die tijd verborgen hebt kunnen houden.

Je zou ook tegen je werkgever kunnen zeggen dat je "alleen" een oogzenuwontsteking hebt en dat rust met medicatie door je arts is voorgeschreven.

Er zijn namelijk ook mensen die wel een ozo hebben maar geen ms.
Over ms hoef je het dan helemaal Niet te hebben.

Ik zou mijn ogen voor niets of iemand op het spel willen zetten
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp